Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
nikjoh

Nybörjare på båt - vad göra åt skrovet?

Rekommendera Poster

Hejsan!

Ny på forumet och ny båtägare och skulle behöva lite tips och råd.

Obs! Jag kan inga båttermer alls så ber om ursäkt i förväg ifall jag uttrycker mig lustigt.

Jag och frugan vill testa på för att se om båtlivet är något för oss och har därför köpt oss en liten styrpulpet modell äldre. 

Båten är 4.25m och har en 20hk motor. 

Båten i fråga har vi åkt med i förr då den funnits inom familjen i ett antal år och när vi köpte den förra sommaren och åkte runt så upplevde jag att den kändes trögare än vad den gjort tidigare. 

På hösten när vi tog upp båten så inspekterade jag båten och tycker nog att undersidan (skrovet? Kölen?) Är väldigt sträv och inte alls len så jag kan tänka mig att detta skapar friktion när båten ska ta sig fram på sjön.

Då jag känner till båtens historia sedan ett par år så vet jag att den inte har behandlats/underhållits på något vis förutom nya stift i motor m.m. så nu har jag tänkt att jag ska fixa till undersidan inför sommaren och här behöver jag alltså lite råd.

Jag är inte ute efter att restaurera båten till nyskick och jag har heller inte lust att lägga alltför många timmar/dagar på detta utan vill bara fixa till den så att den känns lite bättre igen.

Räcker det att göra en ordentlig tvätt och sedan måla ett eller flera lager bottenfärg eller behöver man slipa och det ena och det andra?

Bifogar några bilder på hur båten ser ut ifall det underlättar.

Tacksam för tips! 

Mvh

Niklas 

20230507_105753.jpg

20230507_105558.jpg

20230507_105822.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev nikjoh:

Hejsan!

Ny på forumet och ny båtägare och skulle behöva lite tips och råd.

Obs! Jag kan inga båttermer alls så ber om ursäkt i förväg ifall jag uttrycker mig lustigt.

Jag och frugan vill testa på för att se om båtlivet är något för oss och har därför köpt oss en liten styrpulpet modell äldre. 

Båten är 4.25m och har en 20hk motor. 

Båten i fråga har vi åkt med i förr då den funnits inom familjen i ett antal år och när vi köpte den förra sommaren och åkte runt så upplevde jag att den kändes trögare än vad den gjort tidigare. 

På hösten när vi tog upp båten så inspekterade jag båten och tycker nog att undersidan (skrovet? Kölen?) Är väldigt sträv och inte alls len så jag kan tänka mig att detta skapar friktion när båten ska ta sig fram på sjön.

Då jag känner till båtens historia sedan ett par år så vet jag att den inte har behandlats/underhållits på något vis förutom nya stift i motor m.m. så nu har jag tänkt att jag ska fixa till undersidan inför sommaren och här behöver jag alltså lite råd.

Jag är inte ute efter att restaurera båten till nyskick och jag har heller inte lust att lägga alltför många timmar/dagar på detta utan vill bara fixa till den så att den känns lite bättre igen.

Räcker det att göra en ordentlig tvätt och sedan måla ett eller flera lager bottenfärg eller behöver man slipa och det ena och det andra?

Bifogar några bilder på hur båten ser ut ifall det underlättar.

Tacksam för tips! 

Mvh

Niklas 

20230507_105753.jpg

20230507_105558.jpg

20230507_105822.jpg

Det är väl ingen färg på nu?

Isåfall skulle jag tvätta ordentligt och sedan vattenslipa / polera fram en ny slät yta. Givetvis pass på att laga skador om de upptäcks.

antar att båten är liten nog att vända upp och ner vilken underlättar operationen betydlig 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Utifrån bilderna ser det inte ut som om den någonsin varit bottenmålad. Så frågan är varför du vill bottenmåla den nu, har ni flyttat den från t.ex. sötvatten till ssltvatten? Oavsett måste den inte bottenmålas om man inte vill. En rejäl tvätt av botten räcker. Rotborste, Vim/Jif etc är bra för att få grundligt rent, det räcker normalt. Om den ligger i saltvatten behöver du dock tvätta botten 2-3 gånger under säsongen för att undvika havstulpanerna.

Vill du måla så måste du också först tvätta. Sedan brukar man behöva slipa med fint papper varefter man målar med grundfärg/primer och sedan bottenfärg. 

Men vill du ha minsta insats så räcker det med tvätt (med vad som krävs för att den ska bli len).

PS. Såg nu att johan_sjobjorn svarat liknande🙂

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om åtgärder som föreskagits.

Sedan att båten känns trög kan ju bero på att motorn är några år äldre och mera sliten och/eller att vinkeln på motorn har ställts in anorlunda än tidigare.

Kanske har det tillkommit någon liten skada från en lätt grundstötning på oropellern?

20 hk räcked för båten, men det finns inga reserver, så håll botten slät och ren, motorn och propellern i skick och tänk på hur du lastar båten. Lasta gärna fram, då är det lättare att få båten att plana.

Lämna onödiga saker hemma!

Håll din egen vikt och se till att även din fru förstår vikten av att hålla vikten för båtens skull. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev nikjoh:

Kan lägga till att jag trot din analys är helt korrekt. Av egen erfarenhet vet jag att även mindre mängd påväxt kan påverka prestandan väldigt mycket, som natt och dag. Och utifrån det lilla jag ser på bilderna så kan det absolut vara tillräckligt mycket för att markant påverka prestandan. Nu är påväxten/smutsen torr och tunn men i vattnet blir påväxten mjuk och tjockare. Det är lätt att man lurar sig och förringar mängden påväxt/smuts. 

Skriv gärna efter sjösättning och provtur en rad om vad du gjort och hur du upplevde resultatet🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev Boanjohan:

Om den ligger i saltvatten behöver du dock tvätta botten 2-3 gånger under säsongen för att undvika havstulpanerna.

Nja, om saltvattnet är på västkusten får man nog räkna med tvätt varje vecka, under perioder kanske ännu oftare.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om båten känns trögare än du minns så kan det ju också bero på att den nu lastas mer än den gjorde då. För en så liten båt är det stor skillnad på 60 kg tonåring och 2*xx kg vuxna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...