Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Mikaelohamn

Tilt fungerar ej

Rekommendera Poster

Jag har en mercury optimax 90 från 2000. När jag startade denna säsong, så slutade tilten att funka precis vid tilläggning vid brygga men 3 minuter senare så funkade den igen. Sedan har den fungerat klanderfritt i ett par turer för att på sista lägga av helt. Det knäpper i reläet, när jag trycker upp och ned både vid reglaget och på motorn. Jag misstänker kanske kabel eller kontakter, men jag vet inte vilken färg det är på dessa kablar. Har någon ett kopplingsschema eller möjligtvis ett förslag på var man kan köpa ett?

Var sitter reläna någonstans? Båten är i vattnet då motorn står i nedersta läget och kan därför inte tas upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en releaseventil som du kan öppna fälla upp motorn och sedan stänga. Leta upp motorn på boats.net så hittar du sprängskisser där du kan hitta ventilen och även den elenhet som styr trim/tilt. Tidigare var det oftast diskreta reläer men på din motor är det nog en enhet. Om inte heller knapparna på motorn funkar så sitter felet i motorn  Börja med att kolla ledningar och anslutningar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Söker man efter motor i deras part-search eller hur kommer man till elschemana? Jag har en brunvit kabel vars kontakt har släppt och den går inte att trycka in. 

Tacksam för all hjälp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mikaelohamn:

Söker man efter motor i deras part-search eller hur kommer man till elschemana? Jag har en brunvit kabel vars kontakt har släppt och den går inte att trycka in. 

Tacksam för all hjälp

För kopplingsschema till just din motor så får du nog köpa servicemanualen. Men Trim tilt är inte rocket science. Upp/ner regleras genom att polvända elmotorn. Vilket kopplingschema som helst av någorlunda samtida Merc ger dig färgerna. Men det kan bara vara sex ledningar att hålla koll på. Plus och minus 12V in, upp och ner från knapparna och 2-pol utgång till elmotorn. Ev matas manöverbrytaren med en plus eller minus 12V.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har lyckats lokalisera reläna, tänker följa deras kablar för att se om det är problem med dem. Det borde väl sitta några kontakter där de ansluts mot motorkabeln. 

Däremot funderar jag på om den brunvita har varit ansluten tidigare, den verkar vara till tiltvisare och det har jag ingen så den påverkar nog inte motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...