Bjorn86 0 Postad 28 April En fråga till er som har erfarenhet av Albin Express. Om man hade utrustat en express med lite förenklande utrustning som rullfock, autopilot, roderlås, revningsbart storsegel osv. Är det en båt som hade lämpat sig för ensamsegling och cruising? Eller är den på tok för vek, och behöver folk som motvikt på relingen? Jag har alltid gillat modellen och storleken, men det känns dumt att börja anpassa en båt som i grunden saknar förutsättningar. Mvh Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 28 April För icke kapsegling så går det utmärkt att segla Express utan dökött i lovart. Båten, som de flesta Norlinritade, är livlig och rolig att segla, men om du inte har kappseglingsfunderingar så skulle jag rekommendera en 78:a i stället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorn86 0 Postad 28 April Albin 78 har jag erfarenhet av. Har seglat en sån senaste 5 åren. Tänkte jag skulle prova en lite snabbare båt, med lite mindre inneutrymmen men lite mer livlighet. Men vill å andra sidan inte segla runt och vara på helspänn om det blåser på lite. Jag har aldrig provat en express så jag har dålig koll på hur den är jämfört med 78an Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 107 Postad 28 April Köpte en Express på mässan när den kom på slutet av 70 talet om jag inte minns fel.Saknar i bland denna underbara båt,det var jag och frugan hon åkte med inget intresse för att sköta segel eller att styra.Kan säga att jag skötte allt inga problem,ibland för mycket segel,så hon skar när rodret lämnade vattnet.Dödköttet var väl våran Labrador som alltid låg i lä och luktade på vattnet.Ensamseglar min Sveakryssare har i bland funderat på mindre båt Expressen ligger högt på den listan över tänkbara objekt.Vi hade inget av den extrautrustning du räknar upp,enligt mig behövs den inte.Storseglet har rev skulle satsa på en autopilot,resten klarar du dig utan.Ronnie 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser