Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
Johaan84

Hållare till kapellet! Hur gör jag?

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt en motorbåt, Glastron mx175, begagnad om det nu har med saken att göra. Överlag väldigt nöjd och allt fugerar som det ska, sånär som på en liten liten detalj.

Kapellet tar jag såklart av, men det sitter en båge på båten där en stump av kapellet rullas ihop på. Så långt allt väl. 
Kruxet är att bågen inte hålls uppe av något, så antingen har jag den mitt i synfältet ovanför `vindrutan`. Viker jag den bakåt så har ungarna bågen i knät när de sitter i soffan bak. 

Blir bra konfunderad över hur tidigare ägare har gjort. Det sitter inga hållare för stag eller stöttor som håller kapellbågen uppe vid färd. Inga öglor, ingenting.

Jga undrar såklart hur jag ska göra. Tips och förslag?

Har googlat runt lite men vettetusan om jag hittat rätt produkt. Dessutom ska det skruvas fast något i skrovet och jag är inte jättesugen att stå där med skruvdragaren själv.

bifogar en bild på vad min båt saknar. Någon som vet vad det är jag ska köpa (och var), eller om det finns något alternativ med tex. Stroppar och öglor?

Tackar!

IMG_2978.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det  brukar finnas aluminiumrör och beslag till dessa i varenda båtillbehörsbutik.

Annars kan du kolla hos Aperö Handels AB. Kolla denna katalogen, börja på sidan 32.

Men du får nog ändå räkna med att borra några hål i båten. Se bara till att kladda dit någon bra marintätningsmassa i hålen innan du skruvar fast beslagen.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...