Gå till innehåll
söndag 29 september 2024
MickeF

Filterproblem Mercury 3.0 TDI

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej på er. Jag har efter filterbyten på förfilter och finfilter problem med lågt bränsletryck på common railen viket gör att motorn går i limp mode. Det sitter 10microns förfilter (S3232) och sedan ett originalfilter för min motor dvs (https://drev.se/produkter/35-8m0226992?ref=18369).

 

Jag använde samma filter förra säsongen utan problem. Dock är det gamla filtret ersatt https://drev.se/produkter/35-8m0226992?ref=18369

 

Jag har provat att bypassa förfiltret utan att det gjort någon skillnad.

 

Om jag däremot bypassar finfiltret så går båten som ett skott. Motorn gick fint hela förra säsongen. Jag har provat 2 olika finfilter utan resultat om det skulle varit fel på ett av dem.  Det verkar som om det blir för trögt för den mekaniska bränslepumpen att suga bränsle med finfiltret inkopplat.

 

Jag har nu slut på ideer och vet inte vad jag ska göra. Kan filterhållaren som är spin-on med handpump gå i sönder så att flödet begränsas?

 

image.png.e0676a53f809d1f3c5fc0c9bd7f30c2d.png

Redigerad av MickeF

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det verkligen ingen här som har någon idé om vad orsaken kan vara. Kopplar jag förbi finfiltret och kör endast med förfiltret så går hon som ett spjut. Vet inte om det kan tänkas vara inläckande luft i filter/filterhållare, eller förträngning i detsamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev MickeF:

Finns det verkligen ingen här som har någon idé om vad orsaken kan vara. Kopplar jag förbi finfiltret och kör endast med förfiltret så går hon som ett spjut. Vet inte om det kan tänkas vara inläckande luft i filter/filterhållare, eller förträngning i detsamma.

Samma fråga i 2 trådar är inte nån fördel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser folk i alla trådar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testförslag: Kanske lägga lite Gladpack tillfälligt runt filter sensor och luftningsskruv för att kolla om det är inläckande luft. Bara en ide. Har inte gjort det själv. Ännu. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 hours ago, MickeF said:

Läser folk i alla trådar?

Ja. Jag tror de flesta som hänger här knappt bryr sig om var meddelanden postas utan tittar bara under "Ej läst innehåll" och ser på så sätt alla nya inlägg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej MickeF

Jag har råkat ut för samma åkomma, dåligt bränsletryck enligt servicemannen, fastän nya filter!!!

Kom du på var problemet låg?

mvh, Prosak

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MItt problem var att när jag i vintras bytte finfilter råkade jag tydligen bocka till den tunna fjädrande metallskivan i fiilterhållaren som tätar mot handpumpen på finfiltret. Bankade till den igen så att den kunde täta & vips så fungerade det igen som innan.

 

Dock är det inte samma schvung i motorn med 1 förfilter på 10 micron & finfilter på 3micron, som när jag testade med endast förfilter. Då gick hon som ett skott, så funderar på att montera in en elektrisk bränslepump som stöd till den mekaniska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...