Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
Hokum

Delar til spridare

Rekommendera Poster

Jag hittade dessa gummisaker när jag tog av spridarna från masten. Är det någon som vet var man kan få tag i ersättare?

IMG_6226.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte säker. Båten är en Scanmar 35 från 1985.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset! Den var väldigt nära, men tyverr för liten. Jag mätte en diameter på något över 20 mm. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Hokum:

Tack för tipset! Den var väldigt nära, men tyverr för liten. Jag mätte en diameter på något över 20 mm. 

Inte för att vara sådan, men om du vet vad produkten heter och har fått en länk till hemsidan som säljer sådana kanske du kan kolla ifall den finns i andra dimensioner själv..? 
https://www.benns.se/mast-rigg/trissor/sparcraftisomat/bushing-diam-21-bredd-15-hal-12

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Ja, det borde jag så klart ha fixat själv, jag såg inte att det fanns alternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad används den där grejen till? (Har inget liknande på mina spridare på en Albin 78.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att de används för att dämpa vibrationer och skydda mot slitage på fästena på masten. Men det finns säkert många andra lösningar där sådana bussningar är onödiga.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en massa olika spridarfästen, så det är svårt att gissa utifrån den variant man själv känner till. Vår båt har t ex formgjutna "skor" i aluminium som spridarna sticks in i, och låses fast med två riggbultar per spridare. Inga bussningar.
Kompisarnas båt, där sitter spridarna fast med gångjärn direkt på masten. Fälls upp vid förvaring.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...