rejas 238 Postad 4 Juli , 2023 Sitter här inblåst i en hamn. Masten viner och vågorna slår över bryggan och sprayar båten i stormbyarna. Vattnet vitt av skum. Skrämmande och mäktigt men vi litar på våra väl tilltagna förtöjningar och ligger i ett bra läge. Så pass att det börjar bli lite tråkigt. Har ett ganska gammalt dokument på min dator som jag dammat av lite om Första hjälpen i samband med båtliv. Tänkte slutföra det och vill gärna ha er input. Dokumentet är inte snyggt formaterat och saknar bilder. Stavfel och meningsbyggnadsfel finns det säkert gott om. Då dokumentet inte är färdigt vill jag inte att det sprids vind för våg. Jag kommer att meddela här när det är klart (om det blir det). Men ladda gärna ner det och läs det och kommentera här. Det går också bra att ställa frågor här om du undrar något. Du kan hämta dokumentet på https://cloud.rejas.se/index.php/s/qADF6QEKm35AyXN/download/Kompendium.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 4 Juli , 2023 3 timmar sedan skrev rejas: Sitter här inblåst i en hamn. Masten viner och vågorna slår över bryggan och sprayar båten i stormbyarna. Vattnet vitt av skum. Skrämmande och mäktigt men vi litar på våra väl tilltagna förtöjningar och ligger i ett bra läge. Så pass att det börjar bli lite tråkigt. Har ett ganska gammalt dokument på min dator som jag dammat av lite om Första hjälpen i samband med båtliv. Tänkte slutföra det och vill gärna ha er input. Dokumentet är inte snyggt formaterat och saknar bilder. Stavfel och meningsbyggnadsfel finns det säkert gott om. Då dokumentet inte är färdigt vill jag inte att det sprids vind för våg. Jag kommer att meddela här när det är klart (om det blir det). Men ladda gärna ner det och läs det och kommentera här. Det går också bra att ställa frågor här om du undrar något. Du kan hämta dokumentet på https://cloud.rejas.se/index.php/s/qADF6QEKm35AyXN/download/Kompendium.pdf Det kompendiet ser ju väldigt gediget ut! Nu har jag inte läst alla detaljer. Men för oss som navigerar efter samma kuststäcka var och varannan säsong, eller om man skall ge sig i kast med en ny kuststräcka kan det ju vara bra att skriva upp telefonnummer och adresser till olika vårdcentraler, apotek, sjukhus samt veterinärkliniker. Likaledes är det ju bra att lista besättningens aktuella sjukdomar och allergier, och om dom har med sig läkemedel i rimlig omfattning. Jag kan inte se att du nämnt någonting om djur... ännu... men jag har ju inte läst så noga. Djur ombord dom kan ju skada sig på ungefär samma sätt som oss, som att skära sig i tassarna på glas, snäckskal eller havstulpaner exempelvis. Hundar och katter är ju vanliga husdjur ombord. Skärskador, eltejp är rätt bra i ett inledande skede, fäster bra, elastiskt, funkar rätt bra även om det är fuktigt, ganska hudvänlig. Ett kapitel om sjösjuka är ju bra. Fanns det någonting om "farliga djur" jag tyckte mig se ordet "huggorm" under anafylaktisk chock, men fjärsing, getingar och bin, brännmaneter etc? men som sagt det var en snabbläsning jag gjorde. Men det är bra! även som det mest är mindre skador man råkar ut för så måste man ju veta vad man gör om skepparn blivit medvetslös efter att ha gippat och blivit knockad av bommen... Om det nu finns hopp... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 5 Juli , 2023 Tack @Georg_Ohm! Sjösjuka ska vi definitivt ta med. Vi har utgått från det man lär ut på land och omsatt till båtliv. Då har vi missat sjösjuka. Så det kommer. Tack för den! Angående farliga djur så nämner vi bara att det förekommer och som du skriver så behandlar vi anafylaktisk chock som ju är det livshotande läge man kan hamna i. Vad gäller våra håriga vänner så får vi se. Det är utanför vårt område, men klart intressant. Det är ju rimligt att tänka på dem med då de också tillhör besättningen. Skulle behöva hitta en intresserad veterinär som vill hjälpa till :-). Än en gång, tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 5 Juli , 2023 47 minuter sedan skrev rejas: Angående farliga djur så nämner vi bara att det förekommer och som du skriver så behandlar vi anafylaktisk chock som ju är det livshotande läge man kan hamna i. Ormbett och stick från fjärsing ger inte (nödvändigtvis) anafylaktisk chock eftersom det där handlar om gifter som aktivt skadar, inte systemiska immunologiska reaktioner i sig, även om såna kan uppstå parallellt. Hanteras på olika sätt - ormbettet behandlas primärt med motgiftsserum. Anafylaktisk chock kan hävas eller lindras med adrenalininjektion eller hög dos kortison (t ex Betapred-tabletter). Viktigast där är att komma till sjukhus så snabbt det bara går för att få behandling. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 5 Juli , 2023 (redigerade) 1 timme sedan skrev rejas: Tack @Georg_Ohm! Sjösjuka ska vi definitivt ta med. Vi har utgått från det man lär ut på land och omsatt till båtliv. Då har vi missat sjösjuka. Så det kommer. Tack för den! Angående farliga djur så nämner vi bara att det förekommer och som du skriver så behandlar vi anafylaktisk chock som ju är det livshotande läge man kan hamna i. Vad gäller våra håriga vänner så får vi se. Det är utanför vårt område, men klart intressant. Det är ju rimligt att tänka på dem med då de också tillhör besättningen. Skulle behöva hitta en intresserad veterinär som vill hjälpa till :-). Än en gång, tack! Då du tagit med larmnummer 112 (och 1177?) samt VHF16 tänker jag att råden gäller navigering i kustnära områden? Nummer till SSRS? Medlemmar får ju alltid en dekal med direktnummer till stationerna. Men utomskärs, kanske på oceansegling blir ju allting mycket allvarligare... Men en lista med lämpliga vårdkontakter som läsaren/användaren själv kan fylla i. Vårdcentraler, jouröppna vårdcentraler, apotek/apoteksombud, veterinärer etc. Det har ju blivit alltmer vanligt att man har en hund i besättningen, det förekommer även en hel del katter, dock inga havskatter😲 Hundar och kanske framförallt katter kan bli ordentligt sjösjuka, och skall kanske därför stanna i land, men det vet man ju inte första gången dom kommer ombord. När det häller sårvård (vilket torde vara det vanligaste) på hund och katt så skiljer sig inte principerna åt så mycket som när det gäller humana sårskador. Det är plåster, kompresser, tejp, gasbinda etc. Dock finns det speciella självhäftande och vattensäkra förband att linda ben och tassar med, det finns även vattentäta silikonsockar som även kan användas förebyggande för att undvika sår på tassarna. Benbrott kan ju spjälkas. Maneter och fjärsingar är ju rätt lokalt här på landets västra sida, dock inte mindre allvarligt för det, iallafall när det gäller fjärsingen. Maneter, det har hänt att människor som bränt på maneter sig över stora hudområden får ett påverkat allmäntillstånd. Man kan skrapa bort brännkapslarna med rakblad eller kreditkort, eller "peela" bort dem med kraftig tape. Krokar? hur tar man bort en fiskekrok där hullingen gått genom huden? man klipper av ändan med öglan i och trär den hela varvet runt. Men de skador, olyckor jag varit med om under de senaste femtio åren i fritidsbåt, gällande mig själv, någon i besättningen, eller hos andra, är många gånger sådant som kan listas under kategorin "egenvård". Stukningar, skärskador, ofta i fötterna, brännskador i köket eller av solen, fallskador, fall i berget, snubbling på bryggan, fall mellan båtar med olika mer eller mindre allvarliga skador. Skador vid bad, då man trampat på eller rivit sig illa på havstulpaner. Stukade fötter ombord kanske är vanligare i segelbåtar(?) under kritiska manövrar när man snubblar och trampar snett på någon hal yta. Stukningar och benbrott har jag sett, då man hoppat iland från båt till en klippa i naturhamn. Jag har en anekdot jag kan berätta någon gång... Skador på tår och fötter då man envisas att gå barfota i bergen, eller träflisor i fötterna (även på hund) då man gått barfota på en illa underhållen brygga. Redigerad 5 Juli , 2023 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 477 Postad 5 Juli , 2023 Jag har inte läst några detaljer heller, men om du inte redan gjort det bör du nog jämföra med Kryssarklubbens årsskrift 2021. Där kan du kanske få lite idéer och också se vad som fattas där och som du kanske ska koncentrera dig på? Är dom för lika kanske idén med skriften faller? Men din skrift kunde ju vara ett bra komplement till denna om du hittar rätt innehåll. https://butik.sxk.se/arsboecker/195-skepparens-handbok-akut-sjukvard-ombord.html 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad 5 Juli , 2023 2023-07-04 vid 11:01 skrev rejas: Skrämmande och mäktigt men vi litar på våra väl tilltagna förtöjningar och ligger i ett bra läge. Så pass att det börjar bli lite tråkigt Det gläder mig att ni ligger tryggt förtöjda, så tryggt att det är tråkigt. Ni bör bestämma om avsikten är en handledning för våra nordiska vatten eller för vatten längre bort där andra faror lurar och en läkare kanske bara kan kontaktas via satellittelefon. I tropiska vatten kan ett vanligt litet skavsår bli livshotande och en pajade watermaker kan äventyra livet. Brännskador från sol kan vara aktuellt till sjöss. Magsjuka Solsting Sedan en lista på ett lämpligt skeppsapotek. Jag har lagt en artikel på Marinwiki har jag för mig. Viktigt att ha med personlig medicin för flera dagar än man planerar att vara ute, om man tex. blir inblåst några dagar. 😉 Jag har inte heller läst så noga, men jag hoppas jag fick med något av det som saknas. Ha det bra i ovädret. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad 5 Juli , 2023 Jag bröt lillfingret när vi seglade längs norrlandskusten 2016 och det blev aldrig rakt igen fast jag tyckte jag gjorde så bra nr jag tejpade det mor ringfingret. En sak till. Tänder Hur gör man om man slår ut en tand? Vad gör man om man slår eller biter ur en rejäl flisa? Jag limmade tillbaks min halva tand med snabblim och det höll i en månad. Tandläkaren var inte lika imponerad som jag, så jag fick en tub Cavit av honom. Stavas kanske med två t. Finns att köpa på apotek också. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad 5 Juli , 2023 Klämskador är ju inte helt ovanligt. Diare Särskilt viktigt för barn och spädbar . Jag tänker mest på sol och solskydd samt tillräckligt med värska när det är varmt. Svalka när det är varmt är också viktigt för barn. Vattenlek i sittbrunnen kan vara en lösning när det är varmt. Ofta går det tom. att göra om sittbrunnen till en liten badpol om man stänger självlänsarna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 6 Juli , 2023 Tusen tack för alla kommentarer. Nu har vi lite mer att jobba med. Vi har nu tagit oss ur det inblåsta läget. Efter en natts gungig segling är vi nu i Haapsalu där vi blir ett par dagar. Upptakten till skriften, och det som jag egentligen vill förmedla, är hur man gör det vi lär ut i HLR och Första hjälpen på land men anpassat till själva båten och båtlivet. Det finns vad jag har sett ingen beskrivning av hur man gör HLR om bord på en båt. Även våra största fritidsbåtar blir rätt så små om man skall göra HLR som vi lär ut på kurserna, sittandes på knä bredvid den som drabbats. En annan sak som jag som HLR instruktör tänkt på är att det är viktigt att använda VHF-radion om det finns någon. JRCC gör inte ett utrop efter sjöräddningsenheter med hjärtstartare vid hjärtstopp om du ringer 112 vilket är synd eftersom kunskap om HLR och Hjärtstartare kan finnas i närliggande båtar. Vikten av att planera och träna är också central. Har du tänkt igenom en svår situation är det mer sannolikt att du agerar på rätt sätt. De två sakerna var ursprunget till texten. Sedan har den växt lite. Kommer att påta lite till med texten när andan faller på. Självklart kommer den finnas fritt tillgänglig för alla när den är klar. Tusen tack ni som tagit er tid att titta på utkastet och kommit med bra idéer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 6 Juli , 2023 12 timmar sedan skrev Mackey: .... En sak till. Tänder Hur gör man om man slår ut en tand? ... Även akuttandläkare/kliniker kan ju läsaren/användaren själv få skriva upp på listan med vårdcentraler, akuter, veterinärer, apotek och begravningsentreprenörer... Om man slår ut en tand, eller kanske mer ofta att man får en fraktur på en tand kan man ju inte göra så himla mycket till sjöss, eller tar @Mackey fram en polygrip ur verktygslådan?? 😜 Det gäller ju att komma iland och få tag i en akuttandläkare, om det nu inte är så att skadan är av mindre omfattning så att man kan uppsöka ordinarie tandläkare när man kommer hem. Men det kan ju uppstå blödningar i munnen om man nu slår ut tanden med roten, eller om Mackeys polygrip används... då finns Spongostan dental, en liten kub med något material i som får blodet att koagulera. Denna dentalmodell kan även med fördel användas vid näsblod. Sedan finns Spongostan som kompresser och även i en analmodell om man nu råkar ut för hemorrojder... visserligen sällan som sådana debuterar akut... Spongostan är inte billigt. Men allvar, med Spongostan och eltejp i förbandslådan kan man klara rätt så mycket. Psykologisk farmakologiskt behandling.... Placebo är ett bra universalläkemedel, det hjälper mot allt, kan till ock med mot hypokondri.🙂 När barnen var små hade vi alltid Fischermans Friend i någon begagnad läkemedelsburk, bäst effekt hade dessa tabletter om man förvarade dom i en glasburk av brunt glas med plastlock, gärna med en etikett med text på ett icke översättbart språk. En tablett Fischermans var bra mot tillfällig smärta, brännmanetsskada, sjösjuka, hemlängtan och som sagts litet utav varje. Jo litet allvar i detta också, barn som mår illa eller är ledsna, har någon mindre allvarlig smärta kan då behöva avledas, och om dom nu inte känner till Fishermans så funkar ju den. Sedan kan man ju uppleva att illamåendet vid sjösjuka kan lindras eller försvinna om man suger på någon karamell med mycket smak, "Danske Kongens bröstdroppar" eller salmiak funkar nog också. När jag var liten sade man att holländsk Genever var bra mot sjösjuka... urk, en totalt odrickbar nederländsk nationaldryck(?) om man nu inte mådde illa innan man drack detta så gör man det efteråt, i jämförelse är miljödiesel en delikatess. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad 6 Juli , 2023 5 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Om man slår ut en tand, eller kanske mer ofta att man får en fraktur på en tand kan man ju inte göra så himla mycket till sjöss, eller tar @Mackey fram en polygrip ur verktygslådan?? 😜 Har du käkat taggtråd? Om man slår ut en tand så kan man ju välja att hantera tanden så att den går att sätta tillbaks eller så att den inte går att sätta tillbaks. Eftersom tiden är en viktig patameter och det ofta kan ta förhållandevis lång tid att komma till en tandläkare när man är till sjöss så tycker jag det är viktig och bra att beskriva hur man gör. Jag tänker inte berätta det för dig. 😉 Om man slår eller biter av en tand. Som jag skrev så har jag limmat tillbaks bitar av tänder med snabblim, men tandläkaren rekommenderade att använda Cavit istället. Med Cavit kan man täcka skadan så att man slipper ilningar och vassa kanter samtidigt som den kvarvarande tanden skyddas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad 6 Juli , 2023 4 minuter sedan skrev Mackey: Jag tänker inte berätta det för dig. 😉 Jo, jag berättar. Du brukar ju vara snäll och vänlig. https://www.praktikertjanst.se/tips-och-rad/experterna-besvarar-vanliga-fragor/tandproblem/vad-gor-man-om-man-slagit-ut-en-tand/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 6 Juli , 2023 Inte ätit taggtråd, men jag har pinkat taggtråd, iallafall kändes det så. Det var njursten, men tack och lov hände det hemma. Däremot fick jag erysipylelas på ett underben, något rivsår som sannolikt var en ingång för någon grupp bakterier. Iallafall blev det en antibiotikakur utskrivet av en läkare på vårdcentralen i Fjällbacka, då var det bra att ha telefonnumret dit utskrivet, utifall vi inte hade haft någon kontakt med internet. Klart att om man har tur i oturen så får man ju rena brottytor om man slår av en tand, men det har kanske bara barn och ungdomar… Det som hänt oss gamlingar är ju att det går ut flisor, inte sällan där det redan finns en lagning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser