Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
Lilloxen

Avgaslimpor i utombordare?

Rekommendera Poster

Att avgaslimpor måste bytas med jämna mellanrum på en inombordare är allmänt känt, men hur är det med en utombordare?

 

Frågan dök upp i mitt huvud då ett objekt med utombordare dök upp på västkusten från 2011, dvs +10 år i mycket salt vatten.

 

Hur sker kylningen i en utombordare? Går vattnet direkt genom motorblock?

 

Många frågor och nyfiken 😊

(försökt googla svar men inte lyckats få fram något vettigt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utombordare är konstruerade på ett annat sätt och har inte avgaslimpor som inombordare. På en utombordare är avgassystemet inbyggt i helheten. Inombordare är ofta uppbyggda på bil-, traktor eller lastbilsmotorer och måste då få det vattenkylda avgassystemet konstruerat i efterhand, resultatet är då just avgaslimpor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så hur kyls en utombordare?

går sjövattnet igenom blocket?

i så fall hur länge kan man anse att en utombordare håller på västkusten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Lilloxen:

Så hur kyls en utombordare?

går sjövattnet igenom blocket?

i så fall hur länge kan man anse att en utombordare håller på västkusten?

Så här ser det ut för en Yama 300.
image.png.dab6faa31f2ef5cca94e649264c35b97.png

 

image.png.9cc809b7bda98f49513d39795b30cb15.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för genomskärningen 😊

 

Så en utombordare kyls med sjövatten rakt igenom.

 

Så hur länge håller en utombordare på väst respektive ostkusten innan den rostar upp inifrån då?

(hur långt är ett snöre inser jag blir aktuellt, men likt det finns generella regler för avgaslimpor borde det finnas för utombordare också)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Lilloxen:

Så hur kyls en utombordare?

går sjövattnet igenom blocket?

i så fall hur länge kan man anse att en utombordare håller på västkusten?

Länge, det finns gott om 20-30 år gamla utombordare på västkusten. Bara man sköter service och vinterkonserveringen korrekt så brukar det inte vara några problem. Sen att skruvar och annat kan sätta sig hårt och försvåra reparationer är ju något annat, när man t.ex ska dela på riggen.

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lilloxen:

Så en utombordare kyls med sjövatten rakt igenom.

 

Så hur länge håller en utombordare på väst respektive ostkusten innan den rostar upp inifrån då?

 

En utombordare är gjord i aluminium, den rostar inte.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev touchwood:

 

En utombordare är gjord i aluminium, den rostar inte.

 

Att rosta eller att korrodera är i princip samma sak. Åtminstone när man behöver få isär saker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som tillverkar utombordare har antagligen räknat med att de kommer att användas i saltvatten. Skillnaden i kvalitet mellan utombordare brukar ofta sitta i kvaliteten på den metallegering motorerna är gjutna i. En billig kineskopia av tex en Honda kanske inte håller lika länge som förebilden även om motorerna ser likadana ut vid en första anblick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidiga Mariner,Mercury 4-takt ca20-25 år gamla har en Yamaha motor monterad på en adapterplatta i riggen.Den brukar ”korrodera”fräta sönder i avgasgenomföringen och jag tror det är en dyr reservdel.Det påminner ju lite om en konverterad inombordare så även utombordare har svaga punkter ibland men detta är enda märket jag känner till med problem.Normalt ser man väldigt gamla tvåtaktare här på västkusten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-07-24 vid 15:55 skrev Rascal:

Att rosta eller att korrodera är i princip samma sak. Åtminstone när man behöver få isär saker.

 

Ja, att få loss gamla bultar på aluminiumgods kan ju vara helt hopplöst ibland, vad är det egentligen som händer, blir det någon galvanisk reaktion mellan materialen, blir det värre med rostfria bultar ?

 

Finns det något bra sätt att motverka detta ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev touchwood:

 

Ja, att få loss gamla bultar på aluminiumgods kan ju vara helt hopplöst ibland, vad är det egentligen som händer, blir det någon galvanisk reaktion mellan materialen, blir det värre med rostfria bultar ?

 

Finns det något bra sätt att motverka detta ?

 

En klick vattenfast marinfett på skruvarna när man drar dit dom underlättar nästa demontering. Om man har nya eller inte allt för gamla grejer kan man lossa en skruv i taget som håller tex. riggen, det har man glädje av den dag man skall byta impeller i framtiden. Förebyggande underhåll!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...