Ped57 0 Postad 4 Juli , 2023 Hej! Jag undrar hur man får tag självsläns gummi till en Örnvik 5oo GXL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 4 Juli , 2023 (redigerade) Vad är det för något, är det en son gummiflärp som förhindrar att vatten trycks in bakvägen när man backar? Redigerad 4 Juli , 2023 av No_jah Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ped57 0 Postad 5 Juli , 2023 16 timmar sedan skrev No_jah: Vad är det för något, är det en son gummiflärp som förhindrar att vatten trycks in bakvägen när man backar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ped57 0 Postad 5 Juli , 2023 Ja på nätet kallas det flärp men frågar man i en båtaffär så vet de inte vad det är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 5 Juli , 2023 Prova att söka på "backventil för Självläns" Då hittar du dessa tingestar. https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/rordelar/backventiler/backventil-for-sjalvlans-80mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 5 Juli , 2023 De 2 båtar som sjunket till botten i vår hamn sista åren hade båda denna typ av läns. När det kommer smuts i dom så läcker de in vatten! Dessa fungerar toppen i en gummibåt, som inte sjunker - men inte i en glasfiberbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ped57 0 Postad 5 Juli , 2023 Tack för ni brydde er. Har nu beställt och hoppas på att det fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 6 Juli , 2023 11 timmar sedan skrev ThomasVikhog: De 2 båtar som sjunket till botten i vår hamn sista åren hade båda denna typ av läns. När det kommer smuts i dom så läcker de in vatten! Dessa fungerar toppen i en gummibåt, som inte sjunker - men inte i en glasfiberbåt. Ajdå, sådan flärpmodell har jag på min Husky R8 som inte är en jolle..... Här är en annan R8. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 6 Juli , 2023 Är dom där verkligen tänkta att ha under vattenlinjen? Personligen skulle jag omedelbart demontera och montera ett blindlock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 6 Juli , 2023 1 timme sedan skrev Gripen72: Är dom där verkligen tänkta att ha under vattenlinjen? Personligen skulle jag omedelbart demontera och montera ett blindlock. Då blir det inte mycket till själväns. Sådan här modell är det https://www.seasea.se/vatten-vvs/dyvikor-länspluggar/självläns-yamarin-buster Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 6 Juli , 2023 Det är väl inte flärpen som skapar självlänsfunktionen utan nivåskillnaden mellan durkytan och havsytan. Flärpen hindrar vatteninträngning vid backning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 6 Juli , 2023 55 minuter sedan skrev Rascal: Det är väl inte flärpen som skapar självlänsfunktionen utan nivåskillnaden mellan durkytan och havsytan. Flärpen hindrar vatteninträngning vid backning. Helt korrekt. Inte bara vid backning dock utan även för den som ligger i en oskyddad hamn med aktern mot vinden. En kompis båt som sjönk för ett par år sedan efter att hans gummin lossat så det var fritt blås in. Bytte genast gummina på min lillebåt efter det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 7 Juli , 2023 2023-07-06 vid 10:11 skrev Kane: Då blir det inte mycket till själväns. Sådan här modell är det https://www.seasea.se/vatten-vvs/dyvikor-länspluggar/självläns-yamarin-buster Har Husky R8 ett innerskrov som fylls med vatten vid stillaliggande för ökad stabilitet? Annars förstår jag inte hur de vågat montera denna produkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 7 Juli , 2023 Eller är det en rörförbindelse på Huskyn mellan självlänsen och innerdurken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 7 Juli , 2023 2 minuter sedan skrev Gripen72: Har Husky R8 ett innerskrov som fylls med vatten vid stillaliggande för ökad stabilitet? Annars förstår jag inte hur de vågat montera denna produkt. Vad yrar du om? Du kan inte tänka dig att det är en slang från en spygatt på durken ner till självlänsen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser