Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
Vestergren

Kad300 blåtand/förbrukning.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Finns det ngt företag som säljer liknande Volvo Pentas Easy connect för att få in förbrukning och realtids data för en kad300 i mobilen via blåtand? 

Som jag förstår så behöver man både en Easy connect dongel och att en mek installerar den för att kunna göra detta? 

Redigerad av Vestergren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du behöver är nog en omvandlare från Pentas J1708 till NMEA 2000, sen kan du ju få upp motordata till din plotter.

Men om du kan få det via blåtand till någon app vet jag inte?

Yacht Devices grejer från Ryssland går nog inte att få tag på längre så du får leta upp något annat, om inte någon här på forumet sitter på en lösning?

KAD300 har ju EDC och inte EVC som verkar krävas för Easy Connect men ring och kolla med en Penta verkstad så får du ett korrekt svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Makro:

Det du behöver är nog en omvandlare från Pentas J1708 till NMEA 2000, sen kan du ju få upp motordata till din plotter.

Men om du kan få det via blåtand till någon app vet jag inte?

Yacht Devices grejer från Ryssland går nog inte att få tag på längre så du får leta upp något annat, om inte någon här på forumet sitter på en lösning?

KAD300 har ju EDC och inte EVC som verkar krävas för Easy Connect men ring och kolla med en Penta verkstad så får du ett korrekt svar.

Ja det blir en massa förkortningar som låter väldigt likt, blandade nog ihop evc med edc... och då verkade man tvingad av Volvo att få ngn programvara installerad för att få ut data.

Men då får jag kika runt efter denna istället och få datan till min plotter 👍

Tack för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

EDC är Pentas äldre motorstyrsystem som användes på bl.a KAD och detta ”kommunikationsspråk” kallas J1708 och har gått ur tiden.

EVC tagit vid och finns i flera generationer och där finns möjlighet att ta ut NMEA2000 direkt som i stort sett alla plotters kan tolka och visa, sen finns det säkert blåtandsapparater som kan kopplas till NMEA2000 men det känner jag tyvärr inte till.

Eventuellt kanske Marinwebben.se hjälpa dig, ring och kolla med honom.

Och finner du en lösning så får du gärna skriva en rad här så vi får reda på hur det gick 🙂

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
42 minuter sedan skrev MickeF:

Det var ju Yacht Devices grejer som jag nämnde i mitt första inlägg, jag är rätt säker på att de inte går att få tag på länge, antagligen för att företaget är ryskt.

@IngemarE har nämnt detta i en tidigare tråd:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minuter sedan skrev Makro:

Det var ju Yacht Devices grejer som jag nämnde i mitt första inlägg, jag är rätt säker på att de inte går att få tag på länge, antagligen för att företaget är ryskt.

Yes, och tror t.o.m. det bryter mot EU:s handelsembargo att (som företag) försöka ta hem några prylar från dem. Även om de försöker kränga från sina kontor utanför Kaliningrad så är det i princip inga seriösa företag som tar hem YD:s produkter längre.

F.ö. skulle jag aldrig köpa något mer från YD i alla fall. Är kanske ok så länge sakerna fungerar, men haft två enheter som gått sönder väldigt snart efter leverans (typ 1-3 månader). Supporten är under all kritik, och senaste gången tror jag de ville ha allt återsänt till en adress i Polen för sin egen felsökning, och var även tydliga med att de bara skulle skicka tillbaks något om det var en typ av fel som omfattades av garantin. Matningsspänningsrelaterade fel (typ "enheten död") var de tydliga med inte omfattades. Kul, mina enheter var just "döda".

Alltså inte ens det jag ev. skickat till dem skulle de returnera, och detta med motiveringen att "det är ju ändå trasigt så du har ju ingen nytta av det" och "det kostar oss för mycket att skicka tillbaks det". Öppnade dem själv, och blev inte imponerad av insidan....

Köpte annat fabrikat istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...