GTI 38 Postad 21 Juni , 2023 Har en Monsun segelbåt med Vetus 27 hk, backslag och rak axel. Fast trebladig propeller. Har hittills alltid låtit axeln snurra med med motorn i neutralläge. Men det viner mycket och sjunger i båten över 3-4 knop, om man lägger i back låses axeln och ljudet försvinner. En båtgranne sade att han alltid låser axeln med att lägga i back, så att inte backslaget snurrar med, i annat fall kan det bli varmt och orsaka problem, frågan är; stämmer detta - att bakslaget inte smörjs om inte drivlinan är igång via motorn? Eller smörjs den ändå och att det är ett kosmetiskt problem att stå ut med vinandet, dvs bättre för backslag att det snurrar? Vet inte label på backslaget men det är väl ett vanligt antar jag. Farten är inte en fråga - dvs bromsverkan av låst axel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 21 Juni , 2023 Finns lite att läsa här https://www.maringuiden.se/forum/topic/106652-hur-låser-jag-propelleraxeln/?do=findComment&comment=822360 Det finns inga "vanliga" backslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 21 Juni , 2023 (redigerade) Är det problem med att lägga i backen, när motorn inte är igång? Varför vill du att propellern ska snurra fritt när du seglar? Aldrig övervägt en folding om du besväras av tanken att en låst propeller sänker hastigheten något? Har en folding, mycket lite använd till salu, då jag behöver full backeffekt vid tilläggning. 25 mm axel. Redigerad 21 Juni , 2023 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 21 Juni , 2023 5 minuter sedan skrev Hybro: Varför vill du att propellern ska snurra fritt när du seglar? Aldrig övervägt en folding om du besväras av tanken att en låst propeller sänker hastigheten något? Nu skrev ju trådstartaren att farten inte var en faktor här. Men rent generellt är det en stor skillnad mellan en låst och en fritt snurrande när det gäller motstånd. En låst trebladig ger ungefär dubbla motståndet mot en frisnurrande. Alla har inte råd med fällbara, även om man vill ha. En fast kostar några tusen. En fällbar 5-10 gånger så mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GTI 38 Postad 21 Juni , 2023 29 minuter sedan skrev Hybro: Är det problem med att lägga i backen, när motorn inte är igång? Varför vill du att propellern ska snurra fritt när du seglar? Aldrig övervägt en folding om du besväras av tanken att en låst propeller sänker hastigheten något? Har en folding, mycket lite använd till salu, då jag behöver full backeffekt vid tilläggning. 25 mm axel. Egentligen är min fundering lite djupare - som inte framgick av mitt inlägg. Det är inte något problem att lägga i backen under segling. Axeln stannar snällt och låses, vad jag egentligen var ute efter och som inte framgick tidigare är om backslaget i förlängningen kan skadas om det är i låst läge till sjöss? Dvs trycket från den låsta propellern till axel, backslag och vidare till motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 22 Juni , 2023 Blir väl snarare som så att propellern drar propelleraxeln bakåt vid gång. Oavsett vilken växel du lägger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad 22 Juni , 2023 17 timmar sedan skrev GTI: ... vad jag egentligen var ute efter och som inte framgick tidigare är om backslaget i förlängningen kan skadas om det är i låst läge till sjöss? Dvs trycket från den låsta propellern till axel, backslag och vidare till motor? Det enda jag hört talas om är att det kan vara skadligt för backslag/drev att snurra med eftersom kylning och smörjning ev. inte fungerar som det ska. Man ska ju kunna backa med båten så risken att trycket bakåt är skadligt måste ju vara minimalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad 22 Juni , 2023 Den är texten hittade jag i en Volvo Penta instruktion. Vid segling kan propellern få propelleraxeln att rotera. Denna medrotation är under längre perioder skadlig för backslaget eftersom det varken får smörjning eller kylning då motorn är stoppad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad 22 Juni , 2023 En till text. Körning Påtvingad propellerrotation (Vid t.ex. bogsering) Vid bogsering, segling, ankring i stark strömmande vatten, osv, kan propellern få propelleraxeln att rotera trots att motorn är stoppad. Denna medrotation är okomfortabel och kan vara skadlig för backslaget. VIKTIGT! Propelleraxeln kan tillåtas att rotera med stoppad motor upp till 6- 8 tim. Därefter måste motorn startas och köras i minst 5 minuter för smörjning och kylning av backslaget. I fall där propelleraxeln kan komma att rotera snabbare än vid normal drift, t.ex. under segling bör en temperaturmätare monteras för övervakning av oljetemperaturen. Det verkar ju vara vettigt att kontrollera vad som gäller för just ditt backslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GTI 38 Postad 22 Juni , 2023 37 minuter sedan skrev Mackey: En till text. Körning Påtvingad propellerrotation (Vid t.ex. bogsering) Vid bogsering, segling, ankring i stark strömmande vatten, osv, kan propellern få propelleraxeln att rotera trots att motorn är stoppad. Denna medrotation är okomfortabel och kan vara skadlig för backslaget. VIKTIGT! Propelleraxeln kan tillåtas att rotera med stoppad motor upp till 6- 8 tim. Därefter måste motorn startas och köras i minst 5 minuter för smörjning och kylning av backslaget. I fall där propelleraxeln kan komma att rotera snabbare än vid normal drift, t.ex. under segling bör en temperaturmätare monteras för övervakning av oljetemperaturen. Det verkar ju vara vettigt att kontrollera vad som gäller för just ditt backslag. Absolut! Får leta i dokumenten. Kan den stillastående propellern medföra vridmoment på axeln under segling, i o f sig gör den ju det, men trycklagren i axelbärarna tar väl upp kraften och lagren i backslaget påverkas väl med, antar jag, liksom resterande delar i drivlinan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 107 Postad 22 Juni , 2023 Du har förmodligen ett technodrive backslag, samma som jag har till min lombardini.Jag har spärrat propelleraxel när jag hade fast propeller,numera flöjbar.Har sökt på nätet och inte kunnat hitta om det är skadligt eller ej.Men det var ett jäkla ljud när den snurrade,fartskilnad helt försumbar.Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser