Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
patrikflink

Raymarine Lighthouse.

Rekommendera Poster

Köpte en plotter (Element 7 med Lighthouse karta) begagnad för en vecka sedan.

Jämförde lite med min Garmin och Skippo, är det verkligen sån skillnad eller går det att uppdatera kartan?

Lägger upp ett exempel som vi var vid i helgen (tyvärr tog jag ingen bild på Garmins karta, men ni ser skillnaden och vad som saknas).

Fruktansvärd dålig karta från Raymarine. Många stenar och grynnor som jag vet att min Garmin visar.

Hade tänkt att ha Raymarine till min rib, men börjar bli tveksam.

Screenshot_20240502-170940.png

IMG_20240502_170924943_HDR.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skitsamma, köpte en Garmin 92SV nu till riben.

Raymarine kan jag ha som extra nöd på flybridge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gissningsvis är det du har en dyrare utgåva med mer högupplöst och detaljerad Hydrographica-information. Det som Lighthouse-sjökortet visar är samma som på eniro/Skippo, och bör därför vara samma som det som kommer direkt från Sjöfartsverket. Du jämför alltså två olika produkter. Här på västkusten, där det i princip inte finns några områden alls med Hydrographica-information (eftersom militären inte ger dem tillstånd till nästan nåt) ser Lighthouse-sjökorten ut som de andra, och jag är rätt säker på att även dina kort i Garmin gör det, om du hade dem här.

Här är samma plats på eniro/Skippo:

bild.png.c76dc62ee310f2c9b5dcb40b79b92850.png

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan skrev raol:

Gissningsvis är det du har en dyrare utgåva med mer högupplöst och detaljerad Hydrographica-information

Så är det när jag läste, därför blev det en ny Garmin med ett kort med stöd från Hydrografiska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just detta fick mig att välja Garmin förra året, var snubblande nära att köpa en 12" Raymarine. Om det finns andra sjökort till dom så vet iallafall inte alla om det. Testade både brygg-grannens Raymarine samt i butiken och de sa att det var det kortet/Lighthouse som gällde. Jag valde där främst bort den pga sämre upplösning på sjökortet, kände inte till att det saknade Hydrographica också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
58 minuter sedan skrev -PLM-:

Just detta fick mig att välja Garmin förra året, var snubblande nära att köpa en 12" Raymarine. Om det finns andra sjökort till dom så vet iallafall inte alla om det. Testade både brygg-grannens Raymarine samt i butiken och de sa att det var det kortet/Lighthouse som gällde. Jag valde där främst bort den pga sämre upplösning på sjökortet, kände inte till att det saknade Hydrographica också.

Alltså, det är den normala upplösningen/kvalitetsnivån för svenska sjökort. Ska det bli bättre, då krävs Hydrographica-information, och den finns bara i begränsade delar av våra vatten.

Navionics är en stor sjökortsleverantör för Raymarine, där man får funktioner som autorutter med hänsyn till djup, brohöjder, tidvatten och liknande.

Navionics sjökort ser ut så här för samma plats:
bild.thumb.png.582f7830bbc0d3003afd65234d0a9a2b.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och jag ser också att Hydrographica har information för just det här området, så det är den som även finns i Navionics sjökort.
bild.png.053d922f1107570f930115dae3842a6b.png

För mig som är på västkusten är det ingen större idé med Hydrographica, eftersom de bara har några små områden på utsidan av Orust och runt Kosteröarna.

bild.thumb.png.ee7641fe0f01c58d6a93a18d7c331f26.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-05-02 vid 17:36 skrev patrikflink:

Köpte en plotter (Element 7 med Lighthouse karta) begagnad för en vecka sedan.

Jämförde lite med min Garmin och Skippo, är det verkligen sån skillnad eller går det att uppdatera kartan?

Lägger upp ett exempel som vi var vid i helgen (tyvärr tog jag ingen bild på Garmins karta, men ni ser skillnaden och vad som saknas).

Fruktansvärd dålig karta från Raymarine. Många stenar och grynnor som jag vet att min Garmin visar.

Hade tänkt att ha Raymarine till min rib, men börjar bli tveksam.

Lighthousesjökortet är ju rätt gammalt (sedan tiden innan Hydrographica karterade Sörmlandskusten).

Navionics har en kompabilitetslista över vilka GPS som fungerar med deras sjökort. Där kan man se att Raymarine Element ska fungera med deras kort.

https://www.navionics.com/media/wysiwyg/docs/Compatibility_Guides/GPS_Plotter_Cards_Compatibility_Guide.pdf 

För Östersjön så finns t.ex. sjökortet NAEU079R som är Raymarinkompatibelt

https://www.garmin.com/sv-SE/p/843688/pn/010-C1326-30 

Motsvarande sjökort för en Garminplotter heter NSEU079R

https://www.garmin.com/sv-SE/p/794925/pn/010-C1247-20 

Det har blivit lite rörigt att välja rätt sedan Garmin tog över Navionics. Det är inte så enkelt att hålla isär sjökorten för Garmin och övriga plotterfabrikat när allt finns under Garmins hemsida.

Om det inte svider för mycket i börsen (men det är ju till båten 😉 ) så föreslår jag att du satsar 1.795:- så får du uppdaterade kort även till din Element 7.

(Jag krånglade mig genom detta tidigare i vintras när jag skaffade ett uppdaterat kort till min reservplotter Raymarine a65 och så klart började med att beställa ett Garminkort som fick returneras. Kortet är testat i plottern och har med Hydrographica-korten och Hamnguidespecialerna)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev Lintott:

Lighthousesjökortet är ju rätt gammalt (sedan tiden innan Hydrographica karterade Sörmlandskusten).

Navionics har en kompabilitetslista över vilka GPS som fungerar med deras sjökort. Där kan man se att Raymarine Element ska fungera med deras kort.

https://www.navionics.com/media/wysiwyg/docs/Compatibility_Guides/GPS_Plotter_Cards_Compatibility_Guide.pdf 

För Östersjön så finns t.ex. sjökortet NAEU079R som är Raymarinkompatibelt

https://www.garmin.com/sv-SE/p/843688/pn/010-C1326-30 

Motsvarande sjökort för en Garminplotter heter NSEU079R

https://www.garmin.com/sv-SE/p/794925/pn/010-C1247-20 

Det har blivit lite rörigt att välja rätt sedan Garmin tog över Navionics. Det är inte så enkelt att hålla isär sjökorten för Garmin och övriga plotterfabrikat när allt finns under Garmins hemsida.

Om det inte svider för mycket i börsen (men det är ju till båten 😉 ) så föreslår jag att du satsar 1.795:- så får du uppdaterade kort även till din Element 7.

(Jag krånglade mig genom detta tidigare i vintras när jag skaffade ett uppdaterat kort till min reservplotter Raymarine a65 och så klart började med att beställa ett Garminkort som fick returneras. Kortet är testat i plottern och har med Hydrographica-korten och Hamnguidespecialerna)

Tack för infon.

Insåg när jag läste att kortet har blivit annorlunda nu sedan Garmin köpte upp dom.

Samma kort du länkade till (Garmin) är köpt ihop med den nya plottern.

Kanske köper ett nytt till Raymarine också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-05-03 vid 15:49 skrev raol:

Och jag ser också att Hydrographica har information för just det här området, så det är den som även finns i Navionics sjökort.
bild.png.053d922f1107570f930115dae3842a6b.png

För mig som är på västkusten är det ingen större idé med Hydrographica, eftersom de bara har några små områden på utsidan av Orust och runt Kosteröarna.

bild.thumb.png.ee7641fe0f01c58d6a93a18d7c331f26.png

Behöver inte Hydrografiska, vart bara så förvånad att den inte visade stenar och grynnor (bilden första inlägget).

Nu är det uträttat med att det sitter ett skitkort i den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan skrev patrikflink:

Behöver inte Hydrografiska, vart bara så förvånad att den inte visade stenar och grynnor (bilden första inlägget).

Nu är det uträttat med att det sitter ett skitkort i den.

Som sagt, "skitkortet" som du kallar det, är bara det vanliga standardsjökortet från Sjöfartsverket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...