Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
Boatnovisen

Terhi Nordic 6020 går segt

Rekommendera Poster

Hej. Kompisen har en Terhi Nordic 6020 med en Tohatsu 30Hk 4-takt. Båt och motor från 2017. Den är riktigt trög att få upp i plan och vi har även nyligen monterat Biltemas Hydrofoil för att hjälpa den. Igår va vi ute en sväng och jag märkte att (på ljudet) den inte varvade ordentligt. Det lät som att den va väldigt trött. Jag körde lite och testade att både trimma ut motorn och in, ingen skillnad. han och jag ligger runt 100Kg samt att hans son va med i yngre tonåren. Oavsett hur vi placerade oss i båten ville den inte plana.

Ska även nämnas att tidigare år har den gått superbra. Förra året började båten att hoppa väldigt när den kom upp i fart. oavsett hur packning placerades eller hur personer satt. Detta fenomen har blivit mycket bättre efter att hydrofoils är monterade.

Toppfart igår 16,2 knop.

Toppfart tidigare 22-24knop

Det sitter ingen varvtalsräknare på den så kan inte svara på den frågan. Men vad kan det vara som gör att den helt plötsligt har blivit så seg? Alla tänkbara tips mottages varmt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Går motorn på alla cylindrar?

I 16 knop måste den ha planat , det är ju inget hangarfartyg.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Jorgen01:

Går motorn på alla cylindrar?

I 16 knop måste den ha planat , det är ju inget hangarfartyg.

Den låter ju som den brukar skulle jag säga. Och vi bytte stift i våras. Nya original. Kunde nog ha pressat en stund till. Men den går tungt. Så nej. Inget plan igår. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Jorgen01:

Testa med 98 oktanig bensin.

Det har han tankat med hela förra året och iår

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flyter båten lika högt som den gjorde förra sommaren? Terhibåtarnas typfel är att om det finns en minsta spricka i plasten så läcker vatten in i uretanfyllningen mellan inner- och ytterskrovet och båten blir tung. Om båten stått upprätt utan täckning under vintern och det finns en spricka i innerskrovet där det står vatten eller is så är det problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Faderullan:

Flyter båten lika högt som den gjorde förra sommaren? Terhibåtarnas typfel är att om det finns en minsta spricka i plasten så läcker vatten in i uretanfyllningen mellan inner- och ytterskrovet och båten blir tung. Om båten stått upprätt utan täckning under vintern och det finns en spricka i innerskrovet där det står vatten eller is så är det problem.

Annars tror jag mer på denna förklaringen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...