Boasten 3 Postad 22 Juli , 2023 Tjena. har en gammal Evinrude 25hk från 73. den är lättstartad och vid gaspådrag upplever jag inga problem. provkör i tunna. det är vid tomgång som motorn ”hostar” ett tag innan den dör. när jag startar motorn måste jag ge mycket gas och använda choken. jag har bytt bränslepump men det hjälpte inte. komptest visar 8 bar på båda cylindrarna. det jag tycker är konstigt och anledningen till att jag bytte bränslepump är att när motorn dör så är tryckblåsan från tanken mjuk… för att motorn ska starta igen så måste jag pumpa upp trycket igen. jag förstår att jag alltid kan rengöra förgasaren etc och i slutändan kolla svänghjulet och tändläge. tänkte om det finns nån här som upplevt samma problem och kan sätta fingret på lösningen direkt. tack för hjälpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 22 Juli , 2023 Felet sitter mellan förgasaren och vätskeytan i bensintanken. Man kan i och för sig tänka sig att nålventilen i förgasaren klibbar fast och inte orkar öppna av bränsletrycket men det är mindre troligt. I bränsleledningen från yta i tanken till sugsidan av bränslepumpen råder undertryck och måste vara helt tät då det annars sugs in luft. Bränsledropp där får inte förekomma. Du kan testa att ansluta slangen från tanken till sugsidan av pumpen, men tar då risken att få in skit i förgasare om tanken inte är ren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boasten 3 Postad 22 Juli , 2023 4 timmar sedan skrev guestsson: Felet sitter mellan förgasaren och vätskeytan i bensintanken. Man kan i och för sig tänka sig att nålventilen i förgasaren klibbar fast och inte orkar öppna av bränsletrycket men det är mindre troligt. I bränsleledningen från yta i tanken till sugsidan av bränslepumpen råder undertryck och måste vara helt tät då det annars sugs in luft. Bränsledropp där får inte förekomma. Du kan testa att ansluta slangen från tanken till sugsidan av pumpen, men tar då risken att få in skit i förgasare om tanken inte är ren. Tjena. är inte riktigt med på hur jag skulle koppla in mig på sugsidan, förklara gärna. jag har nu provat en annan trycktank utan bättre resultat så tank och slang verkar ok. vad jag lyckades med var att få motorn att åtminstone inte dö genom att pumpa på blåsan konstant. motorn hostar fortfarande men dör iaf inte… säger det dig/er nånting specifikt? den startar absolut inte utan choke… funderar på att rengöra förgasaren innan jag går vidare. tänker jag rätt eller är det nånting annat som jag borde göra först? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 22 Juli , 2023 Sugsida=den sida som vetter mot tanken. Bra ide att göra ren FG. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boasten 3 Postad 22 Juli , 2023 17 minuter sedan skrev guestsson: Sugsida=den sida som vetter mot tanken. Bra ide att göra ren FG. Ok, då fattar jag vad du menar. Från tanken går ju slangen till snabbkopplingen på motorn och därifrån direkt till bränslepumpen, inget filter emellan. Enda filtret som finns är det i pumpen. har provat att sätta slangen från tanken direkt till bränslepumpen men det hjälpte inte. det jag inte förstår är varför motorn går när jag pumpar blåsan… det tyder på att pumpen inte är 100% men jag har ju bytt den. även om jag rengör förgasaren så är jag inte säker på att det hjälper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 22 Juli , 2023 33 minuter sedan skrev Boasten: även om jag rengör förgasaren så är jag inte säker på att det hjälper Felsökning är alltid trail and error, man kan bara göra mer eller mindre underbyggda gissningar. Att göra rent FG på en 50 år gammal motor känns rimligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser