Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
Dava

Hyfs och ansvar vid förtöjning

Rekommendera Poster

När vi låg mot klipporna igår kom en stor 34' motorbåt och la sig bredvid oss när vi var borta. Han hade ett ankare bak och knöt sin förtöjning i en av våra kilar. 

 

Jag noterade det och blev först lite irriterad eftersom vi tänkt ge oss av så fort vi ätit och jag ville egentligen inte lämna kilen, men insåg att det kanske var den smidigaste lösningen.

 

Hur som helst satte vi oss och fikade i sittbrunnen när jag plötsligt känner hur båten rycker till och det visar sig att vår kil inte klarade den nya belastningen från den stora båten som nu drog i samma riktning som sprickan jag slagit ner den i. Det blåste inte så hårt så jag kunde dra in motorbåten och tog deras tamp och satte kring en uppstickande klippa istället. Jag packade ner vår kil och vi for därifrån en lite stund senare.

 

Givetvis stannar vi så länge att vi ser att den stora motorbåt inte går upp på klipporna. Men det får mig ändå att fundera på vilka ansvarsregler som gäller, har jag något ansvar för båtar som lägger sig på min kil? Är det ok att knyta i andras kilar? Nu slet sig kilen och det hade kunnat leda till skador på båda båtarna...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte ok att förtöja i andras kilar utan att fråga om du frågar mig.
Jag sätter mina kilar så att de ska funka optimalt med dragriktning för min båt och det kan ju slås ur spel om någon annan förtöjer i kilen.

Fick du aldrig pratat med ägaren till båten?
Detta låter ju som det var en riktig novis som antagligen trodde att kilen var för alla eller så alternativt så var det en synnerligen dryg jävel. Jag tror på det första eftersom han nog inte ville riskera att hans båt skulle kunna komma till skada vilken han skulle kunna räkna ut om han var det minsta kunnig.
Men jag skulle inte släppa tampen till den andra båten och ta min kil och åka, utan göra som du gjorde och förtöja säkert i något annat om möjligt.
Och du kan ju knappast ha ansvar för någon annans båt även om denne förtöjer i din kil utan att fråga.
Däremot kanske han skulle blivit ansvarig för skador på din båt som orsakats av att kilen släppte då han förtöjt utan att fråga först?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte ha något ansvar för en annan båts förtöjning, men jag tycker du gjorde rätt som såg till att motorbåten blev förtöjd på ett någorlunda bra vis.

 

Det finns ingen anledning att se till att andras båtar blir skadade bara för at man är lite sur.

 

Jag är uppväxt i en tid och på en plats (på somrarna) där man hjälpte varandra med båtarna. Hade det regnat öste man så många båtar man orkade och blev det dåligt väder så fixade man sina egna och andras förtöjningar vid behov.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte okej att förtöja i annans kil utan att fråga först, om det inte är någon form av nödsituation. Som raol skrev så sätter man ju kilen för sin egen förtöjning och kilens placering kan vara helt fel för en båt bredvid och resultera i att den lossnar som i ditt fall. 

Hade det blivit skador på din båt så skulle jag gissa att motorbåten är skyldig och dennes försäkring skulle fått täcka skadorna, tror inte ditt försäkringsbolag hade ersatt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle kravet på att undsätta (om bet inte innebär en risk) vid sjönöd kunna tillämpad?

 

Knappast så länge det inte finns människor ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Boanjohan:

Som raol skrev så

Vad skrev raol?

Nu är det borttaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Mackey:

Vad skrev raol?

Nu är det borttaget.

Jag har inte skrivit nåt i tråden. 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det blev ju helt fel. Det var ju Makro som jag menade och inte raol. Beklagar det stort raol.

Och nu när jag skulle redigera så blev det konstigt och jag kan inte redigera och rätta till.

Suck så man klantar till det idag......😟

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Relaterad fråga här... Det första jag tycker man skulle gjort i detta scenario hade varit att försöka upprätta kontakt med personen på den andra båten (framgår inte riktigt om det gjordes eller inte). Men detta tycker jag ibland kan vara svårt. Jag menar, om du kommer fram till ett främmande hus så finns det oftast en tydlig huvudentré med en ringklocka etc, men när man kommer till en främmande båt så tycker jag det kan vara lite svårt att veta hur man får kontakt med personerna på båten. Är de ute på däck är det ju en sak, men om man inte ser någon. Man knallar ju inte gärna upp på däck och börjar leta och inte heller känns det rimligt att börja knacka någonstans på båten. Hur gör ni andra?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Knacka på båten går bra tycker jag om det är angeläget och i en situation som Dava beskriver. 
Häromdagen i en gästhamn hade båtgrannen slarvigt spänt sin elkabel tvärs över där vi skulle gå ombord på vår båt så vi snubblade över den, för att kabeln låg i en trasslig hög som han inte hade rett ut  och då knackade jag först på båten och när ingen kom gick jag ombord och började reda ut hans trassel för att ge slack på kabeln. Sen kom han plötsligt upp och jag förklarade situationen och han bad om ursäkt och fixade sin kabel och så var det inte mer med det. 🙂
Har man bara en vänlig och konstruktiv framtoning brukar det aldrig vara något problem tycker jag.

Redigerad av Makro
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju bara att beklaga att det finns idioter även till sjöss, precis som överallt annars.

 

1 bergskilar är ju egentligen inga riktigt ”bergsäkra” förtöjningspunkter, i bästa fall håller en bergskil en halv båt, man har ju då oftast två förtöjningspunkter i en hanfot förut. Men dom är litet osäkra.

Ibland finner man en spricka i berget som man får ett alldeles för bra fäste i, så det är svårt att sedan få upp bergskilen, men hos oss i Bohuslän med våra släta granithällar är det sällsynt.

 

2 om nu naturhamnens beskaffenhet bjuder på det, så lägger man ju sig inte på fenderavstånd från andra båtar, men lämnar ju helst några båtbredders distans. 

 

Det är väl annars ok att låna varandras förtöjningar, men det skall ju ske i samförstånd. Det har hänt att man frågar mig om det är ok att förtöja i samma moring på en brygga… en sådan där rejäl sak. 

Anekdotvarning!

På lilla Grötö ligger man längsides, en söndag kom det en utökad familj i en 32 fots Targa och frågade om det var ok att lägga sig utanför oss, jodå, men varning för hunden! Man utlovade att bara vara borta i en timma. Tre timmar senare låg båten kvar. Nu ville vi lätta och gå hemåt, innan det väntade åskovädret kom in.
Vad gör vi då? Bogserar ut targan och ankrar upp den utanför hamnen? Nej, hjälpsamma båtägare och hamnfogden Pat förhalar targan innanför flytbryggan in på grunt vatten, jag vet inte varför men så blev det. 
 

För många år sedan, nedanför hotell Skagerack, i Strömstad, precis där bryggan gör en 45° krök. Av någon dum anledning låg alla båtar där med fören mot bryggan och ankare, annars är det långsides förtöjning där, pga kass ankarbotten. Vårat ankare draggade, men familjen i en större båt intill lät oss förtöja i deras båt, dom hade bra ankarfäste, och satt i sin tur förtöjda i nästa båt. Frid och fröjd. 
Kvällen började som sig bör med en del festande på och omkring hotellet. På natten urartade det då olika grupperingar som anlänt i större amerikanska bilar av skiftande kvalitet, från närliggande kommuner och flyken kom i konflikt med varandra. Omkring tvåtiden på natten då underhållningen på hotellet tog slut började det bråkas man kastades flaskor och andra föremål mellan dessa grupperingar varvid en del hamnade på grannbåten, då startade dom maskinen, tände lanternorna släppte sina förtöjningar och stack. Och vår båt gick in i bryggan… vi hade ju då ingen akterförtöjning. Dessutom hade det ramlat ned en rätt så berusad person ned på vårat fördäck (vilket även har hänt på en annan ort)…. Även denna gången kom det andra båtägare upp på bryggan, och hjälpte till, samt fördömde dom som stuckit och lämnat oss utan akterförtöjning. Den berusade togs omhand, men druttade i vattnet, hjälptes upp kom ut på gatan mitt framför en bil… de druckna har egna skyddshelgon…. Jag vill minnas att det fanns fler personer i vattnet, men om det var frivilligt eller inte minns jag inte.

Här var det civilkurage och gott sjömanskap. Vi fick hjälp av hamnvärd med en ny plats som egentligen var en uthyrd plats.

Nu vet vi att man inte skall förtöja nedanför hotell Skagerack… helst inte inne i Strömstads hamn öht.
Denna natten var det polisingripanden, väktare, ambulans, SSRS var också där. 
Kebal är lugnare, men bjuder inte på samma nattliga ”underhållning”. 

 

Bergskilar… det har hänt x flera att dom rycks loss ur berget då det kommit svall och ryckt i båten. Så man skall nog ha någon gummidämpare, ”Bungy” eller liknande. Jag har testat Biltemas linor med inflätad dämpare, och dom fungerar bra.

 

Nu har jag en ”Klippfast” den har aldrig svikit mig. den sitter ”som berget”. Egentligen skulle jag haft en till. Det är andra båtägare i naturhamnarna som inte sett denna grej innan som är imponerade, och säger att dom skall skaffa sådana själva.

 

Ett annan dumhet och brist på hänsyn en del båtägare gör, är att starta ett elverk i naturhamn, men det har vi diskuterat grundligt i minst en annan tråd, ”Elverk från helvetet” jag skulle nog hellre säga ”elvärk”.

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi låg i en hamn för några år sen när vi råkade lyfta loss grannbåtens akterankare (dragg) när vi skulle ha upp vårt ankare för att ankra om (fällde det för sent). En öppen plastbåt med utombordare. Inte en chans att hitta ägaren. Vi fick hjälp av en annan grannbåts besättning att få ut draggen till ungefär samma plats och spänna upp den så båten hölls från land.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 minuter sedan skrev Makro:

Knacka på båten går bra tycker jag om det är angeläget och i en situation som Dava beskriver. 
Häromdagen i en gästhamn hade båtgrannen slarvigt spänt sin elkabel tvärs över där vi skulle gå ombord på vår båt så vi snubblade över den, för att kabeln låg i en trasslig hög som han inte hade rett ut  och då knackade jag först på båten och när ingen kom gick jag ombord och började reda ut hans trassel för att ge slack på kabeln. Sen kom han plötsligt upp och jag förklarade situationen och han bad om ursäkt och fixade sin kabel och så var det inte mer med det. 🙂
Har man bara en vänlig och konstruktiv framtoning brukar det aldrig vara något problem tycker jag.

Knacka med en knuten näve i pulpiten, då blir det en fin resonans i hela båten. Om man är förbaskad bankar man lätt med ett metallföremål i pulpiten då blir det liksom ett annat ljud… och så säger man:

-Hördu, din jäkla knickedick, sälj båten och köp en hammock istället, den gungar den också…

 

I hemmahamnen är det en idi… båtägare som kopplat sin kabel permanent med en slinga framför min båt (som ligger alldeles intill bryggstolpen) som både jag och andra snubblat på, och man snubblar ordentligt då kabeln är fastsatt med buntband. Jag har nu varje gång jag varit vid båten kopplat bort kabeln. När jag gick vakt för några veckor sedan såg jag att någon klippt av buntbanden och kastat kabeln i vattnet. Jag tog inte upp den.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

Vi låg i en hamn för några år sen när vi råkade lyfta loss grannbåtens akterankare (dragg) när vi skulle ha upp vårt ankare för att ankra om (fällde det för sent). En öppen plastbåt med utombordare. Inte en chans att hitta ägaren. Vi fick hjälp av en annan grannbåts besättning att få ut draggen till ungefär samma plats och spänna upp den så båten hölls från land.

Det är så det skall gå till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, för att säkra båtar (materiel) och människor runt omkring ifall att någon förare antigen gjort en miss (alla kan fela) eller är novis som tror för mycket om sin förmåga... då är det helt OK att kliva ombord och fixa förtöjning tycker jag. Givetvis efter att ha gjort knackningar och ljud ifrån sig. Så nu med alla svarta rubriker kanske en och annan inte vågar knacka på. Men nästan alla kommer att vara dig tacksam för att deras (och din) båt inte tar skada. I Hanö låg min "mooring line" under en tysk större båt. Skepparen var extemt nervös för att jag inte skulle vara vaken innan 0800 när de skulle vidare. Jag sade på tyska, svenskam engelska och något annat språk att OM jag inte är vaken kan du bara kliva på, ta loss och lägga tillbaka. Men jag vaknade 0530 den dagen [oerhört arg och besviken-på-sig-själv emoij]. Fick slut på gasol just 0600 men fick hett vatten till mitt kaffe av tyskarna (nyinköpt båt alltså, skulle haft bättre kolla på flaskan, ja). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Boanjohan:

Ja det blev ju helt fel. Det var ju Makro som jag menade och inte raol. Beklagar det stort raol.

Och nu när jag skulle redigera så blev det konstigt och jag kan inte redigera och rätta till.

Suck så man klantar till det idag......😟

 

Det händer även den bäste, så det är bara att vara stolt och bäst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Nu har jag en ”Klippfast” den har aldrig svikit mig. den sitter ”som berget”. Egentligen skulle jag haft en till. Det är andra båtägare i naturhamnarna som inte sett denna grej innan som är imponerade, och säger att dom skall skaffa sådana själva.

Ja, det borde alla ha. Köpte mig en häromåret (kan ha varit efter rekommendation ifrån dig) och nu i våras köpte jag en till, båda av deras "mini"-variant. Har helt eliminerat behovet av "vanliga" bergskilar. En till bonusgrej är väl då att själva ringen som man trär tampen igenom är så liten att det omöjligt går in en andra tamp, så den får man definitivt ha för sig själv 😄

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...