Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
moto66

”Öppen” toalett

Rekommendera Poster

Många daycruisers har ju en sk öppen toalett. Se tex Finnmaster T7.

Ev smidigt med tillgång till toalett samtidigt som båtarna nästan är för små för att ha det, därav denna öppna lösning kanske. Funkar detta ok? Känns ev lite ofräscht samt att lukt borde lägga sig över ruffen? Visst man får väl hålla den konstant kliniskt ren.

Kan tycka att detta är en rätt udda lösning iaf, eller? Diskutera! 😊

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild ?  För oss som inte har just en sådan båt....

Sedan är det ju relativt vad en "toalett" är. I mitt fall är det någonstans att kunna göra sitt, i värsta fall bara en plats. Hur ombonat det sedan är och om det är tillräckligt beror ju på omständigheterna, om man är själv, om det är för gäster, en "nödtoa" o.s.v. o.s.v.

Om det sedan är ok för dig och om det "funkar" kan ju bara du själv avgöra. Vad vill du att vi skall diskutera åt dig ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känns vidrigt:
https://finnmaster.fi/sv/fleet/t7/

Kanske ett måste med småbarn ombord, men själv skulle föredra en hink med plastpåse i på badbryggan.

Välj sedan "utrustning" och öppnad bilden vid "Vattentoalett & toalettgardin"

Redigerad av jan_af_lisoe
information hur man hittar bilden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev jan_af_lisoe:

Känns vidrigt:
https://finnmaster.fi/sv/fleet/t7/

Kanske ett måste med småbarn ombord, men själv skulle föredra en hink med plastpåse i på badbryggan.

Välj sedan "utrustning" och öppnad bilden vid "Vattentoalett & toalettgardin"

Det ser ut som en vanlig lösning för båtar i den storleken. Den är ju ändå en vattentoa. Jag hade en 6.5m båt med en portaporti som satt på ungefär samma sätt. Det fungerade i nödfall. 😄

Fördelen med en bärbar toa var att man kunde ställa ut den i sittbrunnen under natten, ifall man låg utan insyn. Då blev man lite mer privat under natten.

Men just den exponerade toan var en av anledningen till att vi köpte en större båt med dörr till toa och tvättställ. 
Ibland måste äga en båt för att veta vilken båt man vill köpa.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just de där vattenkloseterna brukar ju bli sjukt ofräscha snabbt. Men att klämma in en stängbar toalett på en sån båt känns ju inte heller bra. Själv har jag köpt en Boxio för att slippa hänga ut med rumpan över relingen vid längre kappseglingar..

Även för att locka frun och brudar att följa med...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev moto66:

Funkar detta ok? Känns ev lite ofräscht samt att lukt borde lägga sig över ruffen? Visst man får väl hålla den konstant kliniskt ren.

Jag fattar inte varför det skulle lukta, luktar det om din toastol hemma..? Visst, när man gjort nr 2 toan luktar det ju säkert i flera minuter, men det får man ju vädra ut. Nackdelen är bristen på avskiljdhet, dvs man får se till att vara ensam i ruffen när man använder den. 

Tog mig friheten att kopiera in bilden från hemsidan ovan så slipper andra lägga tid på att leta rätt på den 🙂 

IMG_3496.jpeg

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vattenklosetterna brukar ju bli sjukt ofräscha snabbt?

I min båt finns det städmaterial, städmedel och vatten, om det känns som att det är ofräscht på toaletten eller övriga båten!

Vet inte om det är så mycket fräschare att skita i en boxio.

Tror en vattenklosett är ett bättre alternativ än att skita i påse modellen för att övertyga kvinnfolket att följa med.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev Wildeside:

vattenklosetterna brukar ju bli sjukt ofräscha snabbt?

...

Vet inte om det är så mycket fräschare att skita i en boxio.

Okej. Är väl inget vidare på att städa men alla båtar jag följt med på med liknande WC brukar det lukta illa på.. Även om det finns ett avskillt utrymme så sprider sig lukten gärna. Boxio är ju mest bara en sits och bajset hamnar i en påse som man genast slänger. Har läng tänkt plasta sitsen själv men så fick jag ett oslagbart Black-fridagerbjudande och tänker testa..

Luktar det så kan jag ju förvara boxen i akterstuven. På vår Maxi 77 hade vi ovan Jabosco WC direkt under dyna i förpiken och det luktade ju hemskt i hela fören..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Dava:

Okej. Är väl inget vidare på att städa men alla båtar jag följt med på med liknande WC brukar det lukta illa på.. Även om det finns ett avskillt utrymme så sprider sig lukten gärna. Boxio är ju mest bara en sits och bajset hamnar i en påse som man genast slänger. Har läng tänkt plasta sitsen själv men så fick jag ett oslagbart Black-fridagerbjudande och tänker testa..

Luktar det så kan jag ju förvara boxen i akterstuven. På vår Maxi 77 hade vi ovan Jabosco WC direkt under dyna i förpiken och det luktade ju hemskt i hela fören..

Det skylls på att vattentoaletten (oftast Jabsco men det finns fler modeller) är kass när det luktar illa. Jag har haft vattentoalett i tre båtar:

Den första användes endast ni riktiga nödfall till sjöss. Den hade ingen tank... (70-talsbåt).

Den andra hade tank och användes flitigt av mig under drygt 20 år, Hur föregående ägare använt den vet jag inte. Det luktade inte illa på den toaletten (förutom någon minut när någon gjort tvåan).

I nuvarande båt som är drygt tio år så luktar det inte heller illa på toan.

Jag har aldrig bytt några toa-slangar under dessa fyrtiofem år. Första båten vet jag inte vad det var för kvalitet på toa-slangen men i de två andra var det kvalitetsslang.

Jag är av uppfattningen att klagomålen på vattentoaletter i båtar beror på att installationen är dålig från början. Det fungerar inte med plastslangar som inte är lukt-täta. Det kan även bero på handhavande, vi spolar rätt rikligt efter användning och i samband med tanktömning spolas det rejält mycket.

• Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
55 minuter sedan skrev Lintott:

Jag är av uppfattningen att klagomålen på vattentoaletter i båtar beror på att installationen är dålig från början. Det fungerar inte med plastslangar som inte är lukt-täta. Det kan även bero på handhavande, vi spolar rätt rikligt efter användning och i samband med tanktömning spolas det rejält mycket.

+1 på den. 
Har bara en tunn dörr mot toautrymmen, installerade allt nytt för 10 år sedan ungefär och har inga luktproblem. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft två Albin 78:or med liknande montage, rakt fram mellan förpikskojerna, så det blev ju aldrig aktuellt med toabesök på natten. Jag monterade hålltankar på båda och vi hade aldrig något problem med kvardröjande lukt. På nuvarande båt har vi separat toautrymme och det är helt klart mycket bättre. Båtbytet var ett önskemål från hustrun för hon ville ha en toa med egen dörr. Vi har inget luktproblem i denna båt heller. Alla mina tankar har varit konstruerade på samma sätt. Inlopp i botten via ett rör som slutar strax under taket på tanken och sedan en ventil i botten på tanken och en slang till bottengenomföringen. På detta sätt blir det aldrig något illaluktande stående i slangarna. På de båtar jag varit på och som inte luktat helt frächt har det varit två olika problem. Antingen läckage vid slangstos eller porläcka på tanken. Det behövs inte mycket till läckage för att en odör ska sprida sig. Det andra alternativet är när det har var långt till tanken, som legat ovaför toan, och ägaren snålspolat och dessutom ett litet läckage på jokerventilen. Då luktar det inte gott.  

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2023-12-15 vid 14:27 skrev Dava:

Just de där vattenkloseterna brukar ju bli sjukt ofräscha snabbt. Men att klämma in en stängbar toalett på en sån båt känns ju inte heller bra. Själv har jag köpt en Boxio för att slippa hänga ut med rumpan över relingen vid längre kappseglingar..

Även för att locka frun och brudar att följa med...

Det där med toalett ombord är ju inte riktigt detsamma som om man händelsevis skulle ha en spoltoa i hemmet.

Toelettutrymmet skall ha bra ventilation, som redan nämnts. Sedan måste man ju hålla rent efter sig. Då det finns organiska ämnen i det spolvattnet man tar in utifrån så luktar dessa illa då de går i förruttnelse i toastolen och dess slangar, samt tank. Så skölj ren den emellanåt med färskvatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Då det finns organiska ämnen i det spolvattnet man tar in utifrån så luktar dessa illa då de går i förruttnelse i toastolen och dess slangar, samt tank. Så skölj ren den emellanåt med färskvatten.

Då vår hamn ligger i en å med otroligt mycket humus-ämnen i vattnet kan jag köpa denna teorin!

Vi har seglat helt utan toalett i 5-6 år nu så jag är ganska säker på att Boxio-torrtoaletten är ett stort steg framåt i fruns ögon. Men även i fortsättningen så vill jag helst att man har bajsat i land innan vi ger oss av och gör stopp med några timmars mellanrum så att den inte ska behöva användas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man tillräckligt fall till tanken ifrån toan? Fick åtgärda det så gott det gick på min båt förra vintern. Lite som när man drog avlopp en gång i tiden , fall är viktigt.

Sen saknade eltoan "vattenlås" varpå en doft spred sig ifrån septitanken till stolen när vatten dunstade av . En lyra/krumbukter blev utfallet .

Sen läckte 1 1/2 " mässings t-stycke och septitanken fick rengöras, rejält med urinsten.

Det spolas alltid med färskvatten innan vi lämnar båten längre stunder.

toaslang med lyra.png

Septitank.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

- - -

Då det finns organiska ämnen i det spolvattnet man tar in utifrån så luktar dessa illa då de går i förruttnelse i toastolen och dess slangar, samt tank. Så skölj ren den emellanåt med färskvatten.

1 timme sedan skrev Dava:

Då vår hamn ligger i en å med otroligt mycket humus-ämnen i vattnet kan jag köpa denna teorin!

- - -

Att stillastående havsvatten skapar odör efter ett par dagar i toastolen har även jag problem med.

Det går kanske att hävda att detta är vattentoalettens fel men det är lätt att åtgärda genom en enkel handhavanderutin.

Jag löser problemet genom att slå i ett par liter färskvatten i toaskålen och pumpa ut det i tanken innan vi lämnar båten för ett par dagar. Jag gör likadant i pentryavloppet för säkerhets skull även om jag inte upplevt problemet lika intensivt där. När vi kommer tillbaka så finns det ingen dålig lukt på toan.

Om man inte har sköljt ur med färskvatten så är det så klart enkelt att skylla på stolen och installationen. Att då undvika att använda toan gör ju bara att det ruttna vattnet står kvar och fortsätter att lukta illa och så hamnar man i en tokig loop som hade varit enkel att fixa. Med daglig användning så hinner vattenorganismerna inte ruttna och det uppstår ingen dålig lukt.

Jag vet inte om förruttnelseproblemet varierar beroende på var båten ligger. Jag har båtplats i bräckt vatten i innerskärgården och där finns problemet. Det kan nog vara lika illa i en åmynning där det rinner ut färskvatten med humusämnen.

Sen finns det tillfällen när det inte hjälper att slå i färskvatten eller spola rikligt. Vid ett par tillfällen fick jag in fiskyngel i spolkransen på toaskålen. Jag såg en liten firre passera slangen in till pumpen men tänkte inte så mycket på det. När vi kom till båten nästa gång så luktade det vedervärdigt på toan. Den lilla firren hade inte passerat ut genom de pyttesmå spolhålen i stolen. Då var det inte kul innan firren hade ruttnat klart och åkt ut igen. Efter det har det monterats en enkel sil på vattenintagsslangen till toan där firrarna och annat bös kan fastna. Det är gjort på någon minut att skruva loss silkoppen och rensa silen när det börjar synas skräp genom plastkoppen. Så länge firren ligger i silen så luktar det dock inte rutten fisk på toan. De fiskrester som eventuellt följer med in i toaskålen försvinner tydligen ut igen utan att skapa sån vedervärdig doft.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev NW355:

Har man tillräckligt fall till tanken ifrån toan?

För att fallet skall funka behöver du få in luft på högpunkten av systemet. Det ser inte ut som du har en sådan ventil, så fall spelar ingen som helst roll. 

9 timmar sedan skrev NW355:

Sen saknade eltoan "vattenlås" varpå en doft spred sig ifrån septitanken till stolen när vatten dunstade av .

Nä. Du har en pump som tätar mot lukt, inte ett vattenlås, på den här typen av system. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev NW355:

Har man tillräckligt fall till tanken ifrån toan? Fick åtgärda det så gott det gick på min båt förra vintern. Lite som när man drog avlopp en gång i tiden , fall är viktig.

Inloppet på min tank sitter ca 30 cm över utloppet från toapumpen och sedan är tanken ca 60 cm hög men jag har inga problem, så fallet är oviktigt för luktproblem. I andra applikationer kan ju fall vara viktigt att tänka på eller att förebygga.

Redigerad av excel319
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla säger att man kan minska odören från ruttet havsvatten om man spolar med sötvatten. Är det logiskt? I mitt fall så står det förvisso havsvatten i toan innan man använder den men den mängden kan man ju minska till ett minimum genom att tömma holken. 
Lukten kommer i från det vattnet som har legat i slangen mellan toan och insuget i skrovet. I mitt fall två meter slang. 
Hur får ni in sötvatten i den slangen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan skrev anuba:

Alla säger att man kan minska odören från ruttet havsvatten om man spolar med sötvatten. Är det logiskt? I mitt fall så står det förvisso havsvatten i toan innan man använder den men den mängden kan man ju minska till ett minimum genom att tömma holken. 
Lukten kommer i från det vattnet som har legat i slangen mellan toan och insuget i skrovet. I mitt fall två meter slang. 
Hur får ni in sötvatten i den slangen?

Om man upplever det som ett stort bekymmer så är alternativet att installera en Eltoa och koppla spolvattnet till färskvattentanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev excel319:

Om man upplever det som ett stort bekymmer så är alternativet att installera en Eltoa och koppla spolvattnet till färskvattentanken.

Jag har aldrig sett behovet då lukten bara uppstår vid första spolningen, efter en veckan uppehåll. Om man tycker att den doftpuffen är pinsam kan man ju alltid åka till båten dagen innan och "förspola" en gång. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste misstolkat instruktionen. Jokerventilen stoppar alla gaser ,

Jag har svårt att tro att gravitationen och avluftning av septitanken inte får egenfall att fungera på 25/38 mm slang.

Tidigare svackor på inloppslangen var välfyllda med intorkad evja. Lite svårspolat efter alla år.

Alla installationer är olika beroende på verkligheten.

Toakrumbukter.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...