Boasten 3 Postad 8 Juli , 2023 Tjena. jag tycker att motor och rigg blir varm. jag har bytt impeller, (den gamla såg helt ok ut) trots byte så är motorn och rigg väldigt varma. kolla bilden. i de två hålen på riggen kommer det ut vatten, kallt vatten men upp till höger på bilden är enligt mig hålet för skvaller vatten. Där kommer det inget vatten. nån som har idé? mvh Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 502 Postad 8 Juli , 2023 Jag vet inte vad just det hålet är till för men det är väldigt vanligt på äldre motorer att det bildas saltkristaller som sätter igen hålet vid skvallerstrålen. Iaf om man kör i salt/bräckt vatten. Då brukar det räcka med en bit ståltråd för att rensa hålet. Andra tänkbara anledningar är att det sitter ett blad från en gammal impeller någonstans i kylsystemet. Då är det värre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boasten 3 Postad 8 Juli , 2023 16 minuter sedan skrev ChristerN: Jag vet inte vad just det hålet är till för men det är väldigt vanligt på äldre motorer att det bildas saltkristaller som sätter igen hålet vid skvallerstrålen. Iaf om man kör i salt/bräckt vatten. Då brukar det räcka med en bit ståltråd för att rensa hålet. Andra tänkbara anledningar är att det sitter ett blad från en gammal impeller någonstans i kylsystemet. Då är det värre. Tjena christer. tack för ditt svar. när jag bytte impeller så fanns där saltkristaller. Impeller som satt där var hel så åtminstone inga vingar från den impellern. jag blåser med tryckluft in i skvallerhålet och då bubblar det i vattnet så jag tycker nog att det bevisar att kylsystemet är rent. mer idéer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 502 Postad 8 Juli , 2023 (redigerade) 6 timmar sedan skrev Boasten: Tjena christer. tack för ditt svar. när jag bytte impeller så fanns där saltkristaller. Impeller som satt där var hel så åtminstone inga vingar från den impellern. jag blåser med tryckluft in i skvallerhålet och då bubblar det i vattnet så jag tycker nog att det bevisar att kylsystemet är rent. mer idéer? Att impellern som du bytte var hel betyder tyvärr inte att det inte finns gamla rester från impellrar i systemet. Trots att det bubblar i vattnet betyder det inte att kylsystemet är tillräckligt rent eller att där inte finns rester av gamla impellerblad eller annat. Är också tveksam till att det är bra att blåsa tryckluft ”baklänges” i systemet, men jag är absolut ingen expert! Önskar att någon av dessa hoppar in i tråden och ger dig råd. (Tex @guestsson) Om jag var du skulle jag nog köra motorn med Systemrens i en tunna. Har det framför mig den dag jag ska försöka väcka en gammal Honda till liv. Fast först impellerbyte förstås. Redigerad 8 Juli , 2023 av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 9 Juli , 2023 Det finns säkert fler än 1000 olika Evinrude. Vilken har du? hk och ÅM alternativt modellbeteckning? Om du inte redan gjort det så kolla termostaten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boasten 3 Postad 9 Juli , 2023 1 timme sedan skrev guestsson: Det finns säkert fler än 1000 olika Evinrude. Vilken har du? hk och ÅM alternativt modellbeteckning? Om du inte redan gjort det så kolla termostaten. Tjena. tack för svar. jag vet inte så mycket om motorn mer än att det är 15hk. jag bifogar bild på skylten så kanske du kan hjälpa mig med mer info. Sitter det termostat på alla motorer? Och isåfall vart ? tack för hjälpen mvh Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boasten 3 Postad 9 Juli , 2023 Hej alla. jag plockade ner växelhuset igen och gick hårdare åt med tryckluften (rätt eller fel… ) jag vet inte men nånting släppte 😊 jag såg inte vad men helt plötsligt så blev det mycket mer luftflöde än innan och nu kyler den som aldrig förr 👍 tack för hjälpen alla. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 502 Postad 9 Juli , 2023 1 timme sedan skrev Boasten: Hej alla. jag plockade ner växelhuset igen och gick hårdare åt med tryckluften (rätt eller fel… ) jag vet inte men nånting släppte 😊 jag såg inte vad men helt plötsligt så blev det mycket mer luftflöde än innan och nu kyler den som aldrig förr 👍 tack för hjälpen alla. Kom det ut något när du körde med tryckluften? Tänker att det annars bara flyttade sig / vickade till så att flödet tillfälligt blev bättre. Ett alternativ är att termostaten hackade ur sitt låsta/stängda läge så att kolla av den (tack @guestsson för inhoppet!) är väl ett bra steg. Du verkar ju rätt händig tycker jag. (Känner att jag "målar fan på väggen" i mina inlägg men tråkigt om motorn börjar gå taskigt i fel läge.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boasten 3 Postad 9 Juli , 2023 5 timmar sedan skrev ChristerN: Kom det ut något när du körde med tryckluften? Tänker att det annars bara flyttade sig / vickade till så att flödet tillfälligt blev bättre. Ett alternativ är att termostaten hackade ur sitt låsta/stängda läge så att kolla av den (tack @guestsson för inhoppet!) är väl ett bra steg. Du verkar ju rätt händig tycker jag. (Känner att jag "målar fan på väggen" i mina inlägg men tråkigt om motorn börjar gå taskigt i fel läge.) Jag såg inget komma ut när jag körde med tryckluften så jag förstår var du menar. vart sitter termostaten och går den att skruva isär/kontrollera? mvh Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser