Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
EmilA

Mariner 1992 15hk 2-takt, går ej.

Rekommendera Poster

Hej!

Köpte begagnad båt och motor förra hösten med löftet om att allt skulle fungera men nu när våren kommit och jag använt motorn för första gångerna så har den börjat strula. Gick 2 turer men sen ville den inte mer. Tog hem motorn för att meka lite och tändstiften visade sig sitta löst, vilket jag då självklart trodde var problemet. Men det var det inte då det varken hjälpte med att skruva i dom eller med helt nya tändstift. Rengjorde förgasaren och bränslefiltret, då hoppade motorn igång bara för att dö 1 minut senare för att inte starta igen. 

Har nu sett att det läcker ut bensin vid choken/berikaren? När jag drar i choken så sprutar det ut bensin ur ett hål (Se video). Nu till kanske årets dummaste fråga, ska det spruta ut bensin där? När jag tidigare hade isär förgasaren så kunde jag inte direkt se några skador på den delen av förgasaren, med fjädrarna, packningar och den "blå pinnen" men jag har ju absolut inte något öga för sånt där. Men vill inte längre famla i mörkret och spendera pengar på reservdelar jag inte behöver.

Tack på förhand!

Mvh Emil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, där ska det inte läcka. Förmodligen är membranet i primerpumpen trasigt. Hade samma fel på en Mercury (Mercury och Mariner är samma, bara olika namn) från 2004. Köpte nytt och satte dit. Det är inte svårt. Ett kit med membran och diverse packningar kostar förmodligen 500-1000 kr - de vet hur man tar betalt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan skrev raol:

Ja, där ska det inte läcka. Förmodligen är membranet i primerpumpen trasigt. Hade samma fel på en Mercury (Mercury och Mariner är samma, bara olika namn) från 2004. Köpte nytt och satte dit. Det är inte svårt. Ett kit med membran och diverse packningar kostar förmodligen 500-1000 kr - de vet hur man tar betalt.

Tack för oerhört snabbt svar, då är det alltså den här jag ska ha: https://www.marinshopen.se/product/service-sats-1191392 eller tror ni det är värt att lägga lite mer och få betydligt fler packningar? https://www.marinshopen.se/product/membransats-bränslepump-1358135

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev EmilA:

Tack för oerhört snabbt svar, då är det alltså den här jag ska ha: https://www.marinshopen.se/product/service-sats-1191392 eller tror ni det är värt att lägga lite mer och få betydligt fler packningar? https://www.marinshopen.se/product/membransats-bränslepump-1358135

Svårt att svara på. Det kan iofs vara en god idé att byta bränslepumpens membran när man ändå river ner motorn. Jag skaffade en sats med flera och bytte det mesta.
Passa på att rengöra förgasaren ordentligt när du håller på. Så har du en fräsch och fin motor sen, förhoppningsvis. Om du är osäker på hur saker ska vara, montera en kamera/mobil på stativ som filmar allt du gör när du tar isär. Ha en bricka där du lägger alla lösa delar som skruvar, fjädrar, brickor och sånt, så du lätt hittar det igen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev det större kittet med packningar till hela förgasaren. När man tog isär det och tittade noggrannare så såg man att den hade flertalet skador. Väl rengjord ännu en gång och ihopskruvad med nya packningar så kan jag bara få motorn att gå som mest 20sek, men den läcker iallafall ingen soppa längre.  Att få den att starta känns mer som ett lotteri, har dragit i det där startsnöret ett hundratal gånger idag. Den reagerar inte alls på startgasen när jag sprayar in den i förgasaren utan dom fåtal gångerna när den startade så var det utan startgas och då hostar den inte till eller något utan helt plötsligt så bara startar den.

Den går bra när den väl är igång tills den antingen börjar tappa varvtal tills den dör eller bara dör tvärt. 

Mina tankar går emot att det kan vara killswitchen som sitter i handtaget som ballat ur. Har tyvärr inte testat att koppla ur den än. Är det någon som har någon annan tanke innan gör ett sista försök för att sen lämna tillbaka motorn eller liknande?

Det som är gjort är alltså att dra åt och byta tändstiften som satt löst från början. 

Rengjort förgasare och bytt packningarna. 

Helt ny 98 bensin. 

Bytt bränslefilter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjorde ett par sista tappra försök med att koppla ur killswitchen och lite annat men det hela slutade med att jag lämnade in motorn för felsökning på auktoriserad marina. Där har man kommit fram till att motorn inte längre hade någon gnista alls, troligtvis har den bara fått mindre och mindre gnista tills den helt gett upp då motorn började med att gå sämre för att sedan dö och endast kunna hålla igång någon minut. Felet ska tydligen ligga i "Switchboxen"  vilket dom ska byta under nästa vecka, och efter det hoppas vi att motorn ska fungera :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hur mycket kostar den reparationen jämfört med en annan, fungerande motor med samma effekt?

En 30 år gammal motor är ju inte direkt färsk.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev raol:

Hur mycket kostar den reparationen jämfört med en annan, fungerande motor med samma effekt?

En 30 år gammal motor är ju inte direkt färsk.

Bara delen går på 3500kr, så det lär landa på drygt 5k. En liknande motor på blocket som säljes fungerade ligger runt 10k men det ger ju inga garantier på att det kommer fortsätta fungera det heller. Och en ny fyrtaktare mellan 35-40k. Båtmotorn är i så fint skick i övrigt så det känns helt klart värt det för mig att lägga pengar på att reparera den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...