Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
raol

Lilla Kornö - info/kontaktuppgifter gästhamn?

Rekommendera Poster

Morsan vill gärna besöka Lilla Kornö, så det tänkte jag få till med båten nu under min semester. Jag låg i gästhamnen där för fem år sen, under lågsäsong i slutet av augusti. Fint ställe.

Men nu hittar jag absolut ingen information alls. Inget om kontaktuppgifter, inget om avgifter, inget alls! Ingen hemsida, ingen info på Lysekils kommuns sidor. Visst, det är en liten gästhamn som väl drivs av några säsongsboende på ön, men NÅT borde man väl fixa i alla fall? Jag har dessutom för mig att jag hittade det då, 2018, när jag var där, men inte helt säker. (Mitt besök där då var mer av karaktären "nödhamn" eftersom jag hade en rejäl förkylning med feber, och det var närmare två meter våghöjd i inloppet till Brofjorden så jag vågade/orkade inte fortsätta norrut den gången.)

Bara eventuell dagavgift skulle ju vara aktuellt för oss, för det handlar mest om att stanna till, strosa runt lite i kanske nån timme och sen åka igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev raol:

- - -
Men nu hittar jag absolut ingen information alls. Inget om kontaktuppgifter, inget om avgifter, inget alls! Ingen hemsida, ingen info på Lysekils kommuns sidor. Visst, det är en liten gästhamn som väl drivs av några säsongsboende på ön, men NÅT borde man väl fixa i alla fall?

- - -

Det här hittade jag i en hamnguide, vilket tyder på att hamnen har gästmöjligheter (av copyrightskäl vill jag inte klippa in hamnkartan) :

Hamnen har 30 gästplatser och ett djup på cirka 3,6 meter. Vid den östra bryggan förtöjer du med ankare eller långsides. Var uppmärksam på att bottnen är något lös på vissa ställen. Vid hård vind är det bäst att lägga sig långsides längs den östra bryggan, alternativ söka sig till den västra sidan. Vid den västra bryggan gäller boj för akterförtöjning. Här är det inte tillåtet att lägga till långsides. På insidan av den västra piren används bottenfasta rep för förtöjning av aktern

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jo, att den har gästmöjligheter vet jag. Det är ju en hamn jag själv varit gäst i. Jag ville bara ha färska uppgifter om avgifter, datum och sånt. Det har jag inte hittat, och inte heller kontaktuppgifter till nån som kan tänkas veta.

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev raol:

Jo jo, att den har gästmöjligheter vet jag. Det är ju en hamn jag själv varit gäst i. Jag ville bara ha färska uppgifter om avgifter, datum och sånt. Det har jag inte hittat, och inte heller kontaktuppgifter till nån som kan tänkas veta.

Lite tacksamhet att nån försöker hjälpa dig, vore inte fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här har du priset och datum för 2023, möjligen samma sida som Lintott fick info från?

Svenska gästhamnar är väl en av de bättre sidorna, den klassiska Gästhamnsguiden med gula ankaret innehåller ju bara anslutna hamnar. Dock funkar inte länken till kontaktuppgifter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev Makro:

Här har du priset och datum för 2023, möjligen samma sida som Lintott fick info från?

Svenska gästhamnar är väl en av de bättre sidorna, den klassiska Gästhamnsguiden med gula ankaret innehåller ju bara anslutna hamnar. Dock funkar inte länken till kontaktuppgifter.

Aha, den sidan fick jag upp tidigare, men missade att det var prisuppgifter insprängda i vad som verkade vara en generisk hamnbeskrivning utan vettig styckeindelning. Jag gick direkt på länken, som ju var stendöd.

Då tackar jag för det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...