Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
carlknut

Spricka på däck i mindre plastbåt

Rekommendera Poster

Hej! Jag har precis köpt en crescent flexi där det är en tunn spricka på däcket, se bilder.

Sprickan är ca 1 meter lång, osäker på hur djup den är.

Är det ett problem och hur går jag då tillväga för att laga det? Räcker det med att slipa och lägga glasfiberspackel?

Tacksam för tips.

20230527_211302.jpg

20230527_211318.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ingen expert men en lång spricka kan bero på underliggande vek konstruktion.

Jag hade undersökt hur det ser ut på undersidan oxå och vid behov förstärkt där.

Att bara slippa och spackla ger ingen långsiktig hållbar lösning enligt mitt killgissande.

Google borde kunna ge dig tips från andra som gjort detta förut.

Finns böcker skrivna av kunniga författare tex på ett bibliotek i din närhet, jag köpte en sådan bok för 30 år sedan och fräschar upp minnet vid behov av reperationer.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt att ge bra råd enbart utifrån en bild. Jag tycker det mest ser ut som spricka i gelcoaten. Kan ha uppstått om båtens botten fått sig en tilltryckning just där. Gelcoat (den "vita" färgen) är betydligt sprödare än själva glasfiberlaminatet och kan därför lätt spricka, vanligtvis i hörn, längs med skarpare kanter etc.

Innerbotten har väl en konkav form just där och följer någon form av slag?

Det är inte ovanligt att en öppen båt dras upp på land och man helt enkelt vänder den upp och ned vid längre förvaring på land. När man sen tippar tillbaka den och kanske låter den falla fritt ner på köl så får man lätt ett slag på denna del av botten. Särskilt om det ligger någon rot, stock eller annan ojämnhet i marken där.

Lägg båten upp och ned och pressa med händerna, eller kliv upp på den och känn/se hur mycket det flexar, jämför med andra sidan för att känna eventuell markant skillnad. Om laminatet är sprucket så lär du nog känna en markant tydlig skillnad i flex/styvhet.

Min gissning är dock att det bara är gelcoaten, men det är så klart omöjligt att avgöra utan inspektion i verkliga livet.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar!

På undersidan av båten syns och känns ingenting.
Det flexar något när man går på golvet i båten nära sprickan, jämfört med motsvarande sida. Så då är det nog ett större problem än jag hoppats på. 🙁

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gissar att båten är byggd med dubbelskrov, som så många såna båtar. Hopplöst eftersom man har en oåtkomlig volym där vatten samlas och som gör skador svåra att åtgärda. Men samtidigt betyder det i så fall att sprickan där inte påverkar båtens sjövärdighet. Det är mest en fråga om hur stabilt det är att stå och gå just där, utöver det rent estetiska.

Laga det funktionellt men fult är enkelt. Laga det snyggt är ganska svårt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja precis, det är dubbelskrov. Det låter bra, då ska jag göra ett försök att laga och hoppas att det inte blir värre utöver estetiskt då.

Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...