Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
Kojak77

Tips på GPS tracker utan avgift?

Rekommendera Poster

Hej

Har tidigare använt mig av Geosafe, men nu har den lagt av och finns inte att köpa längre(hade även bara stöd för 3g). Är det någon som har tips om en tracker utan månadsavgift? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På nåt sätt måste den ju skicka sin position, så minimum är ett mobilabonnemang. Svårt att se hur det kan bli kostnadsfritt?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skaffa dig en fotboja för då står staten för kostnaden.😂

• Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan skrev Kojak77:

Hej

Har tidigare använt mig av Geosafe, men nu har den lagt av och finns inte att köpa längre(hade även bara stöd för 3g). Är det någon som har tips om en tracker utan månadsavgift? 

2G är det.

Denna kanske, https://swetrack.com/sv/swetrack-liteplus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske får starta firma och ta fram en utan månadsavgift. Kanske man skall titta på trackers till husdjur, antar att de borde fungera och vara tillräckligt små för att montera hyfsat dolt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev raol:

På nåt sätt måste den ju skicka sin position, så minimum är ett mobilabonnemang. Svårt att se hur det kan bli kostnadsfritt?

Ja det stämmer visserligen, men Geosafe skaffade jag bara ett kontantkort och laddade det med 50kr per år och det räckte utan problem hela året.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den enklaste formen av GPS-tracker är väl att använda sig av en gammal avlagd mobiltelefon som man aktiverar platsdelning på i tex. Google Maps.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De "utan" avgift är egentligen inte utan avgift, då man betalar "avgiften" i inköpspriset.

Även om förra försäkringsbolaget (Svenska Sjö) krävde att jag skulle ha tracker på min motor (då "du måste ju förstå att motorer med så många hästkrafter är extra stöldbegärliga") monterade jag aldrig någon.....på min 750kg tunga och duktigt inbyggda inombordare.

Jag har min AIS-transponder på som "tracker" istället och sajten Marinetraffic.com för att spåra. Kostar lite mer ström men inga abonnemang eller avgifter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Kojak77:

Ja det stämmer visserligen, men Geosafe skaffade jag bara ett kontantkort och laddade det med 50kr per år och det räckte utan problem hela året.

Jag hade också en GeoSafe tills jag uppgraderade min plotter och fick motsvarande funktion. Måste ändå säga att GeoSafe lyckades med en smart snål-variant av tracker som var lite omständlig men inte krävde abonnemang. Samt att de hade en app som såg 15 år gammal ut. Konstigt att de inte tagit fram en 4G-modell. 

Om du är sugen på att starta företag är det inte så svårt att få en kinesisk leverantör att ordna tekniken. Det jobbiga är att distribuera och få folk att köpa den sen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör också Geosafe i dagsläget och har således funderat på ersättare. Var ett tag inne på att bygga någonting själv typ med en Raspberry Zero och typ en 4G-puck, men det känns inte som att det kommer att bli av. Lutar nog åt att det får bli något av de system som försäkringsbolaget (i mitt fall Svedea) stödjer, så sparar man ju ett par spänn på försäkringsavgiften också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

Var ett tag inne på att bygga någonting själv typ med en Raspberry Zero och typ en 4G-puck, men det känns inte som att det kommer att bli av.

Bygga själv är ju kul och jag funderade på det också ett tag. Det är en del jobb att få till en strömsnål sak som inte blir dyr att bygga ihop jämfört med att köpa färdigt, beroende på vad man vill ha givetvis. Finns ju drivor med GPS trackers att köpa via AliExpress t ex. Ligger man med landström så är det bara att koppla in en Teltonika. Det finns bra trådar om det här på MG med folk som byggt ihop den typen av lösningar.

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

AIS som stöldtracker fungerar inte i praktiken.

En Hanse 588 med hyrd skeppare blev stulen i Kroatien i helgen.

Hyrestagarna hade visat falska pass och skickat iland skepparen.

De stängde av AIS och B&G Cloud och drog iväg enligt en post på FB.

Jag har tidigare tänkt på AIS som stöldtracker men får tänka om.

Apple har väl någon liten ”tag” som kanske funkar…följer den här tråden ,ed intresse. 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Apples Airtag fungerar genom att "taggen" skickar ut signaler med väldigt låg effekt, och därmed räckvidd, som behöver fångas upp av andra mobila enheter (i praktiken dessutom bara Apples - visserligen finns det en Android-app, men den är inte standard och fungerar inte passivt i bakgrunden) inom tiotalet meter. I praktiken helt värdelöst för att spåra en båt, för hur ofta är båten inom 10-20 m från en annan person, och särskilt då om den stjäls och tjyven försöker dölja det.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan skrev skippeer:

AIS som stöldtracker fungerar inte i praktiken.

En Hanse 588 med hyrd skeppare blev stulen i Kroatien i helgen.

Hyrestagarna hade visat falska pass och skickat iland skepparen.

De stängde av AIS och B&G Cloud och drog iväg enligt en post på FB.

Nej, ska AIS fungera idiotsäkert måste den ju vara ganska dolt monterad. Gärna med en dold antenn också.

Fördelen är ju dock att inget extra i form av app behövs, och att spår/historik m.m. redan lagras av olika sajter.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan skrev IngemarE:

Nej, ska AIS fungera idiotsäkert måste den ju vara ganska dolt monterad. Gärna med en dold antenn också.

Fördelen är ju dock att inget extra i form av app behövs, och att spår/historik m.m. redan lagras av olika sajter.

Det räcker iofs att en tjyv kollar AIS med t ex MarineTraffic eller nån annan sajt/app där man kan se AIS-utrustade fartyg, för att konstatera att båten man är ute efter har en aktiv sändare ombord. I extremfallet kan man helt enkelt bryta strömmen till all elektronik, men annars kan lite säkringar eller kablar dras ut. Jag tror tyvärr inte att det är särskilt effektivt även om själva apparaten är väl dold.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, en vanlig mobiltelefon med tillkopplad laddsladd som man döljer någonstans båten, med aktiverad platsdelning.

Då har man ju dessutom ett par dygns batteribackup om tjuven väljer att koppla bort batteriet.

Och med lite påhittighet skulle man tom. kunna koppla någon form av siren via bluetooth som använda som ringsignal. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev No_jah:

Som sagt, en vanlig mobiltelefon med tillkopplad laddsladd som man döljer någonstans båten, med aktiverad platsdelning.

Mmm, det är ingen dum idé, kruxet är väl att den drar hyfsat mycket ström, vill ju inte att båtens batteri är dränerat för att man inte har haft motorn igång på en månad en regnig höst. I mitt fall får den dra absolut max en watt för att det ska gå runt, osäker på hur mycket en mobil drar?

Jag har för tillfället kommit fram till att jag fortsätter med min Geosafe så länge det går. Den går ju på 2G vilket inte ska vara nedstängt förrän slutet av 2025, så med lite tur funkar det två somrar till. Tills dess kanske det har dykt upp nya jättebra alternativ tänker jag 🙂

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nackdelen med mob/airtag och AIS är att de ger ingen rabatt på försäkringen och det vill man gärna ha. Lutar åt en Swetrack Lite, kostar 49kr i mån och kan säga upp när som helst. Men hoppas jag får igång Geosafe tills 3g nätet släcks.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev raol:

Apples Airtag fungerar genom att "taggen" skickar ut signaler med väldigt låg effekt, och därmed räckvidd, som behöver fångas upp av andra mobila enheter (i praktiken dessutom bara Apples - visserligen finns det en Android-app, men den är inte standard och fungerar inte passivt i bakgrunden) inom tiotalet meter. I praktiken helt värdelöst för att spåra en båt, för hur ofta är båten inom 10-20 m från en annan person, och särskilt då om den stjäls och tjyven försöker dölja det.

Jag har en daycruiser med utombordare, så jag antar att de framför allt enbart tar motorn, och då kan det nog fungera bra med en Airtag fastlimmad på dolt ställe i motorn. Tänker att om de nu inte skulle hitta den, så förr eller senare lär ju någon gå nära med en Iphone.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan skrev Kojak77:

Jag har en daycruiser med utombordare, så jag antar att de framför allt enbart tar motorn, och då kan det nog fungera bra med en Airtag fastlimmad på dolt ställe i motorn. Tänker att om de nu inte skulle hitta den, så förr eller senare lär ju någon gå nära med en Iphone.

Man får anta att tjyvarna har mobiler. Det lär nog vara bland det första de kollar, om det finns en aktiv sån i motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2023-07-14 vid 17:46 skrev Brunnsviken:

Om du är sugen på att starta företag är det inte så svårt att få en kinesisk leverantör att ordna tekniken. Det jobbiga är att distribuera och få folk att köpa den sen.

Ja, särskilt om den är tillverkad i Kina som fler och fler inte vill köpa grejor ifrån.

Ett gratistips från mig är att försöka få igång tillverkning i Ukraina som är mycket mera framåt än vad många vet, men då kanske du ska vänta till kriget är slut. Fast jag tror det skulle gå bra att få igång något även nu.

Turkiet kan vara ett alternariv som ger liknande kostnader som produktion i Kina tack vare kortare leveransvägar. Dessutom är det snabbare, billigare och enklare att resa dit.

Just nu gillar ju inte alla Turkiet heller och då återstår Vietnam, Thailand, Malaysia och Bangladesh.

Jag skulle fundera på om trackern ska vara med 4g eller 5g. Kolla hur länge 4g blir kvar, för det är ju trist om trackern blir osäljbar på kort tid.

Väldigt synd att 2g stängs ner senast 2025, för det finns/fanns en hel del fördelar med det för enkla funktioner som bara skulle fungera överallt (nästan).

https://www.pts.se/sv/privat/telefoni/teknikskifte/informationsmote-om-avveckling-av-2g--och-3g-nat/

Lycka till!

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev Mackey:

Väldigt synd att 2g stängs ner senast 2025, för det finns/fanns en hel del fördelar med det för enkla funktioner som bara skulle fungera överallt (nästan).

Vet att det har varit en del protester mot nedstängningen från företag med övervakningssystem mm  av 2G. Har dock inte hört något om det på länge. Någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev ChristerN:

Vet att det har varit en del protester mot nedstängningen från företag med övervakningssystem mm  av 2G. Har dock inte hört något om det på länge. Någon som vet?

Tror inte de har så mycket att sätta emot. Nedsläckningen av 2G har varit på tapeten länge och de som använder den uråldriga tekniken har haft åratal på sig att migrera till olika typer av IoT-teknik som operatörerna erbjuder. Man stänger inte ner 2G för att jävlas, utan för att det är ekonomiskt oförsvarbart att hålla igång så många teknikgenerationer parallellt plus att frekvensbanden behöver omallokeras till annat.

På länken som Mackey har i inlägget ovan beskrivs detta på ett bra sätt.

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis. 3G är ju snart 20 år, liksom...

Dags att gå vidare. Trist med tillverkare som inte orkar uppdatera sina produkter på flera årtionden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan skrev Brunnsviken:

På länken som Mackey har i inlägget ovan beskrivs detta på ett bra sätt.

Nja. Länken beskrivet vad PTS framförde för snart två år sedan och sen har det varit många protester från företag med M2M utrustning men även ”inbyggda” funktioner i konsumentprodukter. Ett exempel är Volvos On-call tjänst, men det finns många fler. Inte vill jag byta min bil bara för att 2G släcks och en uppgradering lär kosta i storleksordningen 20.000. Någon sådan finns dock inte än för de europeiska frekvensbanden utan bara för de amerikanska.

Det är detta jag menar med att företag har rest många protester mot nedstängningen. 

En annan sak är ju att operatörerna skulle ha satsat mer på utbyggnaden av 4G och 5G. Det är inte många ställen i Stockholms skärgård som har någondera. Ambition står mot verklighet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev ChristerN:

Nja. Länken beskrivet vad PTS framförde för snart två år sedan och sen har det varit många protester från företag med M2M utrustning men även ”inbyggda” funktioner i konsumentprodukter. Ett exempel är Volvos On-call tjänst, men det finns många fler. Inte vill jag byta min bil bara för att 2G släcks och en uppgradering lär kosta i storleksordningen 20.000. Någon sådan finns dock inte än för de europeiska frekvensbanden utan bara för de amerikanska.

Det är detta jag menar med att företag har rest många protester mot nedstängningen. 

En annan sak är ju att operatörerna skulle ha satsat mer på utbyggnaden av 4G och 5G. Det är inte många ställen i Stockholms skärgård som har någondera. Ambition står mot verklighet!

Fast om din bil slutar fungera bara för att den inte är uppkopplad, då är det ett allvarligt fel på bilen ändå. Såna bilar borde inte få säljas! Jag bävar inför den dag då det inte längre finns "analoga" bilar på begagnatmarknaden. Väldigt tacksam över att ha en i praktiken elektronikfri bil.

• Gilla 1
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...