Nettan1111 10 Postad 8 Maj Hej, Skulle enkelt vilja lösa så att vi syns hos andra båtar typ i dimma el bakom krökar i Göta kanal. Skulle gärna också se andra båtar själv på samma sätt, Vart? Hur? Vi har inte VHF el radio licens. Båten är en AQ 28 DC med Garmin plotter fr 2008 Nyare stor Padda m Skippo sjökort. på mobilen finns Marine Traffic. Hur skulle ni göra det på enklaste sättet? Jag har försökt kolla på tidigare AIS trådar men känner att det verkar så komplicerat. Vi äger ett gult plaströr 60cm lång med snören med en metall reflektor inuti som var till segelbåt att fästa i staget på 90talet (aldrig använd) …. Är den bra till något nu med motorbåten? Med vänlig hälsning, Nettan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 8 Maj (redigerade) Vill ni ha AIS för att kunna se andra och själva synas, så är det en komplett AIS-transponder som krävs. Lite beroende på vad man har för krav, och vilka länder man är beredd att handla från, kostar en transponder från kanske 3500-4000 kr för de billigaste Kina-modellerna till flera tiotusentals kronor för de stora märkenas prestigemodeller. Eftersom plottern är modell äldre, utgår jag från att den arbetar med NMEA 0183 (här är det bra att kolla upp om plottern alls kan ta in och visa AIS-data!), och då måste AIS-transpondern också klara det. Mitt förslag är denna:https://www.svb24.com/en/amec-camino-108-ais-transponder-gps-patch-antenna.html ckså klara det. Till detta krävs också en antenn (inget avancerat, men nånstans mellan 600 och 1000 kr får man räkna med) och en antennkabel. Det finns specialanpassade för de specifika AIS-frekvenserna, som ligger i överkanten av det marina VHF-bandet, men en vanlig VHF-antenn funkar fint. Eftersom det är en motorbåt blir placeringen inte så hög och därmed blir antennkabeln inte så lång, så en RG58 med färdiga kontakter, kanske 5 m lång (mät vad som behövs!) duger fint, och kostar kanske 200-300 kr. Många tycker att man ska köpa dyra lågförlustkablar, men för en så kort kabel till en antennhöjd som är så starkt horisontbegränsad, är det bortkastade pengar. AIS-transpondern behöver sen matning med 12 V från båtens elsystem, men drar inte så mycket så det krävs inga grova kablar. AIS-data från transpondern till plottern kräver bara två tunna eltrådar som ska kopplas ihop med rätt färger i båda ändarna, två färger för utgående från transpondern och två andra färger för inkommande i plottern. Med AIS:en på plats krävs ett unikt ID-nummer för båten, kallat MMSI, och det utfärdas av Post- och Telestyrelsen, PTS, tillsammans med tillstånd för radion. Kostar runt 250 kr per år. Strikt juridiskt krävs också att det finns en ansvarig ombord med SRC, dvs certifikat för marin VHF-radio. För att få ett sånt krävs att man betalar (drygt 600 kr) för och avlägger ett godkänt prov för en provförrättare från NFB. Man kan läsa in kunskaperna på egen hand (som jag gjorde) med hjälp av olika kursböcker (pris från några hundra), eller gå en kurs hos nån av de olika utbildningsverksamheterna som finns, både kommersiella och föreningsbaserade (t ex SXK). Så om man väljer den jag länkar till, en normal antenn, en enklare kabel och lite annat smått för att fästa antennen och lite kablar och säkringar, så landar det förmodligen totalt runt 9000 kr i dagsläget. Är det värt det? En annan lösning är att välja att se, men inte synas. En AIS-mottagare utan sändningsförmåga kostar mycket mindre, runt 2500 kr från Storbritannien (med frakt och moms pga EU-import) och då krävs inte heller radiotillstånd eller certifikat. Antenn, antennkabel, strömmatning och AIS-dataledningar är samma. I så fall rekommenderar jag en sån här:https://www.quark-elec.com/product/qk-a026-wireless-ais-gps-receiver/ Appar och AIS-tjänster på nätet kan verka bra, men det finns inga som helst garantier för att AIS-sändande båtar på en viss plats fångas upp och visas i dem. De förlitar sig på landbaserade mottagare, som inte har fullständig täckning av vatten på alla ställen. Det kan vara träd, hög terräng eller bebyggelse i vägen. En antenn och mottagare på den egna båten ger god chans att fånga upp alla eller de flesta sändande fartyg i närområdet, inom några sjömil eller så. Redigerad 8 Maj av raol 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vestergren 33 Postad 9 Maj Digitalyacht har transponders med wifi, ex nomad 2 el iaistx, verkar även finnas hos vissa svenska återförsäljare. Då får man lätt upp ais informationen till sin telefon el iPad, och slipper kostnaden för att ev behöva uppgradera även plottern. Har dock ingen erfarenhet av dom personligen men om jag hade köpt idagsläget hade jag prioriterat att enheten även hade wifi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser