Janne1 41 Postad 4 Maj Hej Jag bytte laddare i vintras till en Victron 30A med 3 utgångar (använder 2 för tillfället) Problemet började efter sjösättning att jag fick se att jag hade galvaniska strömmar i drevet. Upptäckte i samband med detta att det gick ut 4A ut från minus på laddaren som förmodligen gick ut i drevet. Jämförde den gamla laddaren med den nya och ser då att Victronen har jordad stickpropp men den äldre cetec kör ojordat. Tog bort jorden från det uttaget som laddaren sitter i och nu verkar det fungera. kan någon elkunnig förklara vad som är fel?😊 hälsn Janne N. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 599 Postad 4 Maj Victrons minusutgång är (liksom de flesta laddares) normalt inte ihopkopplad med skyddsledaren/skyddsjorden. Sedan är det absolut inte att rekommendera att bara koppla bort skyddsjorden/skyddsledaren - den finns där av en anledning på utrusning som har sådan kontakt. 2 timmar sedan skrev Janne1: Problemet började efter sjösättning att jag fick se att jag hade galvaniska strömmar i drevet. Upptäckte i samband med detta att det gick ut 4A ut från minus på laddaren som förmodligen gick ut i drevet. Menar du att det flöt 4A via laddarens minusanslutning utan att den var spänningssatt/kopplad till landström ? Hur mätte du det, t ex en multimeter i serie med minusanslutningen ? Hur "såg" du att du hade felströmmar i drevet ? (Sedan har du i så fall elektrolytiska strömmar, inte galvaniska - om man skall vara petig 😉. Galvaniska är de som orsakas av metallernas olika nivå på spänningsskalan, medan elektrolytiska beror på yttre spänningsskillnader). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 4 Maj 4 minuter sedan skrev IngemarE: Victrons minusutgång är (liksom de flesta laddares) normalt inte ihopkopplad med skyddsledaren/skyddsjorden. Sedan är det absolut inte att rekommendera att bara koppla bort skyddsjorden/skyddsledaren - den finns där av en anledning på utrusning som har sådan kontakt. Menar du att det flöt 4A via laddarens minusanslutning utan att den var spänningssatt/kopplad till landström ? Hur mätte du det, t ex en multimeter i serie med minusanslutningen ? Hur "såg" du att du hade felströmmar i drevet ? (Sedan har du i så fall elektrolytiska strömmar, inte galvaniska - om man skall vara petig 😉. Galvaniska är de som orsakas av metallernas olika nivå på spänningsskalan, medan elektrolytiska beror på yttre spänningsskillnader). Hej Ingemar Jag kopplade bort all last, stängde av alla förbrukare kopplade bort batterierna och läste via blåtand på laddaren att den ändå körde på 4A, mätte då med tång ampere mätare att dom 4A gick på minusledaren (laddaren knorrade och gnällde i detta läget, detta ljudet fanns inte när jag var på land) Laddaren var inkopplad på nätet. Dreven började se ut som om dom var beväxta med havstulpaner efter 2dagar i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 4 Maj 17 minuter sedan skrev Janne1: Hej Ingemar Jag kopplade bort all last, stängde av alla förbrukare kopplade bort batterierna och läste via blåtand på laddaren att den ändå körde på 4A, mätte då med tång ampere mätare att dom 4A gick på minusledaren (laddaren knorrade och gnällde i detta läget, detta ljudet fanns inte när jag var på land) Laddaren var inkopplad på nätet. Dreven började se ut som om dom var beväxta med havstulpaner efter 2dagar i sjön. Exakt lika mycket ström som flyter åt ena hållet i minuskabeln flyter tillbaka i pluskabeln, det var nån skridskoåkande fysiker som grundade en elektrisk lag för längesedan som bekräftade detta. Vid detta tillfälle måste ju då laddaren varit påslagen. Knorrande kanske kom från batteriladdarens kylfläkt, om den nu har en sådan. Tångamperemetrar, eller rättare sagt tångamperemultimetrar kan ju luras och visa konstiga värden då dom påverkas av jordens magnetfält och kanske andra magnetfält. Fyra ampere låter ju jättemycket, noll komma fyra eller noll komma nollfyra hade ju kanske varit mer rimligt, om än för mycket det också. Men det är väl kanske så att batteriet är urladdat och hungrigt och därför suger i sig fyra ampere? eller hade du kopplat bort batteriladdaren från batteriet? iså fall skulle det inte gå någon ström genom kablarna alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 4 Maj 13 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Exakt lika mycket ström som flyter åt ena hållet i minuskabeln flyter tillbaka i pluskabeln, det var nån skridskoåkande fysiker som grundade en elektrisk lag för längesedan som bekräftade detta. Vid detta tillfälle måste ju då laddaren varit påslagen. Knorrande kanske kom från batteriladdarens kylfläkt, om den nu har en sådan. Tångamperemetrar, eller rättare sagt tångamperemultimetrar kan ju luras och visa konstiga värden då dom påverkas av jordens magnetfält och kanske andra magnetfält. Fyra ampere låter ju jättemycket, noll komma fyra eller noll komma nollfyra hade ju kanske varit mer rimligt, om än för mycket det också. Men det är väl kanske så att batteriet är urladdat och hungrigt och därför suger i sig fyra ampere? eller hade du kopplat bort batteriladdaren från batteriet? iså fall skulle det inte gå någon ström genom kablarna alls. Hej, batterierna var bortkopplade alla förbrukare avstängda, både laddaren o tångampermätaren visade 4A, allt gick ut i minus inget i plus, laddaren lät inte bra och detta var inte fläkt ljud mer som gnisslande elektronik. tacksam för idéer Janne N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 599 Postad 4 Maj (redigerade) 47 minuter sedan skrev Janne1: Hej, batterierna var bortkopplade alla förbrukare avstängda, både laddaren o tångampermätaren visade 4A, allt gick ut i minus inget i plus, laddaren lät inte bra och detta var inte fläkt ljud mer som gnisslande elektronik. Verkar helskumt. Laddaren levererar ju utström mellan sin plus- och minusutgång. Det kan inte bara gå ström i en av utgångarna, om det inte är ett allvarligt isolationsfel på laddaren. 47 minuter sedan skrev Janne1: ljud mer som gnisslande elektronik Har hållit på mycket med elektronik, men hur "gnisslande elektronik" låter vet jag ändå inte. Mekanik brukar låta, elektronik däremot är tyst - så länge den inte rör sig.... Till saken hör att jag sannolikt har samma typ av Victronladdare med tre utgångar i min båt, men jag känner tyvärr inte alls igen din felbeskrivning. Redigerad 4 Maj av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 4 Maj 4 minuter sedan skrev IngemarE: Verkar helskumt. Laddaren levererar ju utström mellan sin plus- och minusutgång. Det kan inte bara gå ström i en av utgångarna, om det inte är ett allvarligt isolationsfel på laddaren. Har hållit på mycket med elektronik, men hur "gnisslande elektronik" låter vet jag ändå inte. Mekanik brukar låta, elektronik däremot är tyst - så länge den inte rör sig.... Till saken hör att jag sannolikt har samma typ av Victronladdare med tre utgångar i min båt, men jag känner tyvärr inte alls igen din felbeskrivning. Ja det är svårt att förklara men ljudet upphörde när jag tog bort jorden. Nu har jag Ohm mätt utgående minus mot jord på stickpropp ca 34000 Ohm i stort sett samma om jag tar plus till jord. Tror du laddaren är trasig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dany_ms 66 Postad 4 Maj 8 minuter sedan skrev IngemarE: Verkar helskumt. Laddaren levererar ju utström mellan sin plus- och minusutgång. Det kan inte bara gå ström i en av utgångarna, om det inte är ett allvarligt isolationsfel på laddaren. Har hållit på mycket med elektronik, men hur "gnisslande elektronik" låter vet jag ändå inte. Mekanik brukar låta, elektronik däremot är tyst - så länge den inte rör sig.... Till saken hör att jag sannolikt har samma typ av Victronladdare med tre utgångar i min båt, men jag känner tyvärr inte alls igen din felbeskrivning. OT, men... Jag har haft laptops och datorer och laddare och routers och annat som piper eller skorrar eller gnisslar. Min tinnitus gör så det irriterar. Ofta låter billigare nätverkskort mer än dyrare. Även solidstate enheter, oftast dessa eftersom en fläkt maskar de andra ljuden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 599 Postad 4 Maj 4 minuter sedan skrev Dany_ms: OT, men... Jag har haft laptops och datorer och laddare och routers och annat som piper eller skorrar eller gnisslar. Jo, switchande elektronik kan låta när drosslarna i ev. spänningsomvandlare inte är helt fixerade - visst är det så. Eller magnetfälten påverkar skärmkåpor så de nästan blir som högtalarmembran. Får väl backa lite på att elektronik inte kan "låta" 😉. 12 minuter sedan skrev Janne1: Ja det är svårt att förklara men ljudet upphörde när jag tog bort jorden. Nu har jag Ohm mätt utgående minus mot jord på stickpropp ca 34000 Ohm i stort sett samma om jag tar plus till jord. Tror du laddaren är trasig? Ja, inte verkar det vettigt/rimligt i alla fall. Skyddsjorden/ledaren används ofta, förutom för att höja ren elsäkerhet/beröring av höljet, för avstörningsfiltrering på primärsidan/230V-ingången och bör därför aldrig kapas i de fall apparaten har skyddsjordsanslutning från tillverkaren. Ser inte hur den skulle kunna vara inblandad i en sluten DC-krets med minusutgången (enbart), då det är två galvaniskt skilda sidor. Om inte laddaren är felaktig. Eller du missat något i din inkoppling eller bortkoppling, t ex att du har annat landströmsanslutet i båten som på något sätt ger en bakväg för skyddsjord/ledare och ev. mot batteriminus... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 4 Maj (redigerade) 1 timme sedan skrev IngemarE: Jo, switchande elektronik kan låta när drosslarna i ev. spänningsomvandlare inte är helt fixerade - visst är det så. Eller magnetfälten påverkar skärmkåpor så de nästan blir som högtalarmembran. Får väl backa lite på att elektronik inte kan "låta" 😉. Ja, inte verkar det vettigt/rimligt i alla fall. Skyddsjorden/ledaren används ofta, förutom för att höja ren elsäkerhet/beröring av höljet, för avstörningsfiltrering på primärsidan/230V-ingången och bör därför aldrig kapas i de fall apparaten har skyddsjordsanslutning från tillverkaren. Ser inte hur den skulle kunna vara inblandad i en sluten DC-krets med minusutgången (enbart), då det är två galvaniskt skilda sidor. Om inte laddaren är felaktig. Eller du missat något i din inkoppling eller bortkoppling, t ex att du har annat landströmsanslutet i båten som på något sätt ger en bakväg för skyddsjord/ledare och ev. mot batteriminus... Hej igen vad händer om det skulle vara fel i landströmscentralen eller förlängningskabeln så att jord och nolla blev skiftade? Tack på förhand Redigerad 4 Maj av Janne1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 599 Postad 4 Maj 2 timmar sedan skrev Janne1: vad händer om det skulle vara fel i landströmscentralen eller förlängningskabeln så att jord och nolla blev skiftade? Jordfelsbrytaren på stolpen skulle lösa direkt redan vid inkoppling av minsta lilla belastning, eftersom samma ström inte går i fas som nolla (vilket är vad JFB löser på), då den tar jord/skyddsledaren istället för nollan. Och om ett sådant fel sker genom en stickproppsansluten kabel till båten är det direkt livsfarligt, för beroende på hur kontakten vänds så skulle skyddsjorden i båtens uttag kunna hamna i krets med fasen, med apparaten i serie.... Blir lite orolig att du ens misstänker ett sådant fel, och dessutom har labbat med att koppla bort skyddsjorden från uttagen. Det sitter väl en JFB i landströmsstolpen ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 4 Maj 4 minuter sedan skrev IngemarE: Jordfelsbrytaren på stolpen skulle lösa direkt redan vid inkoppling av minsta lilla belastning, eftersom samma ström inte går i fas som nolla (vilket är vad JFB löser på), då den tar jord/skyddsledaren istället för nollan. Och om ett sådant fel sker genom en stickproppsansluten kabel till båten är det direkt livsfarligt, för beroende på hur kontakten vänds så skulle skyddsjorden i båtens uttag kunna hamna i krets med fasen, med apparaten i serie.... Blir lite orolig att du ens misstänker ett sådant fel, och dessutom har labbat med att koppla bort skyddsjorden från uttagen. Det sitter väl en JFB i landströmsstolpen ? Ja det sitter jfb i skåpet. Problemet är att jag mätt o mätt och känner att jag inte kommer längre så därför blir det långskott. Har du några goda idéer 😊😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 599 Postad 4 Maj 12 minuter sedan skrev Janne1: Har du några goda idéer 😊😊 Goda vet jag inte, men du har ju redan fått två alternativ att kolla upp: 4 timmar sedan skrev IngemarE: Ser inte hur den skulle kunna vara inblandad i en sluten DC-krets med minusutgången (enbart), då det är två galvaniskt skilda sidor. Om inte laddaren är felaktig. Eller du missat något i din inkoppling eller bortkoppling, t ex att du har annat landströmsanslutet i båten som på något sätt ger en bakväg för skyddsjord/ledare och ev. mot batteriminus... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dany_ms 66 Postad 5 Maj Om andra laddare "aldrig" låtit. Och denna gör det under omständigheten att den är "korrekt" inkopplad. Då tycker jag väl (trots att jag inte har 10% av paramtrarna) att exemplaret av laddare bör kollas upp. Köp/begär/låna en likadan och om den inte uppvisar samma märkligheter så blir ju slutsatsen att det är ett måndags-ex. Vet inte din situation men att utesluta det bör ju ge en hel del? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 5 Maj 2024-05-04 vid 13:57 skrev Janne1: Hej, batterierna var bortkopplade alla förbrukare avstängda, både laddaren o tångampermätaren visade 4A, allt gick ut i minus inget i plus, laddaren lät inte bra och detta var inte fläkt ljud mer som gnisslande elektronik. tacksam för idéer Janne N Det är fysiskt omöjligt, om det nu passerar 4 ampere i minuskabeln till laddaren skall det ju passera exakt lika mycket i pluskabeln. Det är någonting annat ombord som förbrukar 4 A. Eller också påverkas din tångamperemeter av något magnetfält (som också drar en del ström...) man kan ju lätt få mätfel när man mäter med tångamperemeter., det har jag fått x flera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser