Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
Tore33

Förgasare-fråga

Rekommendera Poster

Hej!

Rengör min första förgasare.

Tohatsu 6hk 4-takt

En av de två skruvarna (vet ej vad de kallas) verkar ha gått av. Eller ska de se så olika ut? Det andra fotot visar hålet där man ser resten av skruven (eller inte)

Någon som vet?

IMG_4128.jpeg

IMG_4127.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Tore33:

Hej!

Rengör min första förgasare.

Tohatsu 6hk 4-takt

En av de två skruvarna (vet ej vad de kallas) verkar ha gått av. Eller ska de se så olika ut? Det andra fotot visar hålet där man ser resten av skruven (eller inte)

Någon som vet?

IMG_4128.jpeg

IMG_4127.jpeg

Det där är inga skruvar utan munstycken. Det förefaller som om det är huvudmunstycket det som skall sitta i hålet i mitten, det andra kan vara lågfartsmunstycket, tomgångsmunstycket, kanske, jag är inte bekant med den typen av förknasare. Men det brukar se ut ungefär så här i flera olika förgasare .
Men gör som så, att du blåser rent detta munstycken med tryckluft, en cykelpump kan duga. Ev kan du peta i hålen med en synål eller knappnål, om den nu inte är för tjock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar! Kollade på en video och såg då att dessa båda munstycken ska se olika ut.

Jag sprutade med Biltemas kraftrengöring i lågfartsmunstycket, då sprutade det ut ur huvudmunstycket. Det borde väl räcka?

@Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorproblem jag försöker att lösa är att motorn alltid stannar efter ett par minuters gång.

Jag upplever att den stannar efter kortare tid ju högre gas jag har.

Jag antog då att det var problem med bensintillförseln.

Någon som har någon annan idé?

Har haft den stå på tomgång minst 10 min utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Tore33:

Motorproblem jag försöker att lösa är att motorn alltid stannar efter ett par minuters gång.

Jag upplever att den stannar efter kortare tid ju högre gas jag har.

Jag antog då att det var problem med bensintillförseln.

Någon som har någon annan idé?

Har haft den stå på tomgång minst 10 min utan problem.

Bränslefiltret , eller bränslesilen har du förstås kollat!?

Om du har en lös tank till den motorn finns det ett finmaskigt nät längst på uppfodringsröret, eller ”sugröret” i tanken.

Sedan kan man ju misstänka ett elektriskt fel som uppenbarar sig då motorn blir varm.

Nu har jag ingen aning om hur tändsystemet på den motorn är beskaffat, men det kan finnas en kondensator som kan få värmeslag då den blir gammal.

 

Om en bensinmotor stannar tvärt utan föregående varning så är det ett mer sannolikt elektriskt fel.

Om den först går dåligt, tappar effekt, hostar för att sedan stanna är det ofta ett bränslerelaterat problem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Bränslefiltret , eller bränslesilen har du förstås kollat!?

Om du har en lös tank till den motorn finns det ett finmaskigt nät längst på uppfodringsröret, eller ”sugröret” i tanken.

Sedan kan man ju misstänka ett elektriskt fel som uppenbarar sig då motorn blir varm.

Nu har jag ingen aning om hur tändsystemet på den motorn är beskaffat, men det kan finnas en kondensator som kan få värmeslag då den blir gammal.

 

Om en bensinmotor stannar tvärt utan föregående varning så är det ett mer sannolikt elektriskt fel.

Om den först går dåligt, tappar effekt, hostar för att sedan stanna är det ofta ett bränslerelaterat problem.

 

Japp, bränslefiltret är bytt. Använder endast den interna tanken.

Okej! Bra förslag. Hade inte tänkt på el-fel.
Kondensator är en helt ny term för mig, vart kan en sådan tänkas sitta?

Skärmbild 2023-08-08 084522.jpg

Skärmbild 2023-08-08 084554.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Tore33:

Japp, bränslefiltret är bytt. Använder endast den interna tanken.

Okej! Bra förslag. Hade inte tänkt på el-fel.
Kondensator är en helt ny term för mig, vart kan en sådan tänkas sitta?

Skärmbild 2023-08-08 084522.jpg

Skärmbild 2023-08-08 084554.jpg

Även om du bara använder den interna tanken kan du har igensättning någon stans mellan tank och flotörhus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev excel319:

Även om du bara använder den interna tanken kan du har igensättning någon stans mellan tank och flotörhus.

Ok. Vart skulle du börja felsöka?

Kan membranen i bränslepumpen vara problemet? Hur ser man om dessa är i bra eller dåligt skick?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att motorn stannar upprepande efter en stund, gång efter annan

tyder på att brändsletillrinningen till flottörhusen från bensintanken är för klen. Du har ju bytt bränslefilter.

 

Men:

1.

Du har väl öppnat luftskruven längst uppe på tanklocket vid körning?

 

2. Lossa flottörnålen genom att peta ur låssprinten enligt röd pil.

 

Var försiktig för nu kommer nålen bara att ligga uppfäst med lilla fjädern som syns i bilden.

 

Nålen brukar täta mot ett löst liggande säte av typ färgad silikon.

Den försvinner all världens väg om du nu blåser med tryckluft!

 

Med försiktighet går allt väl.

 

Jag har varit ute för på flera förgasare att "bös" samlas i slangnippeln (utifrån där slangen ansluts), då det blir en förträngning just där.

Alltså på utsidan av siliconesätet.

Förr fanns inte säten av silicone, det var ett fast säte av typ mässing, som var inpressad från insidan.

 

Bös funkar som en strypning.

Motorn går bra vid låg bränsleförbrukning, men stannar efter ett tag vid kraftigare gaspådrag.

 

Tjolahopp, då var det väl löst...

 

IMG_20230808_112019.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsättning.

 

Lossa sprinten enligt ovan.

Lyft ur flottörnålen komplett med fjäder och lilla plåten.

Ta bilder hur dessa är hopsatta.

 

Lyft försiktigt ur siniconesätet om det finns ett sådant. Kolla först hur det vänder.

 

Peta in en tunn metalltråd enligt den gröna linjen, typ innefrån och ut. Rota runt lite.

Blås sedan med tryckluft innifrån och ut genom slangnippeln, typ gröna linjen.

 

IMG_20230808_113643.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Hybro:

Fortsättning.

 

Lossa sprinten enligt ovan.

Lyft ur flottörnålen komplett med fjäder och lilla plåten.

Ta bilder hur dessa är hopsatta.

 

Lyft försiktigt ur siniconesätet om det finns ett sådant. Kolla först hur det vänder.

 

Peta in en tunn metalltråd enligt den gröna linjen, typ innefrån och ut. Rota runt lite.

Blås sedan med tryckluft innifrån och ut genom slangnippeln, typ gröna linjen.

 

IMG_20230808_113643.jpg

Tack för hjälp!
Har inte tillgång till tryckluft.
Funkar det med Biltemas kraftrengöringsmedel? Det är ganska hårt tryck med den sprayen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Tore33:

Japp, bränslefiltret är bytt. Använder endast den interna tanken.

Okej! Bra förslag. Hade inte tänkt på el-fel.
Kondensator är en helt ny term för mig, vart kan en sådan tänkas sitta?

Skärmbild 2023-08-08 084522.jpg

Skärmbild 2023-08-08 084554.jpg

Ja, jag vet faktiskt inte, kanske nån annan?

1 timme sedan skrev Tore33:

Ok. Vart skulle du börja felsöka?

Kan membranen i bränslepumpen vara problemet? Hur ser man om dessa är i bra eller dåligt skick?

Ja, bränslepumparna på utombordare brukar styras av ett undertryck i vevhuset som växelvis påverkar ett eller två membran som då skall suga upp bränslet till förgasaren. Man kan se om dom är torra och har sprickor, om dom har det är dom dåliga.

39 minuter sedan skrev Tore33:

Kan låg kompression vara orsaken?

Tja, men det kan vi ta sedan…

21 minuter sedan skrev Tore33:

Tack för hjälp!
Har inte tillgång till tryckluft.
Funkar det med Biltemas kraftrengöringsmedel? Det är ganska hårt tryck med den sprayen

En cykelpump duger gott, men den sprayen du nämner fungerar säkert bra den också.

 

3 timmar sedan skrev Tore33:

Kondensator?

Skärmbild 2023-08-08 085342.jpg

Kanske… eller nej, jag tror inte det, hur ser det ut under gummiskyddet? 
Annars hade jag nog letat runt svänghjulet.

 

Hoppas att nån med färskare utombordarekunskaper ansluter till denna tråden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Tore33:

Har inte tillgång till tryckluft.
Funkar det med Biltemas kraftrengöringsmedel? Det är ganska hårt tryck med den sprayen

Kraftrengöringsmedel är väl just rengöringsmedel (=gegga) i första hand ?  Här talar vi ren luft för att få bort varje typ av främmande gegga/vätska/"bös".

 

Denna är dock väldigt användbar när man inte har kompressor i närheten, och särskilt för lite mindre saker där man vill ha bra koll på vart man blåser. Kraftrengöringen kan nog vara bra, men blås i så fall rent/torrt efter den med komprimerad luft.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev IngemarE:

Kraftrengöringsmedel är väl just rengöringsmedel (=gegga) i första hand ?  Här talar vi ren luft för att få bort varje typ av främmande gegga/vätska/"bös".

 

Denna är dock väldigt användbar när man inte har kompressor i närheten, och särskilt för lite mindre saker där man vill ha bra koll på vart man blåser. Kraftrengöringen kan nog vara bra, men blås i så fall rent/torrt efter den med komprimerad luft.

Kom och köp konserverad luft…

 

Bromsskivespray är bra att ha, denna innehåller isopropanolalkohol och den alkoholen löser feta avlagringar i alla hål. 
 

Tryckluft.. javisst, jag har renoverat en himla massa förgasare, mest Solex, och det är ju väldigt lätt att man tappar taget och blåser bort munstycken och andra smådelar. När jag dammsög första gången på flera år, i verkstaden skramlade det hela tiden i grovdammsugarens behållare…. Förutom en massa skruv och muttrar fann jag ett och annat munstycken och nån nålventil…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu rengjort förgasaren igen, enligt @Hybro instruktioner.
 

Ingen märkbar skillnad när jag testkör i baljan, men det riktiga testet kommer ju på sjön.

 

Ska försöka lägga upp ett par videosnuttar så får ni höra om ni tycker att den går bra.

Jag märker att när man gasar på lite så varierar den varven själv även fast jag inte rör gasreglaget (kanske går att höra i det andra klippet)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Tore33:

Kondensator?

Skärmbild 2023-08-08 085342.jpg

Det där är en givare som varnar för låg oljenivå.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passade på att kolla tändstiftet och såg att det var ganska svart.

Kan det tyda på att för mycket bensin i förhållande till luft? Eller bara ålder. Vet inte när det är bytt senast.

När jag tog bort förgasaren såg jag att locket för blandskruven var borttaget, vilket kan tyda på att någon mixtrat med denna och gjort så att blandningen är för fet?

Letar fel till att motorn går ojämnt och att den ofta stannar. Vet ännu ej om rengöringen av förgasaren möjligtvis avhjälpt felet med att motorn stannar vid höga varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Tore33:

Passade på att kolla tändstiftet och såg att det var ganska svart.

Kan det tyda på att för mycket bensin i förhållande till luft? Eller bara ålder. Vet inte när det är bytt senast.

När jag tog bort förgasaren såg jag att locket för blandskruven var borttaget, vilket kan tyda på att någon mixtrat med denna och gjort så att blandningen är för fet?

Letar fel till att motorn går ojämnt och att den ofta stannar. Vet ännu ej om rengöringen av förgasaren möjligtvis avhjälpt felet med att motorn stannar vid höga varv.

Blandningsskruven justerar bara blandningsförhållandet vid körning på låga varvtal. Vid högre varvtal är det ett fast munstycke (main jet) som bestämmer blandningsförhållandet. Med andra ord borde detta inte vara felet om du upplever problem på högre varvtal.

 

Jag skulle gissa på ett bränslerelaterat fel. Provkör med båten i vattnet för att se om din förgasarrengöring har löst problemet.

 

Om du ändå bestämmer dig för att testa kompressionen så måste du koppla ur dekompressionsfunktionen för att få ett meningsfullt värde. Jag kan beskriva hur detta går till om det blir aktuellt.

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Craycoat:

Blandningsskruven justerar bara blandningsförhållandet vid körning på låga varvtal. Vid högre varvtal är det ett fast munstycke (main jet) som bestämmer blandningsförhållandet. Med andra ord borde detta inte vara felet om du upplever problem på högre varvtal.

 

Jag skulle gissa på ett bränslerelaterat fel. Provkör med båten i vattnet för att se om din förgasarrengöring har löst problemet.

 

Om du ändå bestämmer dig för att testa kompressionen så måste du koppla ur dekompressionsfunktionen för att få ett meningsfullt värde. Jag kan beskriva hur detta går till om det blir aktuellt.

 

 

 

 

Tack för input!
Jag tycker den går lite halvknackigt på tomgång, vilket du kan höra i mitt första filmklipp. Den liksom harklar sig lite och vibrerar ganska mycket.
Kan det vara idé att testa att justera blandskruven? Tror du den isf behöver mer eller mindre bränsle?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Tore33:

Tack för input!
Jag tycker den går lite halvknackigt på tomgång, vilket du kan höra i mitt första filmklipp. Den liksom harklar sig lite och vibrerar ganska mycket.
Kan det vara idé att testa att justera blandskruven? Tror du den isf behöver mer eller mindre bränsle?

Innan du justerar blandningen kan det vara bra att skruva in skruven helt och räkna antalet varv så att du kan gå tillbaka till grundinställning om det skulle skita sig med inställningarna. 
Justera blandningskruven fram och tillbaka tills du får så högt tomgångsvarv som möjligt. Om tomgången blir för hög så justerar du ner detta på tomgångsskruven. Det finns lite videos på youtube som kan vara bra att kolla på om det är första gången du gör detta.

Du kan nog inte förvänta dig en alltför kultiverad gång på denna motor. Det är ändå en billighetsprodukt med en cylinder och fixerad timing.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Craycoat:

Innan du justerar blandningen kan det vara bra att skruva in skruven helt och räkna antalet varv så att du kan gå tillbaka till grundinställning om det skulle skita sig med inställningarna. 
Justera blandningskruven fram och tillbaka tills du får så högt tomgångsvarv som möjligt. Om tomgången blir för hög så justerar du ner detta på tomgångsskruven. Det finns lite videos på youtube som kan vara bra att kolla på om det är första gången du gör detta.

Du kan nog inte förvänta dig en alltför kultiverad gång på denna motor. Det är ändå en billighetsprodukt med en cylinder och fixerad timing.

 

Ja jag har säkert lite orimliga förväntningar.
Börjar med att testa om huvudproblemet är borta.
Tack för all hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade med min Yamaha-mekaniker ang förgasare och han hävdade att en ultraljudsrengöring av förgasaren är överlägset pill med tryckluft och bromsrengöring och nålar och sånt. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev sideshowbob69:

Pratade med min Yamaha-mekaniker ang förgasare och han hävdade att en ultraljudsrengöring av förgasaren är överlägset pill med tryckluft och bromsrengöring och nålar och sånt. 

Visst är det så.

Och det är klart att en Yamaha-mekaniker, som har tillgång till och bara kan stoppa ner prylarna i en ultraljudstvätt på jobbet, inte pillar med nålar och Biltema bromsrengöring frö att få det rent.

 

Men om man nu inte råkar ha en ultraljudstvätt stående hemma i garaget, så kan man och får försöka rengöra med det som man kan få tag på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut. Bara tänkte att problemet kanske avhjälps med en ultraljudstvätt om det nu inte blir riktigt rent överallt. 🤷🏼‍♂️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Statusuppdatering
Motorn går nu klockrent efter utförd rengöring av förgasaren.

Stort tack till alla inblandade för hjälp och råd!

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-08-07 vid 21:01 skrev Tore33:

Hej!

Rengör min första förgasare.

Tohatsu 6hk 4-takt

En av de två skruvarna (vet ej vad de kallas) verkar ha gått av. Eller ska de se så olika ut? Det andra fotot visar hålet där man ser resten av skruven (eller inte)

Någon som vet?

IMG_4128.jpeg

IMG_4127.jpeg

Ja dom ska se så ut är låg och högmunstyken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...