Makro 1 209 Postad 9 Augusti , 2023 Det kan ju skilja en hel del i pris på olika antenner och ibland påstås det ha att göra med hur antennen är konstruerad. Jag har bl.a hört att billiga antenner bara innehåller en skalad RG-58, så när min billiga LTC-antenn knäcktes av en solpanel som kom flygande var jag ju bara tvungen såga isär och kika. Men så illa verkade det inte vara, en mässingspinne med anpassningsspole i botten och någon jordplanshylsa. Detta är en kort 1m pinne. Undrar hur de dyrare modellerna ser ut? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 9 Augusti , 2023 Möjligen kan de dyrare antennerna ha en tjockare tråd inuti. En som förolyckades för mig hade en kärna av en rostfri tråd, sedan likartad spole i botten. Hade du inte skruvat fast din panel ordetligt? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 9 Augusti , 2023 Men någon riktig dipolantenn (som ska vara det bästa) kan man väl inte kalla den? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 9 Augusti , 2023 19 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Hade du inte skruvat fast din panel ordetligt? Jag har en vikbar panel som sitter med gummicord på kapelltaket och jag hade vid ett tillfälle när det var kraftig blåst, glömt att plocka ner solpanelen så den lyfte och slog av antennen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 619 Postad 9 Augusti , 2023 23 minuter sedan skrev Makro: Men någon riktig dipolantenn (som ska vara det bästa) kan man väl inte kalla den? Nej, det är det inte. Ser snarare ut att vara en 5/8, en antenntyp som egentligen nog mår bra av lite jordplan. Ibland kan koaxen fungera som dess jordplan/motpol och räddar den när den sitter skruvad i plast. Det är med "bara" en uppskalad RG58 är inte så "bara", det brukar bli en mycket väl fungerande, icke jordplansberoende dipolantenn. Man brukar kunna ana skillnaden mellan din antenntyp och dessa även utan att sprätta upp dem på att det inte finns någon "förtjockning" nedtill (annars är de ju ungefär lika långa, dryga metern eller så). 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser