Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
Bojesper

VP AD31B vs VP TAMD 31A

Rekommendera Poster

Hej!

 

Knepig tråd egentligen men, finns det någon kunnig här inne gällande för och nackdelar på dessa två Volvo Penta motorer?

 

Ska kolla på två båtar. En har en relativt nyrenoverad AD31b och den andra en välvårdad TAMD 31a.

 

Tacksam för hjälp 🙏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är i grunden densamma, dock skiljer drivlinan mellan de två. AD31b kombineras med drev och TAMD31a kombineras med backslag och propelleraxel. Båda motorerna är på 2,39 liter och presterade, när de var nya 1989-1993 resp.1986-1991, c:a 130 hk baserat på den tidens Europadiesel. Båda motorerna är enkla och driftsäkra men är ju mer än 30 år gamla och borde därför vara grundligt renoverade minst en gång.

 

Hur det är ställt med drevet respektive backslaget är en annan sak.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Motorn är i grunden densamma, dock skiljer drivlinan mellan de två. AD31b kombineras med drev och TAMD31a kombineras med backslag och propelleraxel. Båda motorerna är på 2,39 liter och presterade, när de var nya 1989-1993 resp.1986-1991, c:a 130 hk baserat på den tidens Europadiesel. Båda motorerna är enkla och driftsäkra men är ju mer än 30 år gamla och borde därför vara grundligt renoverade minst en gång.

 

Hur det är ställt med drevet respektive backslaget är en annan sak.

Hej! Tack för utförligt svar.

Båten jag ska kolla på har nämligen en Ad31b med rak axel och backslaget ms4. 
Som du förklarar så borde det vara drev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju kombinera en AD31 med backslag om man vill. AD31 har motormonterat sjövattenfilter, som TAMD 31 inte har.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst, om man vill kan man även kombinera en TAMD31A med drev i stället för backslag. Beteckningarna på drivpaketen visar utförande vid ursprungsleverans. Sen finns det ju också ett antal exempel på installationer med transaxel mellan motor och drev också, men det är OT i TS fråga. För övrigt förekommer det även TAMD31:or med AD:s sjövattenfilter.

 

När det förlupit så lång tid som i TS fall, c:a 30 år, har det hunnit hända en hel del och därför kan maskineriet vara avplockat och påplockat både det ena och det andra.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen är det inte ovanligt att folk helt enkelt blandar ihop motormodellerna 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...