Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
jollas

Skiljerelä

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har satt  in ett skiljerelä mellan 2 batterier. Som jag ser det så är det ena batteriets pluspol enbart belastat av tändning och startmotor samt generaratorn . Det andra batteriet ligger övriga förbrukare. På förbrukarbatteriet har jag inkopplat solpaneler. Batterierna har gemensam jord. Har testat med voltmätaren och får summerton mellan pluspolerna i stillastående läge....inte så bra tänker jag.  Testade mig fram och reläet är riktigt när det inte är inkopplat. Testade till slut efter många om och men att summra mellan pluspol på förbrukarbatteriet och minus på startbatteriet....där får jag oxå ton...misstänker att det inte ska vara så....eller är jag helt fel ute?

Redigerad av jollas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för skiljerelä; Biltemas?

Har du vänt reläet rätt?

Reläet skall (…eller, vanligtvis kopplar man så att…) sluta när motorn går, men vänder du det åt andra hållet sluter det när solcellerna laddar.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Ja, du är i alla fall inte helt rätt ute....

 

Du KAN INTE använda förbindelsemätning såsom summer eller Ohmområde på en multimeter när det förekommer andra spänningskällor på det du mäter. Inte på ett tillförlitligt sätt i alla fall.

Du skriver vidare att du "testat med voltmätaren och får summerton". Tror du menar att du testat med en Multimeter i förbindelsetest/summerläget. Då är den ingen voltmätare. Voltmätarläget är ett helt annat, och har inget med summerläget att göra.

 

Att du inte kan/skall använda summerläget till din mätning beror på att multimetern kontrollerar förbindelse genom att - via ett känt motstånd - lägga på en testspänning via sina egna, inbyggda batterier, och sedan jämföra hur mycket den spänningen lastas ner av "förbindelsen". Just genom att mäta spänningen mellan pinnarna. Finns det då andra spänningskällor så blir det i bästa fall ibland någorlunda rätt i alla fall, men oftast väldigt fel resultat. Och i värsta fall går instrumentet sönder då det inte kan hantera 12V på detta mätområde/funktion....

 

Vad du skall göra är att enbart använda likspänningsområdet, och sedan mäta på båda sidor av reläet om det är någon spänningsskillnad. Ev. mäta batterispänningarna relativt minus (finns egentligen ingen "jord" i en båts DC-anläggning om man skall vara petig...).

 

Men vad är det för skiljerelä (modell) ?  Vad styrs det av ?

 

(Jag kanske låter lite besserwisser, men det är inte alls avsikten. Tvärtom. Men det är väldigt viktigt, både för din egen förståelse av orsak och verkan men inte minst för oss som vill hjälpa dig, att du försöker använda så rätt uttryck om saker och ting som möjligt).

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är ett Skyllermarks med brytström på 200 A. Om jag förstått det rätt så ska det inte gå att koppla fel men jag har kopplat det enligt schemat. D+ från generaratorn och minus från batterierna och i övrigt pluspolerna på var sin sida om reläet. Och ja...det är en multimeter...Jag är tacksam för hjälp då mina egna kunskaper tryter!

Redigerad av jollas
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kjell & Co har pedagogiska sidor som handlar om grundläggande ellära och likaså mätteknik.

Ta del av vad @IngemarE skrivit ovan.

 

Om det är så att du har Biltemas skiljerelä så skall du koppla den anslutningen med en rödmålad prick på mot startbatteriet, den omärka skall kopplas till förbrukarbatteriet, den lilla klena svarta kabelstumpen skall kopplas till minus, enklast kanske att göra det till startbatteriets minuspol.

 

Om det nu är rättkopplat så skall skiljerelät koppla ihop start-  och förbrukarbatterierna när spänningen från generatorn överstiger 13,3 volt och koppla isär batterierna när spänningen sjunkit till 12,8 volt.

När relät kopplar ihop så skall en röd lysdiod lysa.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev jollas:

Det är ett Skyllermarks med brytström på 200 A. Om jag förstått det rätt så ska det inte gå att koppla fel men jag har kopplat det enligt schemat. D+ från generaratorn och minus från batterierna och i övrigt pluspolerna på var Windows sida om reläe

Jodå, allt GÅR att koppla fel. Om du nu ens har något fel alls vill säga. Om du inte förstod mitt tidigare inlägg så betydde det i klartext att du måste mäta om innan du kan dra några slutsatser !

 

Mät i spänningsläge (VDC) mellan förbrukar- och motorbatteriets pluspoler och se om det verkligen är 0,0V här (dvs EXAKT samma spänning på reläets båda sidor, i princip bara praktiskt möjligt om det är draget/ihopkopplat). Om inte, så är sannolikt reläet inte draget/ihopkopplat. Mät även mellan generatorns hölje/minus och D+-kabeln där du kopplat reläet. Här skall du inte ha +12V (+8...14V) när allt är i vila, och då kan inte reläet vara draget.

 

Sedan förstår jag inte vad Windows har med reläets sidor att göra.

Men vad har du för motor/generator ?  Det är som sagt inte alla som funkar att koppla ett konventionellt relä till, via laddlampeutgången D+.

 

( @Georg_Ohm, det är ju f.ö. uppenbarligen ett konventionellt relä med "laddlampestyrning". Dvs inget spänningsstyrt och inte Biltemas)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Windows...autocorret och lite för snabb på skicka knappen utan läsa igenom inlägget...Motorn är v8 mopar 318 och generatorn är en Prestolite. Inlägget postade jag en nanosekund efter ditt första inlägg som ett svar på Peters inlägg i tråden. Jag ska absolut mäta om nu när jag vet mer om hur det funkar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok…

Men Biltemas relä är väldigt bra!

 

Windows… är väl resultatet av något fånigt felstavningsprogram….

 

Annars kan du testa hur laddningen sker väldigt enkelt.

Koppla bort solcellsladdningen.

Med avstängd motor så mäter du spänningen (ställ in multimetern på DCV, eller =V och 0-20 volts mätområde) mät över startbatteriets poler och sedan över förbrukarbatteriets poler, notera mätresultatet.

Starta motorn, mät över båda batterierna igen, notera mätvärdet, om nu förbrukarbatteriet har samma spänning som startbatteriet, nånstans runt 13-13,9 volt (inte mer än 14,2 volt iallafall) så får båda batterierna laddning, om bara startbatteriet visar en spänning runt 13 volt och förbrukarbatteriet en lägre spänning så laddar inte generatorn detta.

 

Koppla in solcellsladdningen, då skall spänningen öka, beroende på hur mycket instrålning från solen som du då har.

 

Om du får mer än 14,4 volts spänning från generatorn så ger den för hög spänning, batteriet gasar och skadas, batterisyran ”kokar” bort och du får knallgas.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat och kommit fram till att startbatteriet hade 12,8 volt och förbrukarbatteriet hade 13,8 volt vid motorn avstängd. Då förbrukarbatteriet ligger på ett högre volttal med solcellerna som laddar tolkar jag det som att reläet är i läget då det inte är draget. Startade motorn och då låg båda batterierna på 14.18 så då tolkar jag det som draget. Tackar för all hjälp!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...