Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
Los_capitanos

Läcka svår att spåra

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Behöver hjälp!!

För 2 veckor sedan upptäckte jag vatten framför bogpropellertunneln i främre kabinen, se bild. Det verkar som om jag får ca 0,5 - 1,0 deciliter per 24 timmar. Vattnet är inte salt jämfört med havsvattnet vid provsmakning. (Min fru håller inte med mig, hon smakar salt påstår hon) Vad jag också bör nämna är att jag för 2,5 veckor sedan hade ett enormt internt vattenläckage när jag använde den inbyggda högtryckspumpen för att rengöra däcket (hittade ca 100 liter färskvatten under sängen i främre kabinen. Jag har fyra möjliga orsaker till läckaget nära bogpropellertunneln:

1. Det är "gammalt" vatten från sötvattenincidenten.

2. Det är havsvatten.

3. Det är en blandning av 1 och 2.

4. Det är regnvatten. (Inte troligt eftersom vi inte hade regn senaste veckorna) Vad ska jag göra, några förslag hur man tar reda på den verkliga orsaken?

Tack på förhand.

Bifogar även en bild på hur bogpropellstunneln är uppbyggd

Outside_1.jpg

Inside_1.jpg

Redigerad av Los_capitanos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det skulle vara gammalt vatten som långsamt rinner till måste det ju rinna från en annan plats. Den borde inte vara svår att hitta eftersom det verkar finnas åtskilliga liter där!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här får du tänka till och inspektera båten invändigt såväl som utvändigt.

Uteslut regnvatten då.

Ni tycks oense om det är salt eller sött vatten eller båda delarna som läckt in. Be en tredje person smaka.

Eller tappa upp havsvatten, smaka, och jämför med det som står i båten.

Finns det några skrovgenomföringar i närheten av det inläkta vattnet? Finns det några slangkopplingar, eller förgreningar i färskvattensystemet i närheten av det inläkta vattnet?

Har du en värmare, ja en sådan för vattenburen värme?

Och det är inte någon flaska med någon mer eller mindre ädel dryck som gått sönder... för det hade du ju känt...😀

(Jag hart en gång haft några deciliter Koskenkorva i kölsvinet, den smakade inte salt!).

Men jag tycker att bogpropellertunneln har en märklig skarv nedtill, en sådan har jag aldrig sett, kan den kanske läcka?

Att det smakar salt är ju inte bra, inte heller om det smakar glykol, olja, diesel eller värre; bensin eller värst av allt, latrin, men då behöver man ju inte smaka... 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2023-05-23 vid 16:42 skrev Los_capitanos:

- - -

Jag har fyra möjliga orsaker till läckaget nära bogpropellertunneln:

1. Det är "gammalt" vatten från sötvattenincidenten.

2. Det är havsvatten.

3. Det är en blandning av 1 och 2.

4. Det är regnvatten. (Inte troligt eftersom vi inte hade regn senaste veckorna) Vad ska jag göra, några förslag hur man tar reda på den verkliga orsaken?

- - - -

För att ge lite ideèr om svårigheten att hitta läckor och att "tänka utanför boxen".

För några år sedan letade vi febrilt efter en vattenläcka.

Det knepiga var att vi hade svårt att fastställa om det var sött eller salt.

Så småningom fick vi facit när vi hittade läckan som var en monteringsmiss vid tillverkningen. Det hade borrats för djupt på ett ställe på däck. Läckan var ovanför innertaket så det rann inte där läckan var utan längs skrovet inne i ett stuvfack. När det regnade så kom det sötvatten och när jag spolade däck (har spolpump med sjövatten) så blev det saltvatten i kölsvinet....

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...