johan_sjobjorn 212 Postad 26 Oktober , 2023 Hejsan seglare Jag har en separat tråd i motorbåtsdelen med funderingar byte till en större motorbåt runt +35 fot för att längre turer med komfort för hela familjen. Eftersom jag inte kommer ha så bråttom under dessa längre resor kommer jag troligen ligga och puttra kring 7kn och njuta av omgivningen. Med det i tankarna insåg jag att jag isåfall likväl kan ha en segelbåt med allt det innebär. Framförallt blir kostnaderna mer rimliga där det inte är 2x stora dieselmotorer och drev som skall underhållas eller repareras samt nästa försumlig förbrukning även om man kör mkt för motor. Jag har inte ägt segelbåt tidigare men kan grunderna i segling. Jag tänker att jag kommer gå för motor när vill ta mig någonstans och vinden inte ger bra förutsättningar för bekväm framfart med segel. Jag är alltså inte någon seglingsnörd som gör en grej av att inte köra motorn m.m. Därmed vet jag att det inte måste vara den mest snabbseglande båten, däremot bör den erbjuda god boendekomfort och bra utrymmen samt ta sig fram i bra tempo även vid motordrift. En bra cruiser är det jag behöver helt enkelt. Denna spec. har landat i att jag funnit Boström 37 vilka kan fås för sådär 300-600 beroende på skick och utrustning. Jag gillar bredden som är i klass moderna skapelser, center cockpit m.m. Enligt lite googlade verkar de vara kvalitetsbyggen som går bra i hård vind och som klarar större vatten bra då en del har brukat dem för långseglingar. Min första fråga är vilka alternativ som finns till B37:an? Dvs båtar med liknade egenskaper / storlek som om kan fås för ungefär samma pengar? Övriga funderingar; Jag har bra koll generellt på vad man bör undersöka på en beg. båt, däremot sämre koll på det som är specifikt för segelbåtar. Hur är det med rigg / segel. -Hur gamla kan de vara innan de kan anses vara ”avskrivna” , dvs inte ha något värde kvar ? -Något som generellt man skall hålla koll på i en äldre segelbåt. Såsom infästning av köl / rigg/ roder, rostig köl m.m -Vilken värde bör nyare segel / rigg tillföra på en äldre segelbåt? Boström 37 gör 6.8 kn när originalmotorn går på fullvarv (3200rpm). Vid marchvarv på runt 2200 gissar jag att den gör runt 5kn. En del b37 jag sett med bytt motor har gått upp i effekt, tex 60 /80 / 100hk har vissa ägare monterat. Den hade varit trevligt att kunna köra 7kn med en segelbåt utan att pressa livet ut motor och hörsel. Därmed borde väl en båt med en kraftigare maskin och annan propeller kunna få en högre marchfart? Hade varit fint att kunna köra 7kn för motor utan att för den skull misshandla motorn. B37 skall ha en skrovfart på 7.7 kn så jag tänker att det borde funka. Hur funkar detta på segelbåtar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 26 Oktober , 2023 Man får nog vara ganska opportunistisk och se vad som dyker upp på marknaden, snabbt utvärdera egenskaperna och priset, och antingen köpa eller avstå. Snarare än att rikta in sig på en eller två särskilda modeller som kanske sällan dyker upp, eller gör det men till fel pris eller väldigt fel plats. När vi köpte vår nuvarande båt hade vi gjort en lista med de egenskaper vi ville ha. En del måste-grejer och en del önske-grejer. Helt plötsligt dök det upp en båt på Blocket som matchade vår lista nästan perfekt, och några dagar senare hade vi köpt den. Vad gäller farten så är jag skeptisk till det du skriver. Vi har en 31-fotare med 23-hästare i och en för tung propeller, och når 6.8 knop, trots att vi saknar 750-800 varv till max. Att en Boström 37 inte skulle klara mer med en 45-hästare låter helt osannolikt. Om vi hade haft en 30-hästare och en perfekt propeller hade vi kunnat ånga runt i ca 7 knop utan att motorn hade fått jobbba ihjäl sig, med en