Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
2400Styling

Draco 2400 Styling

Rekommendera Poster

Någon som kan ge feedback på Draco 2400 Styling om det är en praktisk båt för 2 personer?

Var finns det för stuvutrymmen och köks redskap och var förvarar man matvaror.

Fungerar Mentemarine bra på en sådan här båt.

Räcker en V8 5,0 Mpi 260Hk till i dessa?

Någon som vet bredden i stickkojen?

Finns det utrymme för varmvattensberedare?

Bogpropeller finns det plats för den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej och välkommen till MG!

Vår förra och första gemensamma båt var en 2400 som vi tyckte mycket om.

Att det är en bra planerad och mycket sjöduglig 24 fotare har du säkert redan läst och den funkar utmärkt till två personer eller familj med mindre barn eller en tonåring.

Eftersom midkabinen bara är ca 110cm bred så valde vi att bädda mer soffan och förvarade bäddmadrass och täcken ihoprullade bakom det uppfällbara ryggstödet.

Men det hände att vi sov i midkabin när vi hade gäster ombord och när tonårsdottern var med sov hon och hennes kompis där.

Det finns lite stuvutrymme under soffan i ruffen men annars ställde vi väskorna i midkabin.

Köksredskap och kastruller förvarades i skåpet och lådan vid pentryt och allt som inte var kylvaror förvarades i ”L-soffan” i sittbrunnen, där är ganska gott om plats.

En av de bästa uppdateringarna som vi gjorde var att sätta in en kyl med draglucka istället för vanlig dörr, så man slipper böja sig så mycket för att se, men det är inget unikt just för 2400.

Vi hade Mentemarin RP tillsammans med elektriska Lenco-kolvar som svarar bra och det gjorde stor skillnad på det kraftigt v-bottnade skrovet som annars kräver passning på trimplansknapparna.

Med en 200hk Penta AD41 diesel så gjorde den strax över 30 knop och då är en 41:a en tung pjäs i en sån liten båt så 260hk bensin gör sig nog bättre med sin lägre vikt och med insprutning borde det funka fint.

Det finns de som har monterat bogpropeller men jag körde utan och det var inte så ofta som jag saknade den, vi la pengarna på ett ankarspel istället och varmvattenberedaren ska få plats i motorrummet på babord eller styrbord.

Anledningen till att vi bytte till större båt var att vi oftast är ute fyra veckor i sträck på sommaren, förutom många helger, och vi gör mycket mat i båten och då blir pentryt för litet i längden men vi hade den i tre säsonger och var jättenöjda på det stora hela.

Redigerad av Makro
Kyl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för info

vi byter från Fjord 900 Dolphin och skall se om det funkar för oss denna sommar med den storleken på båt.

Går den bra i lite högre sjö?

Vi vill kunna ta upp och lägga i när vi själva vill med trailer så det borde gå bra med den storleken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Haha det var ju lustigt värre, vi gick från Dracon till en Dolphin 900 som vi har nu 😄

Ja Fjorden har ju 18° bottenvinkel och Dracon har 24° så den går mycket bra i sjön för sin storlek så jag tycker att den är minst lika bra som Fjorden om inte lite mjukare vid nerslag.
Men ni kommer att sakna byssan/ pentryt och den stora kylen, fast det går ju att ta med en lös kyl också, vi hade en extra till öl, vin och läsk.

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ligger ju ofta en Draco 2400 bra till i pris, men om man går upp lite i pengar finns ju Forbina 8000 och Seaco 780 som är i samma storlek.

Forbinan har också fin planering och bredare midkabin, lika bred som Fjord 900 men går lite sämre i sjön än Dracon men därmed inte sagt att den gå dåligt, det är Dracon som är ovanligt bra. Annars har Forbinan ett bra pentry vid nergången, bra med stuv och dörr till badbryggan.

Seaco har jag bara kikat på men jag har ingen personlig erfarenhet av den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får man fråga när sålde du Dracon och vad fick du för den?

Var det mycket utrustning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dracon sålde vi 2018 och den hade en AD41 med DP-B1 drev och var i fint originalskick med nya dekaler fräscht kapell.

Det satt en Wallas 1300 värmare i och jag hade monterat eltoa och septiktank samt ankarspel.

Tror vi fick 150kkr för den då.

I Fjorden har jag två AD31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...