Mellis77 2 Postad 25 Februari Hej Jag har en bogpropp på min Marex från -94 som heter Vetus. Jag felsöker just nu varför motorn går men propellern inte biter. Troligen en brytpinne som gått. För att kontrollera detta måste jag ta bort propellern. Såklart verkar det som att det endast kan ske med något specialverktyg då den inte sitter fast med en mutter. Någon som vet hur jag får bort den här med något av dagens verktyg? Jag provade idag ett verktyg från Biltema men det fungerade inte. Det går inte att vrida, trycka eller dra bort den vad jag kan se/känna i alla fall. Se bilder Tacksam för all hjälp Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 238 Postad 25 Februari Brytpinne under motorn ok? 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMe 170 Postad 26 Februari 7 timmar sedan skrev NW355: Brytpinne under motorn ok? Håller med. Det låter som att det är brytpinnen under motorn som gått och den byter du innifrån. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 26 Februari 8 timmar sedan skrev NW355: Brytpinne under motorn ok? 40 minuter sedan skrev MrMe: Håller med. Det låter som att det är brytpinnen under motorn som gått och den byter du innifrån. Just det! Det är uttänkt så att man skall kunna byta denna brytpinne då båten ligger i sjön. Om du har tur har installatören tejpat fast en eller ett par brytpinnar någonstans i närheten, eller så ligger dom i en plastficka tillsammans med bruksanvisningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mellis77 2 Postad 26 Februari Hej Tackar för svar. Någon manual eller extra brytpinnar har jag inte. En fråga till, tror ni man kan lossa motorn inifrån utan att lossa på propellern? Vad händer när jag lossar motorn? Jag antar jag måste dränera all olja innan så jag inte drar upp allt till båten. Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMe 170 Postad 26 Februari 41 minuter sedan skrev Mellis77: Hej Tackar för svar. Någon manual eller extra brytpinnar har jag inte. En fråga till, tror ni man kan lossa motorn inifrån utan att lossa på propellern? Vad händer när jag lossar motorn? Jag antar jag måste dränera all olja innan så jag inte drar upp allt till båten. Mvh Jonas Hej, Du behöver inte ta bort propeller eller dränera olja. Minns inte exakt men har för mig det var fyra skruvar sedan lyfter man upp motorn från växellådan där brytpinnen sitter. På Vetus har jag för mig att det sitter en liten hållare för extra brytpinne på insidan av plastkåpan 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mellis77 2 Postad 26 Februari Nu fick jag en sprängskiss från Vetus och reservdelskatalog. Jag borde kunna fortsätta härifrån då jag nu vet vart allt sitter! Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 26 Februari Bogpropellerns växelhus sitter fastskruvad i skrovet, dessa skruvar skall du inte röra. Sedan sitter elmotorn fastskruvad ovanpå växelhuset, dessa skruvarna kan du lugnt lossa. Oljebehållarens slang är ansluten i växelhuset, så som redan skrivits behöver du inte bekymra dig över den heller. Men du bör bryta strömmen till bogisen, bra då att veta vilken huvuströmbrytare/batteriavskiljare det är, om du skruvar loss kablarna på motorn (inte säkert att det behövs, det beror ju på hur långa dom är) så skruva loss en i taget, notera var dom satt, och isolera dom med några varv eltape, för säkerhets skull, det kan flyta väldigt höga strömmar genom bogisens kablage. Dessvärre kan jag inte upplysa dig om var du köper nya brytpinnar, eller om brytpinnar till en propeller på en (elektrisk)utombordare duger...(?) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mellis77 2 Postad 26 Februari Tack för alla svar! Jag laddar upp sprängskissen jag fick av Vetus så är det någon som behöver den ligger den här. Nu ska jag lossa lite skruvar och hoppas hitta en trasig brytpinne. Annars blir det väl ny felsökning. Vi hörs Jonas Bow45-50,12_24.PDF 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 26 Februari (redigerade) Brytpinnen är nummer 12 i listan på sidan 5 och nummer 12 i ritningen på sidan 6, den tycks ha artikelnummer BP65. Passa på att köpa minst en extra. Vetus och Sleipners grejer är bäst! Lycka till med mekandet! Redigerad 26 Februari av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 238 Postad 26 Februari Ett tips för att spara brytpinnar till bogpropellrar är att det finns rotationsändrings fördröjning. Monterade på en sådan fördröjning på vår gamla Nimbus 29C med en 4 hk Sleipner, när en brytpinne gick av i en besvärlig situation. Har en överbliven äldre fördröjare till Sleipner som säkert funkar på andra märken också. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser