Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
skippeer

Erfarenhet av LFP uppstart med X2 BMS efter vintern

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vi är några här på MG som har marknadens smartaste BMS som jag tänkte dela erfarenhet med.

 

Hösten 2023
==========
Stängde ned med SOC 70%
Lyfte av minuspolen på cell 1 för säkerhets skull (klantade mig vid nedstängnng första hösten).

April 2024
========
C1 3,235 V
C2 3,245 V
C3 3,240 V
C4 3,245 V

Startbatteri AGM underhållsladdat hela vintern mha 2 solpaneler hängande på sidan 13,5 V och enligt rekommendation från BatteryBalance stänger jag ned LFP systemet över vintern.

Erfarenhet av uppstart med obalans där X2 BMS som vanligt gör intelligent balansering.
När SOC ökade och LFP spänning oxå ökade vid 50 A laddning fick jag gult HVP larm i samband med Cell Balansing (inga andra gula eller röda ”LEDar” larmade).

X2 BMS har fyra nivåer med HVP larm, jag fick det lägsta larmet/varningen (någon cell 3,63-3,73 V).

Första nivån på HVP larm triggas vid onormal obalans ”Unbalanced cells Alert” min killgissning nu efter vintervilan.


Manualen rekommenderar att laddningen är under 20 A vid stor obalans för nivå 3 av HVP larm. Fegade och sänkte laddströmmen till under 20 A.
Får strypa landströmladdaren nästa vår vid uppstart, när systemet är aktivt sker ombalansering löpande vid behov.

Nu kommer obalansen att fixas av X2 BMS under mina mekarveckor på varvet.
Manualen beskriver i detalj alla funktioner och får erkänna att jag lusläste
installations manualen men inte användarmanualen 😉
Lusläser vid behov aktuella sidor.

 

IMG_1825.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för märke/modell på BMS?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minuter sedan skrev micke_102:

Vad är det för märke/modell på BMS?

 

En liten okänd svensk firma med en seglare som konstruktör: BatteryBalance

 

Jag fick upp ögonen för X2 BMS som YouTubern Johan på RAN Sailing installerade för några år sedan. Firman har troligen tack vare RAN sailing kunder runt om på jordklotet.

 

En investering för att slippa problem under vår längesegling.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

X2 BMS styr bla laddning och ombalansering. Nu efter uppstart från nedstängning under 7 månader över vintern behöver ombalansering tydligen ske.

 

X2 BMS lagrar data för vilka celler som behöver balanseras och trigger sker när spänningen är typ 14,2 volt, under stora delar av ombalanseringen är laddningen stoppad så ombalanseringen sänker SOC om jag förstått det rätt.

Verkar som att SOC är en indikator för mitt system hur mycket ombalansering som sker, verkar bli mindre och mindre i obalans (97%, 97%, 98%, 99%, 99%).

Skönt för jag klantade mig första hösten men lyckades rädda cellerna troligen med förlust av cykler och kapacitet.

 

(Laddning sker mot startbatteriet och kontaktor styrd av BMS när logiken anser att nu skall det laddas.)

 

IMG_1860.png

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat ett tag på x2 BMS men har inte försått skillnad mellan ett "vanligt" LFP system med en inbyggd BMS typ JK B2A8S20P och en Victron Orion XS DCDC-omvandlare. 
I mitt nya system har jag tex inget relä som finns i x2-systemet. 
Jag kan styra absobtionsspänning, tider och tailström. 
Cellerna kan balanserar med 2A vid 3.45V (som jag har ställt in) och laddar dem upp till 3.5V. 
Kan man ställa in de olika nivårna med X2?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MasterLi/X2 BMS har många bra funktioner men dessa är mer eller mindre "standard" i de flesta moderna BMS. Det finns BMS som enligt min kartläggning har motsvarande funktioner till lägre pris och med t.ex. kraftfullare balansering. Jo, jag har haft med MasterLi/X2 som kandidat och har läst specifikationen och installationsmanualen men valde bort den.

 

Jag tycker det är en dyr BMS. Enligt hemsidan kostar den 495 euro + moms (med dagens kurs är det en bit över 7.000:-). Sen är listan över vad men får för den summan lite oklar. Vad är det för kapacitet på de reläer som redovisas? Det finns en display som inte redovisas i öppet material på hemsidan. Senaste priset jag såg för den var 3.000:- (en några år gammal uppgift).

 

Jag blir alltid lite undrande över produkter där specifikationen göms bakom inloggning. Vad är det de inte vill visa? Inte heller en komplett installationsanvisning går att hitta. Det är sådan information jag gärna vill kolla innan jag bestämmer mig för tekniklösningar av den typen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev anuba:

Kan man ställa in de olika nivårna med X2?

Det finns många funktioner i logiken som seglaren & konstruktören tycker är bra, den som vill djupdyka får läsa manualen.

 

Mig veterligen är det inget som går att programmera i X2 BMS vilket passar mig som bara vill få ett genomtänkt system som fungerar länge över tid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Jag blir alltid lite undrande över produkter där specifikationen göms bakom inloggning. Vad är det de inte vill visa? Inte heller en komplett installationsanvisning går att hitta. Det är sådan information jag gärna vill kolla innan jag bestämmer mig för tekniklösningar av den typen.

Konstruktören vill troligen skydda sitt IP.

 

Seriösa kunder får ett lösenord för att läsa installationsmanual och användarmanual.

Eftersom jag inte visste något om LFP och BMS förut var säljaren/konstruktörens support värdefull för mig vid köp och installation.

Har man egen kunskap går det att programmera tex en liten Raspberry Pi (min killgissning).

 

Kontaktorerna/reläerna jag köpte är märkta 500 A, för att minimera förluster valde jag att köpa ett bistabilt relä till förbrukarsidan som är tillslaget hela tiden vid normal drift (ingen tomgångsström).

 

Jag gick på RAN sailings val/rekommendation och en seglarbekants rekommendation, gjorde ingen egen marknadskoll.

(Mtp längesegling valde jag bort eget köp från Kina och Victrons LFP system hade i mina ögon bra teknik men ett högt pris.)

 

Kvalité kostar mer än enklare konstruktioner så ett högre pris är okej för mig om det kan minimera framtida möjliga driftproblem vid längesegling.

 

BatteryBalance hemsida gjorde mig fundersam men efter flera bra telefonsamtal med Mikael, han är kunnig och service minded, slog jag till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev skippeer:

Seriösa kunder får ett lösenord för att läsa installationsmanual och användarmanual.

Eftersom jag inte visste något om LFP och BMS förut var säljaren/konstruktörens support värdefull för mig vid köp och installation.

Har man egen kunskap går det att programmera tex en liten Raspberry Pi (min killgissning).

Det är ju tydlig skillnad. Det är troligen rätt strategi att inte förutsätta att kunderna är experter på LFP bara för vissa djupdyker sig in i området.

Jag skulle personligen aldrig rekommendera någon att använda en JK B2A8S20P BMS utan att ställa om parametrarna. Visa värden är helt fel från början och skulle förstöra batteriet om man kör den "out-of-box".

Då ser jag ett värde i att man kan köpa en korrekt konfigurerar lösning som inte riskerar att göra sönder något.

 

Vad jag förstår laddar den LFP-batterier direkt från generatorn med ett relä emellan. Har den någon metod att förebygga överbelastning av generatorn,  som har populärt har diskuterats i många trådar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppstart är enkelt för kunden.

Kablaget som jag köpte hade avpassad längd för min båt.

Cellerna är förberedda så vid första uppstart är det i princip bara att trycka på startknappen. 

 

All laddning sker mot startbatteriet via en Charge Bus Bar, i mitt fall AGM 75 Ah.

 

När vissa kriterier är uppfyllda drar X2 BMS ett 500 A relä så att startbatteriet kopplas mot LFP. 

Det finns några utgångar bla en som används 2 sekunder innan X2 BMS slutar ladda vilken jag skall koppla till Balmar regulatorn som extra skydd av generatorns dioder.

 

Cellernas temperatur övervakas av X2 BMS.

 

Generatorns temperatur övervakas av en Balmar regulator.

Jag har sänkt tillåten max temperatur mtp långa motordagar i varma vatten (i Medelhavet blåser det generellt inget eller för mycket).

 

Känner inte till att X2 BMS styr generator/regulator baserad på dess temperatur så kort svar nej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev skippeer:

- - -

BatteryBalance hemsida gjorde mig fundersam men efter flera bra telefonsamtal med Mikael, han är kunnig och service minded, slog jag till.

Ja, han är jättekunnig. Annars hade han nog inte gett sig på att konstruera en egendesignad BMS. Även jag har haft kontakt med honom och deltagit i utbildning som han genomfört.

 

Det jag gillar med min lösning (alla är väl saliga i sin tro..) är att jag styr laddspänningarna från olika källor och BMS kommer inte att slå till/från hela tiden. BMS kommer att ställas in så den skyddar LFP om/när det blir något knas med laddning så spänningen går upp. Så jag har en extra skyddsnivå om tekniken fallerar i någon komponent. Sen sköter den så klart även balanseringen efter vad jag ställer in den till.

 

En annan positiv funktion i min variant är att jag inte behöver några externa reläer. BMS har kraftelektronik som styr brytning för över/underspänning. Detta underlättar installationen, jag har det trångt som det är i batteriboxen.

 

Jag brukar ha mantrat att man måste utgå från hur installationen ser ut i båten, vilken topplast man har, mm och välja lösning efter hur man vill kunna utnyttja elen när installationen är klar. Du verkar ha kollat vad du vill ha och då hoppas jag bara att du får ett bekymmersfritt seglande med den lösningen.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ju tydligt att teknik för LFP i båten är under förändring och lösningarna har varierat med tiden. Det kommer troligen hända mer saker. Man vet mer idag än för några år sedan.

 

Om vill se riktigt underhållande LiFePo4-frågor kan man följa den här tråden. Då går det fort mellan problemen.
https://www.facebook.com/groups/328044342198875/
Nackdelen med FB är den inte har så bra minne och det är svårt att söka på gamla lösningar. Samma problem har den tendens att dyka upp om och om igen. :) 

Man blir lite mörkrädd när man ser sådana här trådar:

 

"Har 2*60Ah Winston batteripack (12V), enbankssystem och ingen BMS. Laddar dessa direkt från generatorn (Yanmar 3YM20, 80/125A generator lite osäker på vilken min årsmodell har).

Det här har hittills/vid första anblick funkat bra, efter ett momentant högre värde laddar det runt 60A kontinuerligt från generatorn. Brukar sluta på 14.2V vad jag kan minnas. Jag är nöjd med 60A laddning.

Generatorn har inte rasat på 7år."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med @anuba om FB har sämre sökfunktion, appen som sådan är inte något vidare pga deras baktanke om att inte visa samma resultat och gärna fördröja för att göra att folk hänger längre tid där.

 

Föredrar MG där det är lättare att söka vilket väldigt många glömmer bort men det positiva är att det blir fler klick för MG.

 

Alla har vi varit nybörjare en gång men ibland ser jag frågor som indikerar att individen inte har ansträngt sig det minsta utan bara lägger ut en fråga. Hoppas mina frågor inte hamnar i den kategorin allt för ofta 😉

Härligt att en ny säsong sparkar igång.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-04-16 vid 16:19 skrev anuba:

Det ju tydligt att teknik för LFP i båten är under förändring och lösningarna har varierat med tiden. Det kommer troligen hända mer saker. Man vet mer idag än för några år sedan.

 

Om vill se riktigt underhållande LiFePo4-frågor kan man följa den här tråden. Då går det fort mellan problemen.
https://www.facebook.com/groups/328044342198875/
Nackdelen med FB är den inte har så bra minne och det är svårt att söka på gamla lösningar. Samma problem har den tendens att dyka upp om och om igen. :) 

Man blir lite mörkrädd när man ser sådana här trådar:

 

"Har 2*60Ah Winston batteripack (12V), enbankssystem och ingen BMS. Laddar dessa direkt från generatorn (Yanmar 3YM20, 80/125A generator lite osäker på vilken min årsmodell har).

Det här har hittills/vid första anblick funkat bra, efter ett momentant högre värde laddar det runt 60A kontinuerligt från generatorn. Brukar sluta på 14.2V vad jag kan minnas. Jag är nöjd med 60A laddning.

Generatorn har inte rasat på 7år."

Ursäkta mig men jag kan inte sluta roa i hur vissa har valt att ladda sina LFP utan någon BMS eller DCDC-omvandlare. Vissa har empiriskt kommit fram till generatorn blir väldigt varm.

Detta är hämtat från samma grupp jag länkade till,

 

"Efter att ha installerat 540 Ah LFP batterier från Victron för 9 år sedan så visade det sig att generatorn inte tyckte om detta i min båt med en Yanmar 4JH5E om 54 hk. Generatorn som var på 85 Amp blev stekhet och det luktade inte parfym om den. Remmen fick spännas hela tiden och det blev skitigt i motorutrymmet av gummirester. Min bror som har en större motor också en Yanmar 4JH men 110 hk och 125 Amp generator som försöker ladda Winston celler om 1 400 Ah, det gick inget vidare heller.
Den generatorn har också kolsvarta lindningar och doftar inte parfym.
"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...