mindre båt. När det gäller segel finns det olika åsikter. Jag räknar kallt med att de som tycker annorlunda också skriver här inom kort. Min åsikt är att om man inte har höga krav på fart och höjdtagning, så funkar vilka segel som helst bra, så länge de är hela. Ja, det lutar lite mer om det blåser hårt, men man kan reva tidigare. Offra fart för komfort. Vår första båt hade oerhört gamla segel, men det var ändå väldigt kul att segla och fort gick det. Faktum är att maxfarten jag noterade i vår lilla Seacat för 8-9 år sen är en halv knop högre än maxfarten jag uppnått för segel i vår nuvarande Beason 311. En ny uppsättning segel, försegel och storsegel, för en Boström 37 eller annan i samma storlek, kostar från 80 000 kr och uppåt. Man kan fråga sig om det är värt det för att det ska luta lite mindre i hårdare vind, och att få lite högre fart i vissa situationer. Riggen är viktig att kolla, men det kan vara svårt att göra om masten står. Kolla alla vant och stag så att vajrarna är hela, inga lösa trådar, ingen allvarlig rost (lite tunn rost på ytan får man alltid räkna med). Kolla att spridarna är hela och raka, och att spridarfästena är hela. Att det inte finns sprickor eller uttöjningar där vant och stag fäster i masten. Att det inte är sprickor eller andra skador på mastfot, masttopp som ofta är gjutna aluminiumstycken. Löpande rigg, alltså linorna, är enklare att byta men bra att kolla ändå. Att de är hela och inte verkar ha skavskador på olika ställen. Med genomgående mast gäller det att kolla att det är tätt. Går säkert att undersöka innertaket runt hålet och området nertill där mastfoten vilar för att se om det har varit mycket vatten där. Köl och kölbultar är nog svårt att kolla mer än att se skicket, men om båten är på land kan man kolla att det inte är nån glipa mellan skrov och köl. Just Boström 37 har blyköl så där är det ingen rostrisk... 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 26 Oktober , 2023 (redigerade) 25 minuter sedan skrev raol: Man får nog vara ganska opportunistisk och se vad som dyker upp på marknaden, snabbt utvärdera egenskaperna och priset, och antingen köpa eller avstå. Snarare än att rikta in sig på en eller två särskilda modeller som kanske sällan dyker upp, eller gör det men till fel pris eller väldigt fel plats. När vi köpte vår nuvarande båt hade vi gjort en lista med de egenskaper vi ville ha. En del måste-grejer och en del önske-grejer. Helt plötsligt dök det upp en båt på Blocket som matchade vår lista nästan perfekt, och några dagar senare hade vi köpt den. Vad gäller farten så är jag skeptisk till det du skriver. Vi har en 31-fotare med 23-hästare i och en för tung propeller, och når 6.8 knop, trots att vi saknar 750-800 varv till max. Att en Boström 37 inte skulle klara mer med en 45-hästare låter helt osannolikt. Om vi hade haft en 30-hästare och en perfekt propeller hade vi kunnat ånga runt i ca 7 knop utan att motorn hade fått jobbba ihjäl sig, med en mindre båt. När det gäller segel finns det olika åsikter. Jag räknar kallt med att de som tycker annorlunda också skriver här inom kort. Min åsikt är att om man inte har höga krav på fart och höjdtagning, så funkar vilka segel som helst bra, så länge de är hela. Ja, det lutar lite mer om det blåser hårt, men man kan reva tidigare. Offra fart för komfort. Vår första båt hade oerhört gamla segel, men det var ändå väldigt kul att segla och fort gick det. Faktum är att maxfarten jag noterade i vår lilla Seacat för 8-9 år sen är en halv knop högre än maxfarten jag uppnått för segel i vår nuvarande Beason 311. En ny uppsättning segel, försegel och storsegel, för en Boström 37 eller annan i samma storlek, kostar från 80 000 kr och uppåt. Man kan fråga sig om det är värt det för att det ska luta lite mindre i hårdare vind, och att få lite högre fart i vissa situationer. Riggen är viktig att kolla, men det kan vara svårt att göra om masten står. Kolla alla vant och stag så att vajrarna är hela, inga lösa trådar, ingen allvarlig rost (lite tunn rost på ytan får man alltid räkna med). Kolla att spridarna är hela och raka, och att spridarfästena är hela. Att det inte finns sprickor eller uttöjningar där vant och stag fäster i masten. Att det inte är sprickor eller andra skador på mastfot, masttopp som ofta är gjutna aluminiumstycken. Löpande rigg, alltså linorna, är enklare att byta men bra att kolla ändå. Att de är hela och inte verkar ha skavskador på olika ställen. Med genomgående mast gäller det att kolla att det är tätt. Går säkert att undersöka innertaket runt hålet och området nertill där mastfoten vilar för att se om det har varit mycket vatten där. Köl och kölbultar är nog svårt att kolla mer än att se skicket, men om båten är på land kan man kolla att det inte är nån glipa mellan skrov och köl. Just Boström 37 har blyköl så där är det ingen rostrisk... Tack för bra svar! Såklart vore det bra med lite flexibilitet, tänkte mest om nån hade koll på liknade båtar så kan man ha en bevakning på det. Det måste inte vara en B37, däremot bör det vara center cockpit samt bra med utrymmen etc. Förstår jag dig rätt bör man helst inspektera riggen nedmonterad för att se om det finns spricker / stress skador m.m? När det gäller fart för motor så bör alltså en 37 fots båt enkelt kunna hålla 7kn med 50hp utan att stressa motorn ? Redigerad 26 Oktober , 2023 av johan_sjobjorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 26 Oktober , 2023 13 minuter sedan skrev johan_sjobjorn: Förstår jag dig rätt bör man helst inspektera riggen nedmonterad för att se om det finns spricker / stress skador m.m? Det blir i alla fall enklast så. Annars måste man ju hissa upp nån, eller sig själv, för att kunna se... 13 minuter sedan skrev johan_sjobjorn: När det gäller fart för motor så bör en 37 fots båt enkelt kunna hålla 7kn med 50hp utan att stressa motorn ? Tja, vår båt når 6.8 knop med nånstans mellan 19 och 20 hk (propellern är för tung så vi når bara ca 2800 varv av 3600, och effektkurvan säger att det motsvarar ca 19-20 hk). Visst är en Boström 37 större och tyngre, men vattenlinjeslängden är också nästan 20 % längre. Jag tycker inte att det borde krävas mer än ca 30-35 hk för 7 knop, vilket är alldeles lagom för 45 hk motor. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 202 Postad 26 Oktober , 2023 (redigerade) 8 timmar sedan skrev johan_sjobjorn: Det måste inte vara en B37, däremot bör det vara center cockpit samt bra med utrymmen etc. Targa 96..? Maxi 33..? Båda seglar rätt bra. Redigerad 26 Oktober , 2023 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 27 Oktober , 2023 Hej bara en tanke, om du går från motorbåt till segelbåt och önskar fina utrymmen för familjen Så kan ju en 37 fots mitt sittbrunns båt kännas lite fel . Sittbrunnen är väldigt trång, sen blir ju passagen inne i båten med ganska trånga. troligen ger detta en trygghets känsla vid längre seglingar. Men rätt dåliga egenskaper vid semester cruising med familj. sen gällande farten så behövs nog en del kraft för att få dessa gamla o relativt trögdrivna båtar att röra sig . Du bör ha minst 5 hk per ton båt, men en 50 hk borde ju fixa 7 knop . Vår båt väger 10 t och har en 54 hk , vi har en marschfart på ca 7,5 i Max fart på 8,5-9 knop mvh Johan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 27 Oktober , 2023 Cc-båtar är inte så vanliga i önskad prisspann men i det övre delen av spannet finns t.ex båt 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 84 Postad 27 Oktober , 2023 Det är ju en helt annan båttyp även i naturhamn. Medan motorbåtens sittbrunn ofta är prioriterad för sociala ytor är segelbåten optimerad för det aktiva arbetet under segling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 202 Postad 27 Oktober , 2023 (redigerade) Höjer några skonummer till Maxi 35 😊 Visserligen såld, men många bilder. https://batagent.se/batar/maxi-barseback-1990/ Redigerad 27 Oktober , 2023 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dany_ms 66 Postad 27 Oktober , 2023 (redigerade) När jag läser dina förutsättningar så undrar jag varför duinte tittar på en gedigen motorseglare. Nauticat:en finns i olika storlekar och passar (beg) in i din budget. Nackdel (i mina ödmjuka ögon) är att det är en plastbåt. Dock finns den i lite större modeller (> 33 fot) och det kan pasa dig. Enligt vad jag förstår är det mycket komfort. Motorseglare i stål är underbara enligt mig. De seglar mycket bättre än man kan tro och med mycket komfort. Jag har själv en "Tunakryssaren" men jag gissar att den är lite för liten för dina behov. Man kunde i början av sommaren få en välskött skönhet för 170-250 TKR nyblästrad med nyare (2000-talet) motor och utrustning och allt. I dessa finns ofta en inombordare med axel och det är inte helt fel. Nackdelen är manöverabiliteten i hamnarna (förhållandevis litet roder, lång köl) men det löses ofta med en bogpropeller <ironiskt>och lite annat som en backkamera från biltema för ett lakan </ironiskt>. Minska svängradien genom att backa flera gånger när du skall vända, vrid INTE om ratten, båtens tyngd och et lilla rodret gör att den inte hinner "backa åt andra hållet" innan du drar på framåt igen och båten fortsätter avv svänga. Och så vidare. Tunakryssarens stora fördel (IMHO) är att skrovet är i stål. Löv:en ger nog inte mer än 6.5-7.5 knop men med komfort. Den går väldigt fint. Riggar du alla seglen (försegel, stor och mesan) kommer den upp 40 grader mot vinden och ligger fantastiskt stabilt. Gå till bocket och skriv in "motorseglare". Ödmjukast (braskar för drevet) Redigerad 27 Oktober , 2023 av Dany_ms Det om att backa utan att ställa om rodret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 28 Oktober , 2023 (redigerade) Tack för många bra inlägg och tips. Jag har börjat inse att CC utföranden är enklare att hitta på 40 fot och uppåt. Jag har väl börjat mjuka lite för att gå upp i storlek något- något mellan 38-42 fot vore idealt sålänge bredden går över 4m eller priset sticker iväg allt för mycket. Jag tycker personligen att linjerna, båtarna blir snyggare i CC utförande. Gärna med hardtop sprayhood. Dvs lite Najad stuk, Najad hade f.ö varit en dröm men de pengarna är jag inte beredd att lägga. Just därför gillande jag B37:an som prickade många av mina önskemål. Tyvärr är den väldigt ovanlig. Oceanis modellerna passar in rätt väl när det gäller önskemål även om det inte är lika gedigna som Orust byggen. Just nu är större segelbåtar dyra pga växelkursen, men om detta löser sig kanske det finns mer att välja på framöver. Först måste jag dock få min motorbåt såld till våren innan det blir aktuellt med affär på en segelbåt. ps. Tittade på motorseglare först också men insåg att fart för motor inte var så mycket högre än segelbåtar i samma storlek. Man får styrhytt etc men större segelbåtar erbjuder bra skydd bakom sprayhood ändå. Jag tror även jag kommer vilka segla en del och det blir inte lika spännande i motorseglaren. Finns ju inte hinder att kombinera segeldrift och motordrift i en segelbåt heller. Så jag landade i att segelbåt med en större inombordare med fast propeller är det som jag bör satsa på. Redigerad 28 Oktober , 2023 av johan_sjobjorn 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser