Jim_Beam 0 Postad 23 Mars Jag vet att lacktillverkaren säger att man inte ska lacka 2k när det är under 10+ och fuktigare än 70% men är det någon som ändå har chansat? Båten står i en hall som håller utetemperatur och jag skulle helst börja lacka diverse trädetaljer som räcken mm. men det lär dröja innan det är 10+ i hallen, rätt många ytor så det är inte praktiskt att täcka in och köra någonslags värme, kan heller inte frakta hem grejerna. Så frågan är egentligen om någon testat att t.ex. köra tunnare blandning eller något annat trick, öka härdare kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 202 Postad 23 Mars Personligen använder jag inte 2K-lack på trä, detta är ett av skälen. Byter du till 1K-lack är det inte lika temperaturkänsligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 23 Mars Jag har lackat en enda sak i båtar med 2k-lack. Några durkar i förra båten. 2k för att få hög slitstyrka. Där lackade jag i en källare som höll ca 7-8 grader och det funkade fint. Beror kanske på vilken sorts lack man använder. Vill minnas att det var någon lack från International, kanske Perfection, som också hade rekommendation att användas vid minst 10 grader. Det som jag tyckte var svårigheten var att längsta tid före övermålning var ganska kort. Typ 4-5 dagar vid 10 grader. Tror som @Peter_K att det oftast är bäst att använda 1k-lack på båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 99 Postad 23 Mars Kolla på hygglo.se om du inte kan hyra en dieselkanon (värmare). De brukar vara på 20-40 kW och värmer upp i princip vad som helst på en kvart 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 202 Postad 23 Mars 3 timmar sedan skrev Janne_G: Kolla på hygglo.se om du inte kan hyra en dieselkanon (värmare). De brukar vara på 20-40 kW och värmer upp i princip vad som helst på en kvart 😉 Kombinationen dieselkanon och inomhushall är inte helt optimal, om man inte gillar att dö i kolmonoxidförgiftning såklart… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 99 Postad 24 Mars 16 timmar sedan skrev Peter_K: Kombinationen dieselkanon och inomhushall är inte helt optimal, om man inte gillar att dö i kolmonoxidförgiftning såklart… Jo, vi är ganska många inom byggbranschen som kilat vidare 😉 Hälsn från andra sidan...... Kanonen ska stå ute, riktad mot öppning in i hallen. Tror helt ärligt att lösningsmedlet i 2-k lacken är farligare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 202 Postad 24 Mars 30 minuter sedan skrev Janne_G: Jo, vi är ganska många inom byggbranschen som kilat vidare 😉 Hälsn från andra sidan...... Kanonen ska stå ute, riktad mot öppning in i hallen. Tror helt ärligt att lösningsmedlet i 2-k lacken är farligare Jag är också i byggbranchen och vet hur man använder en värmare. Som du skriver; dieselkanonen skall stå utanför det man värmer. Här verkar det dock vara en hall, vilket indikerar stort och flera båtar, och då är det inte bara-bara att skaffa farmartank och en dieselkanon. Lösningsmedel finns det masker som skyddar mot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 24 Mars 38 minuter sedan skrev Peter_K: Jag är också i byggbranchen och vet hur man använder en värmare. Som du skriver; dieselkanonen skall stå utanför det man värmer. Här verkar det dock vara en hall, vilket indikerar stort och flera båtar, och då är det inte bara-bara att skaffa farmartank och en dieselkanon. Lösningsmedel finns det masker som skyddar mot. En liten brasklapp ! har man en enklare. ( billigare) kanon utan separat avgasrör tex julas så hjälper det inte att man ställer kanonen utanför då avgaserna följer med varmluften in , vet av egen erfarenhet … Använder en sådan för att få snön att släppa från taket på båttältet och ja , mådde ganska illa när jag ” bara ” skulle göra lite småsaker medans kanonen gick . Lite offropic men vill verkligen varna för riskerna . 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
72__Peera 2 Postad 17 Oktober Härdar lär det göra ändå i den låga temperaturen, men det tar betydligt längre tid än vid 20-25 plusgrader som annars är rekommenderat. Lackerat bilar i 2K och vissa enstaka gånger ville man bara få det gjort, sedan fick dem stå nårra dagar extra.. Inte det mest optimala! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser