Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
Gäst E Ma

alpha one problem (slirar )

Rekommendera Poster

Gäst E Ma

Var ute och körde med min wellcraft i helgen. plötsligt började drevet(alpha one) slira. Jag stannade av och när jag skulle iväg slirade bara drevet. det var ett vinande ljud. När jag la i backen hände samma sak det bara slirade och ven, växeln ville liksom inte hugga in. det blev bogsering till land. Vad kan det vara för fel????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Kan det vara så enkelt att gummifastsättningen mellan propellerns yttre hylsa och inre del med splines har lossat? Då kan propellern slira.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har skruvat loss nedre delen på drevet. hållar man då i axeln som går upp till övre delen på drevet med en tång och snurrar på propellern med handkraft slirar det inte. måste vara längre upp det slirar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan vara ryckutgämnaren/medbringaren på svänghjulet som brustit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med allra största sannolikhet är det splinsen i ryckutjämnaren (monterad på svänghjulet) som har blivit utnött/förstörd. detta pga av att inlinjeringen mellan motorn och drevet är felaktig, alternativt för dåligt smörjd axel/lång drifttid.För att åtgärda detta måste motorn demonteras ur båten och ryckytjämnaren bytas ut det svåraste med detta arbete är att korekt linjera in motorn mot drevet PS. denna splines i ryckutjämnaren skall infettas med jämna intervaller, på nyare versioner fins det en smörjnippel på axeln medan de äldre versionerna måste demonteras för fettinpackning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hadde samme problem med lik motor ,det ver medbringeren ,koster ca.4000., jobb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gäst

Jag har samma problem på min 5.7l med alpha one -89, när man svänger kraftigt varvar motorn upp ca 500-1000 varv och farten sänks. Man får ej tillbaka greppet förrän man stannat till eller kraftigt dragit av på gasen. Har även vibrationer som kommer med jämnamellanrum (ca 2sekunder vid 3000 varv) beroende på varvtal. Är de propellerns vulkning eller är de den där ryckutjämnaren på svänghjulet. Hur är det med kopplingen som sitter på propelleraxeln, kan inte den slira ? Har kännt lite lukt när man drar på men har trott detta beror på hettan som blir vid fullvarv i motorrummet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som du beskriver felet på din båt så kan jag med största säkerhet säga att det INTE är ryckutjämnaren är felet. Här är det något annat problem.

mvh eje

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förra sommaren hade jag exakt samma problem som du. Jag fick också tipset om ryckutjämnaren men i mitt fall var det vulkningen i propellern som hade gett sig. Det kunde man inte se utan jag bara testade med reservproppen och då försvann problemet. Om det är ryckutjämnaren ska mman kunna känna lukt av bränt gummi efter en stund.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...