Strosselhuset 83 Postad 21 Juli , 2023 Hallå. I trådar gällande kylproblem, utombordare, hamnar man ibland i diskussion om poppet-ventilen. Upplever att det oftast gäller Mercury och kanske 2T. Är det bara Mercury som har poppet-ventil? Är det bara 2T eller även 4T? Finns det något enkelt sätt att identifiera om motorn har denna ventil? Har en Mercury 50 hk 4T EFI från 2002. Även en Yamaha 20 hk 2T Även en Mercury 2,5 hk 4T Har dessa poppet-ventiler? Har letat efter dem, både i dokumentation och på motorerna, men inte funnit något. Kan ju betyda att de saknar denna ventil eller att jag inte funnit dem. Vet ju som sagt inte hur man identifierar dessa. Vänligen. /Mathias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 21 Juli , 2023 Den typen av ventil är den ojämförligt vanligaste i alla kolvmotorer, förutom såna som har fasta portar i cylinderväggarna som "öppnas" genom att kolven rör sig under dem. Vet inte vad det skulle vara för nåt problem. Överhettade ventiler beror på felinställd tändning, dålig motorkylning eller felaktig luft/bränsleblandning, inte på ventiltypen. Det handlar alltså om ventilerna i cylindern som släpper in luft och släpper ut avgaser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 21 Juli , 2023 19 minuter sedan skrev raol: Den typen av ventil är den ojämförligt vanligaste i alla kolvmotorer, förutom såna som har fasta portar i cylinderväggarna som "öppnas" genom att kolven rör sig under dem. Vet inte vad det skulle vara för nåt problem. Överhettade ventiler beror på felinställd tändning, dålig motorkylning eller felaktig luft/bränsleblandning, inte på ventiltypen. Det handlar alltså om ventilerna i cylindern som släpper in luft och släpper ut avgaser. Detta bliv nog lite goddag yxskaft. Popetventilen är en tryckreglerad ventil som är designad att öppna för att öka flödet när termostaten/erna inte släpper igenom tillräckligt med kylvatten. Den finns på de flesta utombordare över ca 30 hk. På mindre räcker oftast termostaten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 21 Juli , 2023 Just nu skrev guestsson: Detta bliv nog lite goddag yxskaft. Popetventilen är en tryckreglerad ventil som är designad att öppna för att öka flödet när termostaten/erna inte släpper igenom tillräckligt med kylvatten. Den finns på de flesta utombordare över ca 30 hk. På mindre räcker oftast termostaten. Ok, det är ju inte lätt att veta vad folk menar. "Poppetventil" är bara en typ av ventil, och säger inget om vad för funktion eller placering den har. Jämför med "axel". En axel kan vara vevaxel, kamaxel osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 21 Juli , 2023 2 timmar sedan skrev raol: Den typen av ventil är den ojämförligt vanligaste i alla kolvmotorer, förutom såna som har fasta portar i cylinderväggarna som "öppnas" genom att kolven rör sig under dem. Vet inte vad det skulle vara för nåt problem. Överhettade ventiler beror på felinställd tändning, dålig motorkylning eller felaktig luft/bränsleblandning, inte på ventiltypen. Det handlar alltså om ventilerna i cylindern som släpper in luft och släpper ut avgaser. Du kan läsa på om reedventiler. Googla "reedventil -2takt" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 21 Juli , 2023 2 minuter sedan skrev Rascal: Du kan läsa på om reedventiler. Googla "reedventil -2takt" Men vad har reedventiler med detta att göra? De finns bara på 2-takt och har inget att göra med det TS frågar om nämligen kylning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 21 Juli , 2023 13 minuter sedan skrev guestsson: Men vad har reedventiler med detta att göra? De finns bara på 2-takt och har inget att göra med det TS frågar om nämligen kylning. Det är just det som är grejen, det har inte med grundfrågan att göra. Men det var ett tips till Raol för att han skulle få ett namn på det han talade om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser