josa 1 Postad 9 Augusti , 2005 30 kr litern??? NEJ NEJ NEJ!!! Se Staoils aktuella priser nedan när du tankar från pump. På sjömackar är ofta priset på alkylatbensin lägre än vanlig 95!! Varuslag Bemannade stationer kr/liter Obemannade stationer kr/liter Senaste ändring öre/liter Datum för senaste ändring Blyfri 95 11,90 11,65 8 2005-08-10 Blyfri 96 12,06 11,81 8 2005-08-10 Blyfri 98 12,20 11,95 8 2005-08-10 Diesel **) 10,78 10,66 13 2005-07-29 Rapsbränsle (RME) 9,95 31 2005-08-03 Biogas (per Nm3) 10,90 8 2005-08-10 E85 7,83 13 2004-11-10 Alkylatbensin 12,49 Lista på var du kan handla alkylatbensin direkt från pump finns här: http://www.gronkemi.nu/alkylat.html#forsaljningsstallen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 10 Augusti , 2005 Hej igen Jag som startade tråden har nu kommit hem efter ett par dagar i Tyskland och läst alla intressanta synpunkter. Som flera skriver så kommer vi säkerligen inte få se något konstruktivt från våra politiker såsom ekonomiska offensiva styrmedel där bidrag till de som på eget initiativ väljer miljövänligare alternativ. Nä, de är fast i gamla vanliga bestraffar systemet. För resten så flög jag ner till Tyskland i söndags och hem i går kväll med den del byten. Det flygs otroligt mycket i Europa och till andra platser. Nere i Tyskland är trafiken ofantligt större än här hemma i Sverige. De utsläpp flyget och trafiken nere i Europa gör är enormt mycket större än alla gamla båtmotorer gör. Så frågan jag ställer mig är: -Vad är meningen med att täppa till ett litet miljöhål (2-taktar utombordare) när miljön fullkomligt sprutar likt en brusten damm på andra ställen? All skit som släpps ut från flyget regnar ner över oss på på land, sjöar och hav. Men om politikerna får massmedia att skriva om alla skitiga 2-taktare och hur de ska straffa bort dem så kanske det kan se ut som om de (politikerna) gör krafttag för att förbättra miljön. (Liknande miljöpartiets påtvingade skattehöjning på bensinen i våras på 21 öre/liter.) Visst är de 'goa gubbar' som styr vårt land. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alexbriss 0 Postad 10 Augusti , 2005 Men tänkt om jag skulle vara tvungen att ha en fyrtaktare på min båt.. då skulle den ju gå som ett strykjärn tack vare vikten... och skulle jag satt på en mindre motor skulle den inte plana... så om det skulle bli förbjudet med tvåtaktare skulle det bara vara å åka ut i sundet å borra ett hål i båten... Och då måste jag köpa en ny båt för 100 000 kr och hur fan ska jag ha råd med det när staten snor alla pengar till skatt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lods 4 Postad 10 Augusti , 2005 Granne med Ikea, Kållered, ligger en OK-mack som säljer alkylat. Ta med 20-litersdunken nästa gång du åker till IKEA. :-) /Lod ( 3 säsonger med alkylat - aldrig mera standardsoppa. Yamaha 20 Hp -82:a) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rizz Postad 10 Augusti , 2005 Jag säger bara en sak. Man kan få en renare förbränning med etanol och 2-takt än vad man kan med etanol och 4-takt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Janne Postad 11 Augusti , 2005 Uhhh, jag ryser i hela kroppen när jag läser sådant här, varför ska alla vara besserwissers och bestämma över alla andra, skärpning nu. Jag hatar all äcklig dubbelmoral i samhället. Nu ska jag förklara vad jag menar. Vi utgår från 1000 liter bensin/olja/energi. Så här ser tydligen värderingarna ut idag. --------- Köp en båt med 250 hk och kör 10 timmar i sommar och kör upp dina 1000 liter, USCH och fy och hemskt......... Köp en 25 hk och kör 100 timmar och dina 1000 liter. Bra, vad fint du handlar. --------- Köp en bil med 250 hk och kör upp 1000 liter, Ush och fult..... Köp en bil med 75 hk och kör upp dina 1000 liter, Njae, var det ok eller. --------- Bygg ut din villa och den gör av med 1000 liter mer energi, Oj vad fint Flyg till Medelhavet och bränn av 1000 liter flygbränsle, Vem bryr sig ----- Det är det faktiska nedsmutsningen man ska titta på, inte Svensons otroliga avundsjuka som man sedan kallar miljömedvetande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 11 Augusti , 2005 Så länge vi konsumenter inte med krafttag kräver alternativ till bensin, så kommer staten, som vi själva har röstat fram i demokratiska val, eller fordonstillverkarna inte att göra något åt lagstiftningen eller produktutbudet. Förslaget från vägverket att tillåta konvertering av bensinfordon till etanoldrift, är enligt mig ett steg i rätt riktning. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 11 Augusti , 2005 Arylatbensin...? De e så många som säger att...... Vet någon var det finns studier på hur akrylatbensinen påverkar våra gamla motorer (om den nu gör det)? Jag vill inte ha snack, jag vill ha fakta! Lägg in länkar, så att vi kan ta del av.. och bilda oss en egen uppfattning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lods 4 Postad 11 Augusti , 2005 Lite länkar: www.spi.se/produkter.asp?art=16 www.spi.se/produkter.asp?art=40 Frågor & svar www.aspen.se/ www.aspen.se/Templates/standard1.asp?PN=153037 www.gronkemi.nu/alkylat.html Har själv klört enbart med alkylat bio utombordarolja i 3 säsonger med min 23 år gamla Yamaha utan några som helst problem. /Lod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 11 Augusti , 2005 Visst är nog alkylatbensin betydligt bättre för miljön än vanlig bensin men kvarstår fortfarande att en traditionell 2-taktare släpper ut 20-30% oförbränt bränsle samt en del olja ut i vattnet. Därför behövs bättre tekniska lösningar. Även 4-taktarna behöver betydligt offensivare utveckling för att även de bli mer miljövänligare. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 11 Augusti , 2005 Citat sign Janne: [KUR]Det är det faktiska nedsmutsningen man ska titta på, inte Svensons otroliga avundsjuka som man sedan kallar miljömedvetande.[/KUR] Instämmer helt med detta Janne ... ... men jag förstår inte ditt resonemang som leder till denna slutsats. Du menar alltså att alla med stora törstiga motorer normalt sett kör mycket mindre än ägare till mindre snålare varianter och att alla i slutändan har ungefär samma totalförbrukning ... :-/ Någon som vet om det finns någon akrylatmack i Karlstad ... ser inte någon i listan i alla fall! :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jane Postad 11 Augusti , 2005 Exakt så menade jag, min båtgranne har en racer med två V8or på 1000 hk tillsammans. Han får 100 ggr så mycket skit och kritik för att vara miljösvin osv som jag. Jag som ligger bredvid honom kör mycket båt men har en anonymare båt men släpper ju ut mycket mer än honom på en säsong, men ingen säger ett knyst till mig för jag sticker inte ut. På land är det tvärs om, där har jag en bil med 500 hk som går 300 km/h och får megamycket skit som miljöbov. Men den har ju dubbla kattar och jag kör bara 150 mil per år, så jag släpper ju ut minimalt. Grannaran som kör ungar hit och dit släpper ut 10 ggr mer skit men får ingen kritik. Man ska vara konsekvent tycker jag och kritisera efter hur mycket man FAKTISKT skitar ned och inte efter avundsjuka känslor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rexco Postad 12 September , 2005 Hallå!!! men alla V8or då??? Ska vi stackars V8 åkare tvingas byta till diesel eller etanoldrift. Trams!!! Etanol funkar inte utan dyra modifieringar motorn måste förstärkas!!! Och hur lätt e de o få tag i sjömackar som säljer etanol just de ingen stor sattsning precis!!! inte en mackjävel hemma säljer skiten närmsta mack är 2mil bort och redan där är vinsten med etanoldrift borta, låt då tillägas att det inte är någon sjömack precis. Diesel då Glöm det!!! Dagens priser på marindieslar är skrämande och vad fan är det som gör dom så jävla dyra när mestandels av motorerna är ombyggda bilmotorer och vipps så var den vinsten med det motorbytet också borta!!! Det finns inget i dag som kan ersätta bensinen!!! Etanol är ingen lösning och när oljan tryter villket den en dag gör hoppas jag att det har hänt mer med utveckligen!!! Tummen ner för ETANOL!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NilsS 0 Postad 12 September , 2005 Man måste se till hela cykeln från malm till skroten. En tvtaktsmotor används så lite så att den totala miljöförstörelsen blir större om de byts ut mot moderna fyrtaktare. Kanske tillockmed de lättare nya tvåtakt är bättre än fyrtaktaren i miljösynpunkt. Hur mycket bensin har du kört upp själv i år? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rizz Postad 12 September , 2005 Det är tydligt att du inte har en aning om vad du pratar om. 1. Etanol fungerar utmärkt utan dyra modifieringar. Vet inte vad du tycker är dyrt men på en moped jag konverterade så blev kostnaden ungefär 20kr en dunk till spriten. 2. Inget kommer att hända om alla bara går runt och väntar på att nya bränslen ska komma. (Företagen: Vi bygger inga etanolmotorer för det finns ingen efterfrågan. Kunden: Det finns ingenstans att tanka så vi vill inte ha etanol. Oljebolagen: Det finns inga etanolmotorer så vi säljer inte någon etanol. Känns det bekant?) 3. Den stora vinsten är inte i din plånbok utan för kommande generationer. Hört talas om växthuseffekten? Förresten så kommer oljan snart gå över 100dollar fatet. 4. Ombyggda bensinmotorer? Nej knappast. Men om du menar att båda har kolv som åker upp och ner så javisst. 5. Det finns mycket som kan ersätta bensinen om du bara öppnar ögonen. Jag håller med om att etanol inte är lösningen på alla våra problem men det är iaf en början. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 12 September , 2005 Okej, köper ditt resonemang, men etanol i en båt är det att rekommendera? Med tanke på den ökade brandrisken? Vad tänkte du på när du skrev att mycket kan ersätta bensinen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rizz Postad 12 September , 2005 Det där med explosionsrisken är grovt överdriven. I Brasilien har man kört på ren etanol i över 30år. Både konverterade och riktiga etanolbilar. Det är alltså flera miljoner bilar, Men inte någon har flugit i luften. Men det fungerar bra att skrämma folk med. Just båtar är ju lite känsliga för det är ofta dålig eller riktigt usel ventilation i motorrummet och vid tankarna. Så det ska man se över. (Inte fel att se över med bensin heller.) Och så är det ju faktiskt så att etanol blandar sig med vatten. En båt ligger ju i vatten så man får vara lite försiktig. Men om man inte låter båten ligga på land med Etanol kvar i motor och tank ska det inte vara några problem. När den ligger i vattnet så byts ju bränslet ut hela tiden så vatten koncentrationen blir aldrig så hög. Det finns en del biobränslen som är påväg. Några exempel är DME, Syntetiskdiesel av metangas, Rapsolja och rapsestrar (Typ RME, REE) Gas. En förhoppning är att det nån gång ska bli möjligt att använda väte också. Vi kan lära oss att ta vara på mycket som vi bara slänger idag tex sånt som blir över på pappersbruk och konstgjord fotosyntes har man tydligen gjort stora framsteg på senare år. Ett mer lokalt samhälle kommer nog att krävas i framtiden och nya motorer utvecklas hela tiden. [LINK]www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,689060,00.html[/LINK] [LINK]www.nyteknik.se/art/39718[/LINK] Så har jag läst lite om nya motorer. Pivotal tror jag nån hette och så var det nån turbin liknande som inte behövde svänghjul. Så forskars det lite på keramer för att inte förlora så mycket på kylning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 12 September , 2005 Men å andra sidan... Det kan vara svårt att motivera varför man ska köpa en ny fyrtaktare eller konvertera till etanol om man använder sin motor ett par ggr per säsong... Vem lägger ner tiotusentals kronor på en motor som man bara använder 20 timmar per år? skulle inte tro det.... Då är det bättre att se till att det finns bra alternativ att köra på istället (typ aspen). Bara det att det är så dyrt, varför är inte sånt bränsle miljörabbaterat? Bara ett inlägg i debatten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rexco Postad 12 September , 2005 Du rizz du kan gärna få bygga om min V8 till etanoldrift om du kan göra det för 20kr hahaha!!! Din lilla moppe kanske du kan konventera för en billig peng men en V8 knappast!!! Läs vad jag skrev i tidigare inlägg att det inte finns något alternativt I DAGENS LÄGE TILL BENSIN!!! Etanol fungerar ju inte ens på Bilar i dagens läge för vad händer med etanol när det blir förkallt dvs under 0 grder jo du kommer och få en massa problem när du ska starta bilen den startar nämligen inte utan motorvärmare. etanol fungerar i varmare länder för där finns värme året om! Och hur säkert är Etanol egentligen skulle inte vilja få stopp mitt ute till havs när vinden ligger på och motorn strejkar. Och det där med dieslar 6,2 och 6,5litarn som sitter i t e x chevy är ombyggda bensinmotorer som ofta får ta platts i båtar mycket prisvärda maskiner och starka men på tok för tunga för en planande båt typ sea ray bayliner DC typen. men passar utmärkt till halvplanande skrov. men det var inte det jag ville ta upp Mercrusiers lilla 1,7 litare är just en sådan Marinkonventerad motor så mycket skiljer sig faktiskt inte marinversionen från sin landbaserade kompis!!! Det finns färdiga kitt på marknaden för just marinkonventering Av landbaserade maskiner. I prencip så kan du ta vilken B23 som hellst o marinkonventera den för nästan inga pengar alls och ha en pålitlig motor som bara går och går sen kan du ju mixtra med din etanoldrift hur mycket du vill. men det kommer ta lång tid innan Etanolkoventering kommer att löna sig om den äns gör detta. Min gissning är att Etanolen kommer att bli bortglömd i Sverige om inte forskarna löser alla problem med Etanolen!!!!!!!!!!!! MVH REXCO Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rexco Postad 12 September , 2005 Du rizz du får nog läsa lite nogranare Bilmotorer och Bensinmotorer är inte det lite skilnad eller???? (läs första inlägget)Alla bara går runt och väntar på nya lösningar tja vad Fan ska man göra DÅ??? Jag är varken forskare eller vetenskapsman så jag kan inte göra så mycket tyvär. Jag arbetar inte för ett bränsle som i praktiken inte fungerar i vårat klimat. problemet är kylan och förbrukningen!!! Jag tror på Diesel som framtida bränsle men tyvär så straffbeskattas även detta bränsle!!! Och dagens Dieselbilar är bland det renaste som tillverkas ta t e x peugeots nya dieslar med partickelfilter och hela köret. Varför ska en sådan unik skapelse straffbeskattas??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard Postad 12 September , 2005 Har en etanolfundering som någon kunnig gärna får kommentera. Läste för länge sen när etanol precis blivit en möjlighet att världens åkrar räcker till att täcka 15 % av dagens bränsle behov om alla skulle hoppa över till etanol. Då blir min nästa fråga, har det hänt nåt här? Mindre regnskog senaste året? eller kan man tillverka etanol effektivt på nåt annat sätt idag? Har inte hört nånting om det här i dagens debatt. Eller räknar man med att etanol bara är ett elitbränsle för miljöriktiga rika länder.. Får jag välja mellan bröd eller soppa så väljer jag ... hmm.. ehh.. klart jag ska åka båt!:-D /Rickard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rizz Postad 13 September , 2005 Aspen är inget bra bränsle. Det är ungefär samma sak som med naturgas. Alla tror att det är väldigt miljövänligt men det kommer fortfarande från oljan så ingen olja, ingen aspen. Och så är den ju inte förnyelsebar. Ett alternativ är att köra på etanol, ett annat att inte köra alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rizz Postad 13 September , 2005 Vad har du för motor? En förgasarmotor behöver man byta munstycken på och justera. Kan väl gå på ett par hundringar. En insprut behöver man bara höja trycket. Finns malossi btr för ca 1000kr. Öka trycket och kör på etanol. Man får startsvårigheter i kyla med etanol ja men när du fått igång den så går den och när motorn är varm så startar den hur lätt som helst. En motorvärmare löser problemet, Startgas löser problemet, förvärmning av bränslet löser problemet. Eller kanske ska säga, Lite fantasi löser problemet. Jo etanolkonvertering lönar sig. Senast jag räknade så tjänade man ungefär 2kr per liter och nu har bensinpriset ökat och sjöpriserna är ännu högre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rizz Postad 13 September , 2005 Stick huvet i sanden och låtsas att det inte finns några problem. Svarade i förra inlägget om kallstarter. Förbrukningen ökar men så kan man höja kompressionen och tidigareställa tändningen för att få ner förbrukningen lite. Sov du på kemilektionerna? Diesel kommer från olja och det är oljan som blir dyrare och dyrare. Även om du har partikelfilter och alla möjliga prylar så är diesel fortfarande ett fossilt bränsle och bidrar till växthuseffekten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rizz Postad 13 September , 2005 Svensk etanol ska tillverkas av bla trädrester, skogsavfall, spån, returpapper, energiskog och även säd och sockerbetor. Hampa är också väldigt bra för framställning av etanol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 13 September , 2005 Visst är det ett bättre alternativ med både Aspen och etanol, jag sa inte att det ena är bättre än det andra... Visst är det ett bättre alternativ att simma om man vill/ska ut i skärgåden.. Ska man se till dom stora bovarna får du nog titta uppe på asfalten...Åtgärda dom mest förorenande först och sällan användarna sedan...Dom sista ändras nog med tiden, då förhoppningsvis bränslet tvingar dom/oss Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 13 September , 2005 Det är konsumenterna indirekt som kan få tillverkarna att ändra sig....Inte det att konsumenterna ska be sina tillverkare att göra mer miljövänliga bilar etc.... Jag tror att det går bättre med central och regional lagstiftning.... Jag tar ett exempel. Califonien, har idag en av dom strängaste miljölagstiftningarna. Sen att dom inte har kollektivtrafik att prata om och att dom har bilen till allt är en annan sak.. Men dom försöker... Sätter man fasta gränser och mål så tror jag att man via lagstiftning tvingar tillverkare att ta fram (godkända) alternativ.. Vem hindrar oss från krav på partikelfilter, etanoldrift, etc etc Det är vi själva som varken köper eller påverkar andra i den riktningen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rexco Postad 13 September , 2005 Du rizz om du så gärna vill jaga runt bilen med startgas och motorvärmare så kan du ju göra detta. Men alla kan och vill inte detta!!! Motorvärmare!!! hur många av alla bilägare har tillgång till det??? (på arbetet, hemma, stormarknaden, etc) Startgas kostar också pengar och vissa bilmodeller kan det vara riktigt jävligt att få startgasen att verka. Och vet du som verkar vara så påläst vad som händer med en Maskin om du ökar trycket byter munstycken etc. En maskin som inte är konstruerad för etanoldrift tex en modärn insprutningsmotor, kan börja haverera inom en snar framtid kan bli mycket dyrt pga ett högre tryck. Gäller dock inte alla maskiner vissa tål säkert en heldel men nyare bilmotorer och båtmotorer skulle jag avråda från att ens föröka Etanolkonventera fören det finns riktiga företag och tekniker som gör detta till en rimlig kosstnad samt att förlängdmaskingaranti ingår vid konventeringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rizz Postad 13 September , 2005 Vet du ens vad jag menar med högre tryck? Vad går sönder? Pumpen? Ja på vissa japanare kan den gå sönder. Men på alla andra så tål pumpen bra högre tryck än vad som krävs för etanoldrift. När man byter munstycken (Det gör man på förgasare, INTE på insprut för där ökar man trycket) så ger man motorn fetare blandning som krävs för att köra på E85. Tillsammans med en lambdasond kan man kontrolera om den går för magert eller fett, Sen kan man slipa om nålen (Om det finns någon) för att få lambda 1 över hela registret. Kan du säga vad som havererar? Å säg inte nåt så jävla dumt som att etanolen är aggresiv. De företag (Tex BSR) som kan utföra konverteringar byter INTE ut alla delar. De programerar om styrboxen så den ger mer bränsle och eventuellt byter spridare. Det jag tänker på mest som lösning på kallstarts problemet är förvärmning av bränslet. Det kan man göra överallt. Hur många har inte tillgång till motorvärmare hemma? (Om de har det på bilen dvs) Och när man värmer motorn så startar den lättare, släpper ut mindre avgaser vid start, slits mindre, drar mindre etc En enkel fråga bara. Har du nån aning om vad du pratar om? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jan Postad 13 September , 2005 NEJ HAR DU???????????????????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser