Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
GTI

Höjd premie

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Öppnade mejlet fr försäkringsbolaget  i veckan där betalningsplanen för nästa försäkringsår presenterades. Upp dryga 60 %, tänkte det måste väl vara ett misstag och kontakta bolaget De meddelade att premiehöjningen stämde då jag använt försäkringen under året ( skadad plotter och stulen jolle) och därför fick höjd premie under ett år. Om ingen skada/stöld/etc under följande år så återgår den till den tidigare premien. På fråga om jag under det året tecknade hos en annan försäkringsgivare och sedan återkom, skulle den "gamla" premien gälla då, dvs innan höjningen men det kunde de inte svara på. Bolaget menade att det är analogt med bilar, skada innebär sänkt bonus och man får jobba upp den igen. Är det någon som har liknande erfarenhet?

Redigerad av GTI

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 minuter sedan skrev GTI:

Bolaget menade att det är analogt med bilar, skada innebär sänkt bonus och man får jobba upp den igen. Är det någon som har liknande erfarenhet?

Jag har för mig att "bonussystemet" på bilförsäkring är avskaffat sedan sisådär 25 år eller så...

Byt försäkringsbolag på nästa huvudförfallodag !

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag hade ett skadeärende för en sju åtta år sedan, men fick ingen ändrad kostnad på försäkringen.

Däremot har jag 9 000:- kronor i självrisk.

Principiellt tycker jag det kan vara bra om man straffas lite vid en försäkringsskada

De flesta är naturligtvis försiktiga med sina saker, men inte alla. En morot om man är skadefri och en piska om man slarvar kanske gör att några flera låser in och låser fast sina saker oftare och bättre.

Sedan kan det ju ha med känslor att göra också. Om man aldrig har några skador och ständigt ser att kostnaden för försäkringen stiger kan det ju kännas bra att veta att de som drabbas tar en liten extra del av smällen.

Däremot vet jag inte om piska/morot fungerar i verkligheten, dvs om fler blir försiktigare. Ett första dteg för att det ska fungera är ju att försäkringsbolagen informerar tydligt om detta, och det misstänker jag att man inte gör.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
26 minuter sedan skrev Mackey:

Jag hade ett skadeärende för en sju åtta år sedan, men fick ingen ändrad kostnad på försäkringen.

Däremot har jag 9 000:- kronor i självrisk.

Principiellt tycker jag det kan vara bra om man straffas lite vid en försäkringsskada

De flesta är naturligtvis försiktiga med sina saker, men inte alla. En morot om man är skadefri och en piska om man slarvar kanske gör att några flera låser in och låser fast sina saker oftare och bättre.

Sedan kan det ju ha med känslor att göra också. Om man aldrig har några skador och ständigt ser att kostnaden för försäkringen stiger kan det ju kännas bra att veta att de som drabbas tar en liten extra del av smällen.

Däremot vet jag inte om piska/morot fungerar i verkligheten, dvs om fler blir försiktigare. Ett första dteg för att det ska fungera är ju att försäkringsbolagen informerar tydligt om detta, och det misstänker jag att man inte gör.

Har inga problem att betala lite extra men höjningen var ca 60 %. En plotter som gick all världens väg 2021 och stöld av en gummijolle i våras värd 2 500:- - fick ut en femhundring. Är nöjd med försäkringsbolaget som sådant och aldrig varit några problem vida skada/stöld etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan skrev IngemarE:

Jag har för mig att "bonussystemet" på bilförsäkring är avskaffat sedan sisådär 25 år eller så...

Så här står det i mitt försäkringsbrev:

Du har bonusklass 7 för trafikförsäkring och 4 skadefria år.
Du har bonusklass 7 för vagnskadeförsäkring och 4 skadefria år.

Hade en parkeringsskada för några år sedan (smitare!) som höjde min premie året efter.

Har dock inget liknande på mina båtar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan skrev IngemarE:

Byt försäkringsbolag på nästa huvudförfallodag !

Varför vänta på huvudförfallodag?

Bara säga upp gamla försäkringen när man tecknat den nya.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan skrev Wildeside:

Varför vänta på huvudförfallodag?

Bara säga upp gamla försäkringen när man tecknat den nya.

Och det går bra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Kane:

Och det går bra?

Ja det är inte likadant som med bilar som måste va trafikförsäkrade för att få vara i trafik.

Om nu försäkringsbolaget skulle av någon outgrundlig ide eller egna regler neka dej så är det bara säga att båten är såld eller inte används.

Finns inga lagkrav på att du måste ha en båt försäkrad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan skrev Wildeside:

Ja det är inte likadant som med bilar som måste va trafikförsäkrade för att få vara i trafik.

Om nu försäkringsbolaget skulle av någon outgrundlig ide eller egna regler neka dej så är det bara säga att båten är såld eller inte används.

Finns inga lagkrav på att du måste ha en båt försäkrad.

Ja precis, när jag gjorde mig av med förra båten så så ringde jag bara försäkringsbolaget och sa upp försäkringen, vilket var ca. en vecka efter att jag betalt årspremien.

Då betalade bolagen tillbaka hela beloppet, det var Trygg Hansa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svenska Sjö har ett system där skadefria år ger en pott som sänker självrisken den dag något händer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev GTI:

Har inga problem att betala lite extra men höjningen var ca 60 %. En plotter som gick all världens väg 2021 och stöld av en gummijolle i våras värd 2 500:- - fick ut en femhundring. Är nöjd med försäkringsbolaget som sådant och aldrig varit några problem vida skada/stöld etc.

Det intressanta är ju inte procenten.  ;)

Det verkar ju väldigt märkligt att bolaget reglerar en skada som ger dig 500:- kronor och höjer premien med 60 % vilket borde bli åtminstone mera än 500:- kronor.

Hur många kronor höjdes försäkringspremien med?

Du borde ju kunna begära att slippa få ersättning om det är mera lönsamt för dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
37 minuter sedan skrev Mackey:

Det intressanta är ju inte procenten.  ;)

Det verkar ju väldigt märkligt att bolaget reglerar en skada som ger dig 500:- kronor och höjer premien med 60 % vilket borde bli åtminstone mera än 500:- kronor.

Hur många kronor höjdes försäkringspremien med?

Du borde ju kunna begära att slippa få ersättning om det är mera lönsamt för dig.

Den höjdes med ca 800:- /år, från ca 1200:- till ca 2000:-/år - gäller en Monsun 31 fr 1977, inkl otursförsäkring och lägsta självrisk 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...