Yopphedi 28 Postad 12 Juli , 2023 Hej, Jag står i begrepp att shoppa ny bil och behöver lite råd angående val av framhjulsdrift eller fyrhjulsdriven. Jag har idag en båt som väger dryga tonnet som står på en bromsad tiki bs1250 rb. Jag sjösätter idag på en betongramp med en fyrhjulsdriven octavia och det går prima. Jag funderar nu på att byta till en laddhybrid och velar om en passat gte kan dra upp min båt. Alternativet är någon fyrhjulsdriven bil typ Toyota rav4 men de blir så dyra som laddhybrider. Och nej jag har ingen i min bekantskap med någon lämplig bil jag kan låna. Hälsningar Y Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 12 Juli , 2023 Hur ofta sjösätter du? Om det bara är 1-2 gånger per år är det nog bättre att dimensionera och välja bil efter vardagliga behov och hyra lämplig bil de fåtal gånger annan prestanda behövs. Om såna hyrbilar finns alltså. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yopphedi 28 Postad 12 Juli , 2023 Ja, det blir inte så många gånger per år. Vill ändå kunna göra det med bilen jag köper. Vad tror ni funkar det att sjösätta med en framhjulsdriven passat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
abrakadabra 3 Postad 12 Juli , 2023 Jag sjösätter och tar upp med min V50... Mitt ekipage väger 1300kg. Det går men skulle inte rekommendera. Jag funderar själv på en Golf Alltrack med fyrhjulsdrift. Jag tycker största problemet med V50:n (diesel) är att ettan är så högt utväxlad så känns som kopplingen får ta mycket stryk men greppet brukar inte vara något problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 12 Juli , 2023 Vi har en framhjulsdriven Audi A6 och en fyrhjulsdriven VW Passat båda med automat. Båda drar lätt upp de båtar vi utsatt dem för. Men jag skulle säga att det också beror mycket på Rampen. Vilken vinkel och vilket grepp den erbjuder. Hur långt under vattnet den fortsätter är också relevant. Har sett ramper som ser snygga ut när man tittar på dem men under ytan snabbt blir stenbumlingar eller annat. Då är det lättare att köra fast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 12 Juli , 2023 Hej! Det kan mycket väl fungera om du ordnar med en extra bogserögla och i den svetsar fast en kula. Sedan skruvar du fast den i uttaget på ena sidan i bilens front. Det brukar vara lättar ett "nosa" en trailer vid sjösättning på ramp oavsett om det är en framhjulsdriven, bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven bil. Dels får du bättre uppsikt över vad som händer, dels får du vikten över drivhjulen på den framhjulsdrivna bilen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 12 Juli , 2023 2 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Hej! Det kan mycket väl fungera om du ordnar med en extra bogserögla och i den svetsar fast en kula. Sedan skruvar du fast den i uttaget på ena sidan i bilens front. Det brukar vara lättar ett "nosa" en trailer vid sjösättning på ramp oavsett om det är en framhjulsdriven, bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven bil. Dels får du bättre uppsikt över vad som händer, dels får du vikten över drivhjulen på den framhjulsdrivna bilen. Det gäller att tänka utanför boxen.👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 12 Juli , 2023 (redigerade) 2 timmar sedan skrev pseudonym: Det gäller att tänka utanför boxen.👍 Fundera på utsidan av lådan.... Jag har sett att en husvagnsägare rangerat sin husvagn på en trång parkering på detta sätt, samt att off-roadåkare ibland har en släpvagnskula eller annat drag även framtill, men kanske har en annan funktion på sådana fordon som man ofta kör fast med. Redigerad 12 Juli , 2023 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 12 Juli , 2023 14 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Fundera på utsidan av lådan.... Jag har sett att en husvagnsägare rangerat sin husvagn på en trång parkering på detta sätt, samt att off-roadåkare ibland har en släpvagnskula eller annat drag även framtill, men kanske har en annan funktion på sådana fordon som man ofta kör fast med. Jag hade under förra årtusendet en Saab 900 och tillhörande husvagn (tattartermos). På den lät jag tillverka exakt det du beskriver. En dragkula som man kunde sätta fram. Att fickparkera vagnen på campingplatsen små rutor var en barnlek. Idag kör jag ju lite större ekipage men även det blir en barnlek efter några försök. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yopphedi 28 Postad 12 Juli , 2023 Stort tack för svar och idéer! Nu har jag bättre underlag vid mitt beslut. Hälsningar Yoppheidi 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser