Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
Makro

ES-metoden - ta bort bottenfärg.

Rekommendera Poster

Jag grunnar på att ta bort den gamla bottenfärgen till hösten, innan det bygger på för mycket och eftersom det är ett tämligen tråkigt jobb så vill jag hitta det enklaste sättet.

För några år sen skrapade vi bort det mesta med en Pro Scraper som man kopplar till dammsugaren och det gick ju hyfsat bra men tar sin tid. 
Sen finns det ju kemisk färgborttagning i olika former och en som säger sig vara förträfflig men inte så billig är ES-metoden , är det någon som provat denna?

Sen är jag i och för sig tveksam till slabbet med kemisk färgborttagning, torr borttagning är ju lättare att städa undan känns det som.

Lämna bort för blästring är enklast och säkert bästa metoden men det är utanför budgeten.

Så den här ES-metoden har jag bara läst om men inte hört nån som använt sig av.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Makro.Hittade du någon lösning på detta med bottenfärg.Köpte en liten styrpulpetbåt,för barn och barnbarn. Att kunna använda under sommaren.Den har tidigare legat i sjön på västkusten,så är bottenmålad .Försökt med högtryck och rotojet munstycke,får loss lite.vill ha loss all botenfärg utan att skada gelcoten.Den är numera en trailer båt och tas upp efter användning.Ronnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2023-07-17 vid 17:28 skrev Makro:

Sen finns det ju kemisk färgborttagning i olika former och en som säger sig vara förträfflig men inte så billig är ES-metoden , är det någon som provat denna?

Sen är jag i och för sig tveksam till slabbet med kemisk färgborttagning, torr borttagning är ju lättare att städa undan känns det som.

En snabb koll på de tre verksamma ingredienser som räknas upp på dunken säger att det är tre ämnen som är "snälla", dvs har låg giftighet och finns på listan för "snällare kemikalier" som den amerikanska översynsmyndigheten för kemikalier rekommenderar i stället för farligare, skadligare ämnen som används. Och de är lösningsmedel.

Om blandningen löser bottenfärg effektivt vet jag inte, men det ser ut att kunna funka. Betydligt snällare än att blanda till en lösning med natriumhydroxid i alla fall.

Uppsamlingen löser man nog enkelt med en billig presenning under som de avskrapade färgresterna kan få ramla ner på. Skrapa torrt ger ett extremt ettrigt damm som tar sig in överallt, och är mycket svårt att samla upp fullständigt. Då är det nog bättre med våta färgrester.

Men drygt två lakan för en dunk är rätt extremt. En burk natriumhydroxid kostar 60 spänn på Biltema. Även om man kanske behöver några burkar är det ändå väldigt mycket billigare...

Redigerad av raol

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...