Boasten 3 Postad 14 April Hej. har en gammal Evinrude 15hk. den är egentligen ganska lättstartad men jag får den inte att gå mer än några sekunder sen dör den. den kan gå lite längre om jag leker med choken… jag har rengjort förgasaren och bytt bränslepump… inget hjälper och det blir heller inte nån skillnad. motorn kyler bra så ingen risk att den skulle bli överhettad och av den anledningen dö. nu är idéerna slut. när motorn dör för mig så är det bara att dra i snöret igen så startar den… hjälp! tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 14 April 49 minuter sedan skrev Boasten: Hej. har en gammal Evinrude 15hk. den är egentligen ganska lättstartad men jag får den inte att gå mer än några sekunder sen dör den. den kan gå lite längre om jag leker med choken… jag har rengjort förgasaren och bytt bränslepump… inget hjälper och det blir heller inte nån skillnad. motorn kyler bra så ingen risk att den skulle bli överhettad och av den anledningen dö. nu är idéerna slut. när motorn dör för mig så är det bara att dra i snöret igen så startar den… hjälp! tack på förhand. Du skriver att du rengjort förgasaren, hur? Har du även monterat ny flottör, munstycke ect? Sen måste du ställa luftskruven rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boasten 3 Postad 14 April 11 minuter sedan skrev patrikflink: Du skriver att du rengjort förgasaren, hur? Har du även monterat ny flottör, munstycke ect? Sen måste du ställa luftskruven rätt. Tjena. Jag har plockat isär förgasaren och rengjort genom att spraya brakeclean och blåst rent med tryckluft. jag har inte bytt nånting, har provat flottörens funktion och den är ok. vilken luftskruv menar du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 14 April 20 minuter sedan skrev Boasten: Tjena. Jag har plockat isär förgasaren och rengjort genom att spraya brakeclean och blåst rent med tryckluft. jag har inte bytt nånting, har provat flottörens funktion och den är ok. vilken luftskruv menar du? Om man har tur så räcker det oftast med tryckluft När man renoverar en förgasare så köper man ett renoveringskit, följer med flottör, munstycken och packningar mm. Bensin sliter på det mesta och därför behöver man ibland byta just munstycke. Flottören kan flyta sämre efter många års användning, därför är det av stor vikt att byta dom. Justering av en förgasare behöver man alltid göra efter en renovering, du ser själv på din bild att du har adjustment framtill, misstänker att det är blandningsskruven och måste stå rätt till förhållande med luften och tändningen. Om nu allt är okej i bränsleväg så är det bara att kliva på tändningen, tändspole, tändstift, kablar, dödmansgrepp (min glappade, fick byta den då den klipper tändningen). Årsmodell? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boasten 3 Postad 14 April 17 minuter sedan skrev patrikflink: Om man har tur så räcker det oftast med tryckluft När man renoverar en förgasare så köper man ett renoveringskit, följer med flottör, munstycken och packningar mm. Bensin sliter på det mesta och därför behöver man ibland byta just munstycke. Flottören kan flyta sämre efter många års användning, därför är det av stor vikt att byta dom. Justering av en förgasare behöver man alltid göra efter en renovering, du ser själv på din bild att du har adjustment framtill, misstänker att det är blandningsskruven och måste stå rätt till förhållande med luften och tändningen. Om nu allt är okej i bränsleväg så är det bara att kliva på tändningen, tändspole, tändstift, kablar, dödmansgrepp (min glappade, fick byta den då den klipper tändningen). Årsmodell? Nu har jag ju inte renoverat förgasaren utan endast gjort ett försök att rengöra den. Justerskruven framtill kan vara ett problem, det blir nämligen ingen skillnad när jag skruvar på den… frågan blir ju då om motorn kan bete sig så som jag förklarat om den skruven inte fungerar som den ska… jag har skruvat ut den och rengjort ingången och jag tycker att skruven ser fin ut. vad mer kan jag kontrollera innan jag börjar byta ut saker… jag tror själv fortfarande på bränsleproblem och inte att tändningen skulle strula… nya tändstift och fin gnista. tack för hjälpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 14 April (redigerade) 22 minuter sedan skrev Boasten: Nu har jag ju inte renoverat förgasaren utan endast gjort ett försök att rengöra den. Justerskruven framtill kan vara ett problem, det blir nämligen ingen skillnad när jag skruvar på den… frågan blir ju då om motorn kan bete sig så som jag förklarat om den skruven inte fungerar som den ska… jag har skruvat ut den och rengjort ingången och jag tycker att skruven ser fin ut. vad mer kan jag kontrollera innan jag börjar byta ut saker… jag tror själv fortfarande på bränsleproblem och inte att tändningen skulle strula… nya tändstift och fin gnista. tack för hjälpen Som jag skrev, köp rätt grejer och byt i förgasaren. Att du måste leka med choken är att den får för lite bensin, stopp i någon kanal eller munstycke. Flottörens nål slut tex. Ett enkelt knep som kan fungera: När du har skruvat isär allt på förgasaren så lägg den inklusive lösa delar, i blöt med akrylatbensin ett dygn eller två, blås rent och sätt ihop igen. Jag ultraljudstvättar mina förgasare innan jag sätter ihop dom. Rekommenderar dig att göra detsamma då någon kanal är igensatt av etanol från dagens bensin. Redigerad 14 April av patrikflink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boasten 3 Postad 14 April 17 minuter sedan skrev patrikflink: Som jag skrev, köp rätt grejer och byt i förgasaren. Att du måste leka med choken är att den får för lite bensin, stopp i någon kanal eller munstycke. Flottörens nål slut tex. Ett enkelt knep som kan fungera: När du har skruvat isär allt på förgasaren så lägg den inklusive lösa delar, i blöt med akrylatbensin ett dygn eller två, blås rent och sätt ihop igen. Jag ultraljudstvättar mina förgasare innan jag sätter ihop dom. Rekommenderar dig att göra detsamma då någon kanal är igensatt av etanol från dagens bensin. Ok, ska prova att lägga allt i akrylatbensin ett par dagar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boasten 3 Postad 18 April 2024-04-14 vid 21:35 skrev patrikflink: Som jag skrev, köp rätt grejer och byt i förgasaren. Att du måste leka med choken är att den får för lite bensin, stopp i någon kanal eller munstycke. Flottörens nål slut tex. Ett enkelt knep som kan fungera: När du har skruvat isär allt på förgasaren så lägg den inklusive lösa delar, i blöt med akrylatbensin ett dygn eller två, blås rent och sätt ihop igen. Jag ultraljudstvättar mina förgasare innan jag sätter ihop dom. Rekommenderar dig att göra detsamma då någon kanal är igensatt av etanol från dagens bensin. Tjena. efter 2 dagar i akrylatbensin så monterade jag ihop förgasaren idag. en hel del smuts hade släppt ur förgasaren och idag när jag provstartade motorn så fungerade den riktigt bra 😊👍 story tack för hjälpen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 18 April 7 minuter sedan skrev Boasten: Tjena. efter 2 dagar i akrylatbensin så monterade jag ihop förgasaren idag. en hel del smuts hade släppt ur förgasaren och idag när jag provstartade motorn så fungerade den riktigt bra 😊👍 story tack för hjälpen. Vad roligt att det gick så lätt, så lite så😉. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser