Ragtime 3 Postad 26 Juni , 2023 Hej, var ute med vår Windy36 2st KAD42 över helgen. Vid planing gick båda kompressorerna i som de ska, allt normalt. Efter ca 15 min körning (3000 varv) hörde vi små korta stötvisa vinanden, lite ojämnt fördelade. Ibland trodde jag det var borta. Det lät nästan som en varningssignal (svaga tut nedifrån motorrummet) som jag aldrig hört förut. På hemvägen hände samma sak (3000 varv) och jag öppnade motorrumsluckan. Då ser man att bb-kompressor går till och från, och det var självklart ”tut-ljudet”. Jag har förstått att magnetkopplingen kan kärva och att kompressorn då kan ligga i hela tiden, men att den går i och ur på detta sätt??? Kan det vara nåt elfel, bb motor fick nytt kompressorrelä för två somrar sedan. Tacksam för alla tips! mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 26 Juni , 2023 (redigerade) Börja med att kolla elen. Kan det vara varvtalsgivaren som är trasig, eller har svårt att läsa (smuts)? Kolla alla kontaktdon som har med kompressorstyrningen att göra, gör rent noga och lägg på kontaktfett. Beter sig kompressorn likadant om du ökar varvlet till t.ex 3400 varv? Är varvtalsreläet rätt justerat? Redigerad 26 Juni , 2023 av Makro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 26 Juni , 2023 (redigerade) 32 minuter sedan skrev Makro: Börja med att kolla elen. Kan det vara varvtalsgivaren som är trasig, eller har svårt att läsa (smuts)? Kolla alla kontaktdon som har med kompressorstyrningen att göra, gör rent noga och lägg på kontaktfett. Beter sig kompressorn likadant om du ökar varvlet till t.ex 3400 varv? Är varvtalsreläet rätt justerat? Som jag ser det, kan det vara elektriskt fel, kontaktproblem i eller vid varvtalsgivaren eller ett mekaniskt fel i kompressorns koppling. Du kan ju prova att koppla ut kompressorns koppling, det sitter en tvåpolig kontakt på dess kabel, mitt emellan svarta boxen och själva kompressorn, koppla ur den, då skall ju kompressorn inte starta öht, om den gör det mer eller mindre sporadiskt är det ju ett mekaniskt fel på kopplingen. Men sannolikt skulle jag tro att den inte går igång alls. Om kopplingen är trasig kan man finna denna som reservdel till landsvägsfordon. Möjligen på kompressorer till ac... Sedan brukar @volvopenta och @kossor känna till ett och annat om dessa gröna motorer. Men jag brukar ju skriva att minst 80% av elfelen ombord är kontaktproblem. Förrförra sensommaren startade inte min kompressor alls, och då såg jag att det var rätt mycket oxid och något annat kladdigt, kanske gammal härsket polfett på kontaktstiften på ett vanligt relä som sitter bredvid varvtalsreläet i svarta boxen på min KAD32, efter rengöring där funkade det bra igen. Redigerad 26 Juni , 2023 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 244 Postad 27 Juni , 2023 Kontrollera spelet(inshimsningen) av magnetkopplingen, 0,5+/- 0,1 mm i viloläget. Är detta rätt mät spolens resistans, ska vara 3 +/-0,5 Ω. Är detta ok så fortsätt med att lägga på 12V mellan de två kablarna till magnetkopplingen och kontrollera att den "slår" in ordentligt. Om allt är ok leta fel uppströms i styrkretsen, varvtalsgivare, inkopplingsrelä, kablage och kontaktstycken. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 28 Juni , 2023 Hej Jag hade samma problem som dig för några år sedan och då var det lägesgivaren (kick down brytaren), bytte den och då fungerade allt igen. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 28 Juni , 2023 59 minuter sedan skrev Janne1: Hej Jag hade samma problem som dig för några år sedan och då var det lägesgivaren (kick down brytaren), bytte den och då fungerade allt igen. Är det den som sitter liksom bredvid armen på högtryckspumpen...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 28 Juni , 2023 5 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Är det den som sitter liksom bredvid armen på högtryckspumpen...? Stämmer 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 28 Juni , 2023 57 minuter sedan skrev Janne1: Stämmer Min sådan har fastnat någon enstaka gång så kompressorn gick hela tiden, men den har konstigt nog slutat med dom dumheterna, strömbrytaren alltså. Utan att veta om det så fixade jag nog detta fel då jag bytte reglagekablen och samtidigt ställde ned tomgången. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 28 Juni , 2023 3 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Min sådan har fastnat någon enstaka gång så kompressorn gick hela tiden, men den har konstigt nog slutat med dom dumheterna, strömbrytaren alltså. Utan att veta om det så fixade jag nog detta fel då jag bytte reglagekablen och samtidigt ställde ned tomgången. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Landgren123 5 Postad 2 Juli , 2023 Prova o koppla bort kickdowngivaren, ska ligga + på relärts g2 hela tiden. Tycker faktiskt att man kan ta bort denna funktion, kommer nov barra till nytta om man har en båt som reagerar snabbt på varvtalsökningar. Kompressorn slår till ändå bara att det tar nån sekund. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ragtime 3 Postad 2 Juli , 2023 Tack för alla svar! Jag bad mitt varv smörja kontaktstycken då jag varit bortrest i veckan, och när de sedan provkörde så säger de att felet inte går att repetera. Men om det ändå dyker upp igen så har jag fått många bra tips här. Jag är inte alls haj på elektronik, hur gör jag för att lägga konstant spänning på G2? Kan jag bygla från något annat ställe på relät, typ bygla stift 3 och 4. Eller behöver jag dra dit en annan kabel? Eftersom den beter sig helt normalt i övrigt dvs går i när den ska och inte på låga varv så tror jag inte att shimsning eller magnetkopppling kan vara problemet. Tänker jag fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser