tommyjoh 0 Postad 31 Juli , 2023 Jag har problem med en md5 som ryker vitt som ju kan tyda på dålig kylning. Kommer lite dåligt med kylvatten i avgaserna. Skvätter lite bara. Har kollat impeller som ser bra ut. Lossade nu slangen som går från termostathuset till avgaskröken. Är det den vägen sjövattnet går till kröken? Eller går vattnet via termostaten in i motorn och vidare ut i kröken direkt? Det verkar helt igensatt i avgaskröken där slangen från termostathuset sitter. Kolla gärna bilderna. Kan detta vara orsaken till vit rök? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 31 Juli , 2023 10 minuter sedan skrev tommyjoh: Är det den vägen sjövattnet går till kröken? Eller går vattnet via termostaten in i motorn och vidare ut i kröken direkt? Antar du har sjövattenkyld motor? I så fall är svaret både ock. Vid kall motor går kylvattnet till kröken via slangen, vid varm motor via motorblocket till kröken. I huvudsak, alltså. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alexander-johansson 7 Postad 31 Juli , 2023 Ja det kan det vara, tänk på att det är skillnad på en sjövattenkyld motor och en sötvattenkylld motor (monterad i efterhand). Det kan också vara termostaten som spökar. https://www.maximalt.dk/files/teknik/md5-for-dummies.pdf https://cdn.abicart.com/shop/31500/art8/13499808-19baa3-MD5.compressed.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommyjoh 0 Postad 31 Juli , 2023 9 minuter sedan skrev Peter_K: Antar du har sjövattenkyld motor? I så fall är svaret både ock. Vid kall motor går kylvattnet till kröken via slangen, vid varm motor via motorblocket till kröken. I huvudsak, alltså. Den är sjövattenkyld. Om det är igensatt där kommer det alltså dåligt med vatten i avgaserna så länge termostaten inte öppnar? När termostaten öppnar borde det komma mer vatten i avgaserna om inte kanaler i motorblocket också är igensatta. Tänker jag rätt? Orsaken till vit rök kan inte enbart bero på att kanalen på bilden är igensatt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 31 Juli , 2023 11 minuter sedan skrev tommyjoh: Den är sjövattenkyld. Om det är igensatt där kommer det alltså dåligt med vatten i avgaserna så länge termostaten inte öppnar? När termostaten öppnar borde det komma mer vatten i avgaserna om inte kanaler i motorblocket också är igensatta. Tänker jag rätt? Orsaken till vit rök kan inte enbart bero på att kanalen på bilden är igensatt? Det skall kommer lika mycket vatten via avgaserna oavsett om kylvattnet går via motorblocket eller ej. Vars skulle vattnet annars ta vägen..? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommyjoh 0 Postad 31 Juli , 2023 3 minuter sedan skrev Peter_K: Det skall kommer lika mycket vatten via avgaserna oavsett om kylvattnet går via motorblocket eller ej. Vars skulle vattnet annars ta vägen..? Tänkte att om det nästan är stopp i avgaskröken där sjövatten leds in som inte går via motorblocket, samtidigt som termostaten är stängd, kanske det helt enkelt inte kan komma fram lika mycket vatten som det skulle göra om termostaten var öppen. Jag har nyligen blivit med båt med dieselmotor så ni får ha överseende med min okunskap i ämnet men jag försöker lära mig:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 31 Juli , 2023 42 minuter sedan skrev tommyjoh: Tänkte att om det nästan är stopp i avgaskröken där sjövatten leds in som inte går via motorblocket, samtidigt som termostaten är stängd, kanske det helt enkelt inte kan komma fram lika mycket vatten som det skulle göra om termostaten var öppen. Jag har nyligen blivit med båt med dieselmotor så ni får ha överseende med min okunskap i ämnet men jag försöker lära mig:) Alltså - ALLT vatten kommer ju ut via kröken om du inte har en väldig otur, och pumpen håller ett flöde som styrs av varvtalet. Har du problem med överhettning av motorn, eller är du orolig för du tycker det ryker en del vitt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommyjoh 0 Postad 31 Juli , 2023 51 minuter sedan skrev Peter_K: Alltså - ALLT vatten kommer ju ut via kröken om du inte har en väldig otur, och pumpen håller ett flöde som styrs av varvtalet. Har du problem med överhettning av motorn, eller är du orolig för du tycker det ryker en del vitt? Jag är orolig att motorn blir för varm eftersom vit rök e.u. kan betyda att just det. Min bedömning är att det kommer väldigt lite kylvatten med avgaserna och att det skulle kunna bero på att det är stopp någonstans. Impellern verkar ok. Har inte fått någon varning för varm motor. Ska pipa då tydligen. Kylvattnet är något mindre varmt än termoskaffe 😄 vita_avgaser.mp4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser