Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
No_jah

Badstege

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Någon som vet om det finns någon badstege av typen på bilden att köpa någonstans?

Badstegen på bilden sitter på en Ryds 550VI, och jag tror en liknande skulle passa bra på min Ryds 510MC istället för skämtet till stege som sitter som original.

Det närmsta jag hittar är denna på Amazon, men det verkar smartare att stegen är ledad i botten som på Rydsvarianten så sticker den inte upp så mycket i uppfällt läge. .

https://www.amazon.se/CEREDI-Handstege-rostfritt-handtag-badplattformar/dp/B013L7FOZY/ref=lp_20654337031_1_10?

badstege.png

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna modell hade vi på vår gamla båt (finns nog billigare på andra ställen, dock): https://www.boatsystemgroup.com/sv/ombordstigning/stegar/alla-stegar/teleskopstege-88x30-cm-3-steg

Fördelen var att den var enkel att montera, lätt att fälla upp/ner men byggde väldigt lite både bakåt och uppåt. "Uppfälld" låg den helt enkelt ovanpå badbryggan. Ett extra handtag gjorde det enkelt att "dra" sig upp och ha något att hålla sig i:

bild.png.bc08458def955427d31fcad5d39119db.png

bild.png.db7656ab3b1661421c1e8fbab485e6db.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller nya båtar som är CE märkta finns följande krav, stegen skall gå ner minst 56 cm i vattnet och skall kunna fällas av person i vattnet utan någon hjälp samt något att ta i när man kommer upp.

Hälsningar Ove 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev Ove-T:

När det gäller nya båtar som är CE märkta finns följande krav, stegen skall gå ner minst 56 cm i vattnet och skall kunna fällas av person i vattnet utan någon hjälp samt något att ta i när man kommer upp.

Hälsningar Ove 

Då är det tur att man har en 30 år gammal båt.

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan skrev No_jah:

Då är det tur att man har en 30 år gammal båt

Nja, jag skulle nog följa detta CE-krav oavsett ålder på båt. För de allra flesta CE-kraven är faktiskt riktigt sunda. Detta är ett av dem.

Försök komma upp på en stege som inte går ner ens en halvmeter i vattnet. Är man sedan dessutom lite trött eller lite klumpig p.g.a. blöta kläder så är det nära nog omöjligt. Så ska du ändå skaffa en stege - se till att den verkligen är användbar i en nödsituation och inte bara för syns skull.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Denna modell hade vi på vår gamla båt (finns nog billigare på andra ställen, dock): https://www.boatsystemgroup.com/sv/ombordstigning/stegar/alla-stegar/teleskopstege-88x30-cm-3-steg

Fördelen var att den var enkel att montera, lätt att fälla upp/ner men byggde väldigt lite både bakåt och uppåt. "Uppfälld" låg den helt enkelt ovanpå badbryggan. Ett extra handtag gjorde det enkelt att "dra" sig upp och ha något att hålla sig i:

Jag tror att jag har en sådan stege i omonterat skick i garaget. Såldes på Biltema, säljs fortfarande: https://www.biltema.se/bat/dacksutrustning/stegar/badstege-3-steg-2000033058

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan skrev No_jah:

Hmm, varför har jag inte sett den här tidigare, kampanjpris är det  också:

https://www.hjertmans.se/produkter/inredning-dacksutrustning/stegar/badstegar/badstege-bryggstege

Den verkar var lite smalare och mindre djup infästning än dom andra jag sett, den borde passa bra att montera på plattformen i aktern på min Ryds 510 MC

Den kan nog funka bra, om den går tillräckligt djupt ner i vattnet. Att den är smalare tycker jag inte gör något, den tar då mindre plats men är inte mycket svårare att kliva på.

Du skriver "Kampanjpris". Observera att det pris de tar för den är vad den kostat tidigare också, dvs det är inget kampanjpris utan det vanliga båtbutiksmyglet med priserna. Nu tror ju Hjertmans att man uppfyller alla (och nya) lagar genom att ange lägsta pris senaste 30 dagarn. Men de bryter redan mot den befintliga/gamla lagen (och har så gjort länge) genom att kalla något "Rea" eller "Kampanj" fast det inte är nedsatt pris alls. Eller att det varit nedsatt så länge att det är att betrakta som varans ordinarie pris ("Rea" eller "Kampanj" måste per definition vara en tillfällig företeelse).

Här finns några motsvarande som är ännu billigare än Hjertmans s.k. "kampanj":

https://marinagruppenshop.se/stegar/badstege-4-steg-0/

https://www.boatlab.se/bryggstege-4-steg-teleskop-rostfritt-stl-aisi-316-115cm-1st?queryID=99818c8a5c1b62e0a466b666cdbaf301&objectID=422182&indexName=blse_live_boatlab_se_products

Men oavsett vad man kallar prissättningen så kan det ju vara något som passar och man behöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan skrev IngemarE:

Den kan nog funka bra, om den går tillräckligt djupt ner i vattnet. Att den är smalare tycker jag inte gör något, den tar då mindre plats men är inte mycket svårare att kliva på.

Du skriver "Kampanjpris". Observera att det pris de tar för den är vad den kostat tidigare också, dvs det är inget kampanjpris utan det vanliga båtbutiksmyglet med priserna. Nu tror ju Hjertmans att man uppfyller alla (och nya) lagar genom att ange lägsta pris senaste 30 dagarn. Men de bryter redan mot den befintliga/gamla lagen (och har så gjort länge) genom att kalla något "Rea" eller "Kampanj" fast det inte är nedsatt pris alls. Eller att det varit nedsatt så länge att det är att betrakta som varans ordinarie pris ("Rea" eller "Kampanj" måste per definition vara en tillfällig företeelse).

Här finns några motsvarande som är ännu billigare än Hjertmans s.k. "kampanj":

https://marinagruppenshop.se/stegar/badstege-4-steg-0/

https://www.boatlab.se/bryggstege-4-steg-teleskop-rostfritt-stl-aisi-316-115cm-1st?queryID=99818c8a5c1b62e0a466b666cdbaf301&objectID=422182&indexName=blse_live_boatlab_se_products

Men oavsett vad man kallar prissättningen så kan det ju vara något som passar och man behöver.

Tack för tipsen!

Jag gillar att dom är smalare, och jag tycker även konstruktionen av gångjärnet ser robustare ut på varianten från hjertman och marinshop än den från boatlab.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2023-04-18 vid 19:49 skrev No_jah:

Då är det tur att man har en 30 år gammal båt.

Ja det är tur, för är båten CE-märkt får man i princip inte byta ut stegen till något annat än en likadan.

Dessutom misstänker jag att även stegen ska vara CE-godkänd.

Även att montera en bättre stege är att göra avsteg från CE-märkningen och alla förändringar ska föras in i dokumentationen och i den instruktionsbok som tillhör båten.

Man kan tycka vad man vill om CE-märkning, men om något händer är det väldigt bra att allt är korrekt gjort.

Ur minnet, som ofta är rätt, men inte alltid.

Det var ett par år sedan en segelbåt i mångmiljonklassen brann upp och de fick ingen eller kraftigt reducerad ersättning från försäkringsbolaget eftersom elsystemet var ombyggt.

Min gissning är att det inte går att byta ut blybatterier mot LiFePO4-baterier utan att göra om CE-märkningen och då duger det inte att göra om den själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mackey:

Ja det är tur, för är båten CE-märkt får man i princip inte byta ut stegen till något annat än en likadan.

Dessutom misstänker jag att även stegen ska vara CE-godkänd.

Även att montera en bättre stege är att göra avsteg från CE-märkningen och alla förändringar ska föras in i dokumentationen och i den instruktionsbok som tillhör båten.

Man kan tycka vad man vill om CE-märkning, men om något händer är det väldigt bra att allt är korrekt gjort.

Ur minnet, som ofta är rätt, men inte alltid.

Det var ett par år sedan en segelbåt i mångmiljonklassen brann upp och de fick ingen eller kraftigt reducerad ersättning från försäkringsbolaget eftersom elsystemet var ombyggt.

Min gissning är att det inte går att byta ut blybatterier mot LiFePO4-baterier utan att göra om CE-märkningen och då duger det inte att göra om den själv.

Ang. att bygga om elinstallation så kan nog försäkringsbolag ha synpunkter även om båten sakna CE-märkning om det skulle visa sig att installationen inte är utförd på rätt sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
8 minuter sedan skrev No_jah:

Ang. att bygga om elinstallation så kan nog försäkringsbolag ha synpunkter även om båten sakna CE-märkning om det skulle visa sig att installationen inte är utförd på rätt sätt.

Är säkert så.

Och vid en genomgång jag gjorde i början av året (se annan tråd) så visade det sig att flera kända bolag (numera) INTE ersätter skador om orsaken till en brand är relaterad till kortslutning eller liknande i elsystemet. Alldeles oavsett CE, skick eller status - har det startat i elsystemet så ingen ersättning.

Därför bytte jag försäkringsbolag.
Men nu är vi ganska långt från "badstegen" 😉

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2023-04-18 vid 17:31 skrev IngemarE:

bild.png.db7656ab3b1661421c1e8fbab485e6db.png

Jag har en identisk till denna modellen.

Den är inte dålig, men inte helt optimal heller.

Som synes på den nedre bilden måste man ju ha någonting att hålla sig i när man skall gå upp (eller ned) handtaget på bilden är ju dessutom felplacerat ur två synpunkter, det sitter för lågt, man vill gärna hålla sig i någonting även när man står på den översta stegpinnen., man kan slå sönder sina tår i handtaget och värre, man kan fastna med foten och sedan trilla i med en fin fot-, fotleds-, eller dubbel underbensfraktur som följd.

Stegen då... jodå lätt att fälla in, lätt att lägga ned på badbryggan när den är ihopfälld, men se till att inte ha tårna under. Beslagen kan man snubbla på, min är inte monterat i mitten utan längst ut på bb-sidan. Stegen är litet svajig, både inåt/utåt som sidledes.

med viss möda går det att fälla ned stegen om man själv befinner sig i vattnet, en liten lina med en apnäve i slutet kan man ju komplettera med, så att man som nödställd kan komma upp i båten.

Sedan då ingenting att hålla sig i, man skulle ju kunna komplettera med en "hajfena", men jag vill inte ha fler saker fastskruvade i badbryggan som man kan skada sig på, dessutom måste även en mindre gummibåt få plats.

Sedan, på vintern, då fryser det i rören, då går det inte att fälla ut stegen. Men med en bra varmluftspistol kan man ju värma på en del för att tina, tiningspapper funkar dåligt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...