1stPeregrine 113 Postad 17 Juli , 2023 1 timme sedan skrev ChristerN: En annan sak är ju att operatörerna skulle ha satsat mer på utbyggnaden av 4G och 5G. Det är inte många ställen i Stockholms skärgård som har någondera. Där håller jag inte riktigt med dig, har dock inte varit i ytterskärgården ännu, ängskär, nassa tex, men i mellanskärgården mellan bullerön till finnhamn har jag haft 5g hela tiden, Telia har jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 295 Postad 17 Juli , 2023 (redigerade) 4 timmar sedan skrev ChristerN: Nja. Länken beskrivet vad PTS framförde för snart två år sedan och sen har det varit många protester från företag med M2M utrustning men även ”inbyggda” funktioner i konsumentprodukter. Ett exempel är Volvos On-call tjänst, men det finns många fler. Inte vill jag byta min bil bara för att 2G släcks och en uppgradering lär kosta i storleksordningen 20.000. Någon sådan finns dock inte än för de europeiska frekvensbanden utan bara för de amerikanska. Det är detta jag menar med att företag har rest många protester mot nedstängningen. En annan sak är ju att operatörerna skulle ha satsat mer på utbyggnaden av 4G och 5G. Det är inte många ställen i Stockholms skärgård som har någondera. Ambition står mot verklighet! Jag tycker dokumenten i länken beskriver bra varför 2G behöver fasas ut, på samma sätt som NMT och GSM försvann. Vi kan inte ha kvar 2G bara för att äldre bilar och vad det nu är inte är uppgraderade. Jag har täckning på 4G med generellt god datahastighet i Stockholms yttre skärgård. Dock bör man ha t ex Telia, Tres nät har dålig täckning där jag är pga radioskugga från en bergig ö. Operatörerna har satsat en hel del på utbyggnaden av framförallt 4G, 5G håller man väl fortfarande på med pga att cellerna behöver stå tätare. Egentligen är det inte så mycket att orda om. 2G och 3G är på väg bort för att de är helt obsoleta som konsumentteknologier och för M2M/IoT finns bättre teknik tillgänglig sen flera år tillbaka. Det är som att önska att VHS-spelare ska börja säljas i handeln igen bara för att man har en massa kassetter hemma som man inte vill ersätta med DVD, blu-ray eller streaming. Redigerad 17 Juli , 2023 av Brunnsviken Och 3G Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 295 Postad 17 Juli , 2023 2 timmar sedan skrev 1stPeregrine: Där håller jag inte riktigt med dig, har dock inte varit i ytterskärgården ännu, ängskär, nassa tex, men i mellanskärgården mellan bullerön till finnhamn har jag haft 5g hela tiden, Telia har jag. Senast jag var på Svenska Högarna var det utmärkt täckning och det får väl ändå räknas som ytterskärgård. Det står en antenn på ön om jag inte minns fel. Den borde kunna täcka en ganska ordentlig sektor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 619 Postad 18 Juli , 2023 (redigerade) 9 timmar sedan skrev 1stPeregrine: men i mellanskärgården mellan bullerön till finnhamn har jag haft 5g hela tiden, Telia har jag Hmmm.... Här, utanför de tre stora städerna, är inte ens 4G en självklarhet. En förening jag är med i som har mobilt bredband i sin klubblokal (och även några andra) har fått sätta upp yttre riktantenner på sina routrar/modem för att få 4G-täckning. 5G...? Det har jag ännu bara läst om. Redigerad 18 Juli , 2023 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 113 Postad 18 Juli , 2023 6 minuter sedan skrev IngemarE: 5G...? Det har jag ännu bara läst om. Nu ligger jag inne på Svartsö så det är väl inte konstigt. Har du 5G ibland annars? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 619 Postad 18 Juli , 2023 (redigerade) 23 minuter sedan skrev 1stPeregrine: Nu ligger jag inne på Svartsö så det är väl inte konstigt. Har du 5G ibland annars? Ytterst sällan. Har bara sett 5G-symbolen på telefonen en gång hittills. Men det beror nog på var man rör sig i landet. Har t.o.m. ett par vägsträckor bara några km härifrån där det knappt finns vanlig mobiltäckning. Bara en liten bild från andra ställen i Sverige, som ändå är i södra Sverige, inte Norrlands inland.... 😉 Det kommer dröja länge innan 5G finns över hela landet, om någonsin. Men 4G har ju förutsättningarna när det gäller frekvens och räckvidd, och här har faktiskt hänt mycket även "på landet" bara senaste året. Redigerad 18 Juli , 2023 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 18 Juli , 2023 7 timmar sedan skrev Brunnsviken: Jag tycker dokumenten i länken beskriver bra varför 2G behöver fasas ut, på samma sätt som NMT och GSM försvann. Vilken accessteknologi anser du att det är för 2G? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 295 Postad 18 Juli , 2023 (redigerade) 55 minuter sedan skrev Kane: Vilken accessteknologi anser du att det är för 2G? GSM/GPRS/EDGE, i Europa. https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Cellular_network_standards_and_generation_timeline.svg Ok, förstod nu vad du var ute efter. Jag borde skrivit "på samma sätt som NMT försvann" för att vara korrekt. Redigerad 18 Juli , 2023 av Brunnsviken 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 295 Postad 18 Juli , 2023 1 timme sedan skrev IngemarE: Har t.o.m. ett par vägsträckor bara några km härifrån där det knappt finns vanlig mobiltäckning. Vilken operatör har du? Med Tre skulle jag inte vara förvånad tyvärr, de täcker dåligt utanför städerna. Telia, Telenor och Tele2 borde däremot ha hyfsad täckning på de flesta ställen. Anmäl till operatören annars, PTS har täckningskrav (typiskt sett för tal, inte data): https://www.pts.se/sv/privat/radio/tackning/tackningskrav/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 619 Postad 18 Juli , 2023 (redigerade) Telia Jo, PTS täckningskrav känner jag väl till (jobbade faktiskt inom mobiltelefoni för en massa år sedan). Men allt går ju labba med när det gäller statistik, mätningar o.s.v. Och bor det få personer på just den "plätten" så är ju inomhustäckning ingen självklarhet. Och som du säger - datatrafik räknas inte riktigt på samma sätt... (Jodå, operatörerna har fått många klagomål från oss utanför storstäderna - och får kontinuerligt. Men vad hjälper det ? "Vi jobbar på det"....) Redigerad 18 Juli , 2023 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 295 Postad 18 Juli , 2023 (redigerade) 13 minuter sedan skrev IngemarE: Men allt går ju labba med när det gäller statistik, mätningar o.s.v. Så sant. Citat Och bor det få personer på just den "plätten" så är ju inomhustäckning ingen självklarhet. Inomhustäckning har jag också problem med i en förort till Stockholm pga att ett berg står mellan antennen och mig. Det löste tack och lov Wi-Fi-samtal. Innan det kunde jag knappt prata i mobil inomhus. Citat (Jodå, operatörerna har fått många klagomål från oss utanför storstäderna - och får kontinuerligt. Men vad hjälper det ? "Vi jobbar på det"....) Trist. Tyvärr är operatörerna tröga infrastrukturbolag i stil med väg och vatten och agerar som den oligolpolmarknad det är, på samma sätt som bankerna. Edit: som en förklaring till varför de är tröga, ingen ursäkt. Redigerad 18 Juli , 2023 av Brunnsviken 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 295 Postad 18 Juli , 2023 (redigerade) 9 timmar sedan skrev Brunnsviken: Vi kan inte ha kvar 2G bara för att äldre bilar och vad det nu är inte är uppgraderade. Jag korrigerar mig på den här punkten. Vi skulle kunna ha det men att de som använder 2G då får bära kostnaden. Det blir ekonomiskt ohållbart eftersom man måste hitta skalfördelar som operatör. Abonnemanget för 2G skulle hamna på priset som folk och företag inte vill betala. ICE.NET försökte ju bedriva verksamhet på 450-bandet med 3G, men de gick i konkurs 2009. Det är dyrt att vara operatör och ingen slump att det bara finns 3-4 operatörer med egna nät i många länder. Oaktat ekonomin så handlar det också om att frekvenser måste återanvändas till andra och nyare saker. Det är trångt i luften och användbara frekvenser är en mycket begränsad resurs. Så att 2G och 3G fasas ut drygt 30 resp 20 år efter lansering får kanske ändå anses rimligt. Redigerad 18 Juli , 2023 av Brunnsviken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 18 Juli , 2023 Ja ni… Utbyggnaden går trögt skulle jag säga, trots diverse påståenden om motsatsen. Hemma i ”stan” har jag ibland 5G om jag sitter nära ett fönster. Samtliga operatörer utom Tre påstår att de har god 5G-täckning där. På landet har jag inomhus i bästa fall klen 4G men oftast klen 3G eller 2G. Går jag ut och står i ena hörnet av tomten på ett berg så kan jag få ok 4G. Samtliga operatörer utom Tre säger att de har god 4G täckning över hela tomten. Vid båten på bryggan på tomten har jag oftast bara 3G. Samtliga operatörer utom Tre säger att de har god 4G täckning över hela tomten. På varvet (i skärgården inte långt ut) där jag vinterförvarar båten har jag oftast bara 2G. Har ej kollat operatörernas täckningskartor där. Lägger jag mig med båten i en skyddad naturhamn i innerskärgården ska jag ha tur om jag får 4G, oavsett operatör. Endast Östermarsfladen på Nåttarö har ok 4G av de naturhamnar jag testat. Visst skiljer det mellan operatörerna och mina enheter med Telia har bäst mottagning i stort sett överallt, men alltså inte mer än 2G på vintervarvet och klen 3G i bästa fall vid hemmabryggan. Hävdar därför att operatörerna inte har gjort hemläxan för att göra landet redo att stänga ner 2G! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad 18 Juli , 2023 2023-07-17 vid 19:43 skrev raol: Precis. 3G är ju snart 20 år, liksom... Dags att gå vidare. Trist med tillverkare som inte orkar uppdatera sina produkter på flera årtionden. Det är ju inte bara tillverkare som drabbas, de drabbas väl egentligen inte alls. De som drabbas är ju de som äger utrystning som går på 2g som nu måste köpa nytt, av en tillverkare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 18 Juli , 2023 2 minuter sedan skrev Mackey: Det är ju inte bara tillverkare som drabbas, de drabbas väl egentligen inte alls. De som drabbas är ju de som äger utrystning som går på 2g som nu måste köpa nytt, av en tillverkare. Vad jag menar är förstås att man som tillverkare inte i god tid tar fram en ny/uppdaterad produkt som använder sig av de moderna mobilnäten. Visst måste man som användare byta, men det är inte orimligt att då och då behöva skaffa nya grejer när gamla blir omoderna. Jag ser ingen anledning till att en sån här spårare inte skulle behöva bytas efter 15-20 år. Här verkar ju problemet vara att det inte finns nåt likvärdigt alternativ. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad 21 Juli , 2023 Jag misstänker att branschen helt enkelt kommit fram till att det är ekonomiskt fördelaktigt att ta ut en abonnemangsavgift. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 21 Juli , 2023 4 timmar sedan skrev Mackey: Jag misstänker att branschen helt enkelt kommit fram till att det är ekonomiskt fördelaktigt att ta ut en abonnemangsavgift. Eller för att försäkringsbolagen kräver övervakning via larmcentral. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad 21 Juli , 2023 9 timmar sedan skrev ChristerN: Eller för att försäkringsbolagen kräver övervakning via larmcentral. Om det kravet finns så är det ju inte så konstigt om det också krävs abonnemang. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 21 Juli , 2023 3 timmar sedan skrev Mackey: Om det kravet finns så är det ju inte så konstigt om det också krävs abonnemang. De försäkringsbolag jag kollade med för något år sedan hade alla det som krav på godkända larm. Lite kuriosa. Har styrisen försäkrad i ett bolag som bla rekommenderar sån där märkning med ID-kod i en liten färgburk där färgen bara är synlig i IR-ljus. Fick kåpan, som naturligtvis var märkt enligt instruktion, till motorn stulen och hade då en dialog med bolaget. De hade då ingen kodning för dessa märkningar så killen la in att jag hade godkänt larm. Helst vill jag ju inte veta vad som händer om motorn blir stulen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser