Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
Uhlander

Använda bildelar till D3-190?(kamrem m.m.)

Rekommendera Poster

Är det någon som har bra koll på dessa motorer? 

Fick ett haveri då min multirem gick av. Tack och lov ser det ut som att kamremmen klarat sig trots att multiremmen trasslat in sig något i denna.

Då vibrationsdämparen på vevaxeln gått sönder och måste plockas av tänkte jag passa på att även byta kamrem.

Min motor, D3 190A-C 2008 är ju en marinkonverterad D5 motor och jag tänkte därför höra om någon vet hur det ser ut med reservdelar. Kan man använda Vibrationsdämpare, remsträckare och remmar som är avsedda för personbilar? Är ju betydligt lägre pris på dessa delar och vad jag har kunnat se på nätet ser de lika ut. Har då jämfört med reservdelar till en V70 2,4 D5 136kW D5244T4 2008.

Tacksam för alla tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt kamremssatser på Biltema till både D5 i bil, och D3 i båt. Remmarna är av fabrikat Optibelt, som är ett kvalitetsmärke. Remsträckarna och brytrullarna är av samma fabrikat som Volvo Penta original. Vattenpumpen har jag dock inte vågat köpa på Biltema, då jag är osäker på kvalitén, men den kanske också är bra. Tänk på att det finns två olika vattenpumpar till D3. Den nyare har lite större pumphjul än den äldre. Jag tog fel en gång och då tog pumphjulet i när man vred runt pumpen.

Redigerad av Rollen
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla efter delar på t.ex Autodoc av samma tillverkare som originalet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm...

Autodoc och deras ryska ägare. Det fick jag veta här på MG att den kopplingen var ett faktum.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev NW355:

Hmmm...

Autodoc och deras ryska ägare. Det fick jag veta här på MG att den kopplingen var ett faktum.

Va, har de också ryska ägare!

Jaha, då är det väl bara att handla originaldelar om man ska vara helt säker på källan om nu inte Penta har kopplingar till rysk tillverkning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan skrev NW355:

Autodoc och deras ryska ägare.

Vilken av Autodocs ägare är ryss?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Vilken av Autodocs ägare är ryss?

DN skrev om detta 2017:

https://www.dn.se/arkiv/nyheter/mannen-bakom-extremsajternas-annonspengar/

(Kan vara låst)

Det är inte bara en utan flera högerextrema som har kopplingar till AutoDoc, aka Bildelar24..... 

Handla hos Trodo istället ofta billigare, speciellt på tändstift när jag kollade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan skrev guestsson:

DN skrev om detta 2017:

https://www.dn.se/arkiv/nyheter/mannen-bakom-extremsajternas-annonspengar/

(Kan vara låst)

Det är inte bara en utan flera högerextrema som har kopplingar till AutoDoc, aka Bildelar24..... 

Handla hos Trodo istället ofta billigare, speciellt på tändstift när jag kollade.

Jo, visst kan det vara så att bolag i sfären kring tyska bolaget Autodoc har umgåtts med ljusskygga annonsmedia eller att man har ett ryskklingande namn typ Samov, Erdle eller Kungel, men det är nog inte samma sak som att man är ryss.

Jag har en mycket god vän som har ett ryskt efternamn efter sin far/farfar/farfarsfar osv. Min vän föddes i Sverige 1960, min väns far föddes i Sverige på 1920-talet, min väns farfar vandrade till fots från Ryssland till Sverige sent 1800-tal och träffade här en svensk dam. Min vän och hans far är inte ryssar men de har ett ryskt efternamn. De annonserar dock inte på extremsajter, hoppas jag, och är mest troligt inte ägare av Autodoc eftersom de heter varken Wegner/Samov, Erdle eller Kungel.

Sen kan man ju undra vilka som i verkligheten ligger bakom det lettiska bolaget Trodo. Kanske ryssar där också... ☺️

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har läst lite på nätet om just Autodoc, och man vet ju inte vad källan på internet har för uppdrag.

Antar att journalisten på DN inte har missat sin research 2017, dock.

Har de senaste åren köpt på mig ett antal reservdelar via Autodoc med VP nr eller Bosch nr  till bl a KAD 44/300.

Har ej heller haft några leveransproblem de senaste 10 åren på bildelar ifrån dom.

Men med facit i hand så ger jag ingen ryss några fördelar , om jag kan styra det själv.

Dricker dock fortfarande Carlsberg.

Bilstein Febi varvtalsgivare.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...