Jens_Sthlm 27 Postad 22 Januari Avgasklaffen på mitt volvo penta 290 drev har delvis ramlat bort. Klaffen är popnitad i godset. Har någon bytt dessa och kan ge tipps på hur man bäst byter? Gissar att man borrar ut popnitarna för att få bort befintlig klaff. Vad är det för popnit man ska sätta fast den nya med? Eller fyller klaffen ingen funktion så man likagärna kan åka utan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 22 Januari Klaffens funktion är väl att hindra vatteninträngning när man backar… eller kanske hindra vatten att komma in bakifrån vid stillaliggande om man nu har vinden rakt akterifrån. Eller jag vet inte exakt, jag kanske borde hålla klaffen. Jag har bytt dessa på 290. Popnitarna borras ur med Ø 4,2 mm borr. När jag köpte nya klaffar följde det med en uppsättning popnitar. Annars borde det vara rostfritt, syrafast, A4, eller någon bra legering som inte påverkar drevets aluminiumlegering. Jag tror det var på drevdelar.se som jag köpte dessa klaffar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 22 Januari Hej. Risken att vattnet ska tryckas in vid back när motorn går är minimal. Klaffen på drevet eller i avgasbälgen är för att inte vatten ska tryckas in i motorn om den skulle stanna när båten planar. Då kommer en kraftig våg bakifrån mot aktern. Klaffen är inte särskilt svår att byta. Ingemar 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 23 Januari 10 timmar sedan skrev sanktanna: Hej. Risken att vattnet ska tryckas in vid back när motorn går är minimal. Klaffen på drevet eller i avgasbälgen är för att inte vatten ska tryckas in i motorn om den skulle stanna när båten planar. Då kommer en kraftig våg bakifrån mot aktern. Klaffen är inte särskilt svår att byta. Ingemar Precis, det är ett jobb som tar 10-15 minuter. Rostfria popnitar kan vara litet jobbiga att klämma dit, man får ha bra kraft i nyporna om man har en vanligt popnittång, jag använde ett tryckluftsdrivet popnitverktyg, även då går det litet trögt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 14 Februari Nu är täckbrickan och det gamla gummit borta. Hur gör man för att få bort resten av popniten? Jag har försökt slå resterna av popniten uppåt men den sitter som berget. Är det slå hårdare som gäller eller är det bäst att borra vidare på popniten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 14 Februari Öka borrdimensionen med 0,1 eller 0,2 mm och borra vidare. Rostfria nitar och skruvar fastar så in i helskotta när dom sitter i aluminiumgods. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 14 Februari 2 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Öka borrdimensionen med 0,1 eller 0,2 mm och borra vidare. Rostfria nitar och skruvar fastar så in i helskotta när dom sitter i aluminiumgods. Jag citerar mig själv. Måhända skrev jag fel då jag skrev att du skulle borra med 4,2 mm borr. Mät dom utskjutande nitarna eller hellre på dom nya popnitarna och borra med ett borr i den dimensionen, det kan kanske vara 5 mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 244 Postad 14 Februari Drev typ är DP-D eller DP-E. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 14 Februari Nu är alla nitar borta. Om någon ska göra jobbet framgent så funkar det bra att borra men tog ca 30 min att borra ut en nit. Snabbast gick det med att sätta en lagom stor torx i niten och slå till. Tack för hjälpen alla ni som bidragit. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 14 Februari Man borrar naturligtvis bort skallen på ovansidan på en popnit och slår ut den neråt. Hur enkelt som helst, varför krångla till det? Ingemar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 14 Februari 14 minuter sedan skrev Jens_Sthlm: Nu är alla nitar borta. Om någon ska göra jobbet framgent så funkar det bra att borra men tog ca 30 min att borra ut en nit. Snabbast gick det med att sätta en lagom stor torx i niten och slå till. Tack för hjälpen alla ni som bidragit. Inget bett i borren? det sliter hårt på borren när man borrar i rostfritt. Jag kunde ju berättat att det blir bättre om man kyler/smörjer med litet olja medan man borrar i detta material. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 15 Februari 14 timmar sedan skrev sanktanna: Man borrar naturligtvis bort skallen på ovansidan på en popnit och slår ut den neråt. Hur enkelt som helst, varför krångla till det? Ingemar Nu är det så på dreven, att nitens ovansida är nedansidan, niten är fastnitad med huvudet nedåt. Man kommer inte åt från andra hållet varesig med popnittång eller borrmaskin, eftersom nitens baksida sitter inne i avgasutblåset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 15 Februari Alla drev jag har sett har nitarna monterade uppifrån. Är de monterade underifrån så är det säkert bytt tidigare och den som gjorde det tyckte väl att det var bra. Man borrar alltid bort från den sida som de har monterats! Från andra hållet lär det bli svårt att få ett borr att centrera eftersom det sitter en pinne med en kula på i hålet på niten. Ingemar 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 15 Februari 1 timme sedan skrev sanktanna: Alla drev jag har sett har nitarna monterade uppifrån. Är de monterade underifrån så är det säkert bytt tidigare och den som gjorde det tyckte väl att det var bra. Man borrar alltid bort från den sida som de har monterats! Från andra hållet lär det bli svårt att få ett borr att centrera eftersom det sitter en pinne med en kula på i hålet på niten. Ingemar Undrar hur dom tänkte då, om dom tänkte öht. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 244 Postad 15 Februari DP-D, DP-E drev väl? Alltid bra att få popnitsborr av isolerarna på energiverken. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 16 Februari Jag tycker också att det ser ut som DP-E men det är inte alla som känner till det utan kallar drevmodeller i den serien för 290, fast vi vet ju ändå vad som menas 😉 Tack för tipset, jag känner ingen på energiverket men nu vet jag att det det finns popnitsborr att köpa. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser