SteJig 1 Postad 17 April , 2023 Hej Motorn till Lenco Marinte lucköppanre har gått sönder och jag behöver en ny för att inte behöva köpa en komplett lucköppnare för 7000 kr Jag har letat på nätet och hittat begagnad i USA. men det tar låååång tid att få hit Jag undar om någon har en en Lenco Marine Trimplan liggande som ni vill sälja . Motorn i dessa är samma som för lucköpparen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 17 April , 2023 (redigerade) Är det motorn som sitter inne i trimplanscylindern du menar? Se bild. En sån komplett cylinder kostar isåfall 2990 på SeaSea. https://www.seasea.se/lenco-cylinder-std-5-16-hål? Det borde väl heller inte vara helt omöjligt att hitta en lämplig ersättningsmotor annastans, det för väl stå någon specifikation på motorn? Redigerad 17 April , 2023 av No_jah 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 17 April , 2023 (redigerade) Måste det vara Lencos prylar? Annars kan du söka på "linjärt ställdon 12v", eller "acutator 12v". På Fruugo finner man denna, det kanske inte hjälper dig?? Knappt 1600 + frakt. Klarar av 600N. Hursomhelst finns det sådana i flera olika längder, för olika spänningar. Man brukar manövrera dessa med en enkel polvändare, och dom har då ändlägesbrytare i båda ändarna. Men sedan skall ju dessa klara av marin miljö också.. vet ju inte om den på Fruugo gör det. Men den är enlig specen avsedd att användas bland annat i medicinska applikationer och på jordbruksredskap där miljön kan vara tuff. Redigerad 17 April , 2023 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SteJig 1 Postad 17 April , 2023 1 hour ago, No_jah said: Är det motorn som sitter inne i trimplanscylindern du menar? Se bild. En sån komplett cylinder kostar isåfall 2990 på SeaSea. https://www.seasea.se/lenco-cylinder-std-5-16-hål? Det borde väl heller inte vara helt omöjligt att hitta en lämplig ersättningsmotor annastans, det för väl stå någon specifikation på motorn? Jag har tänkt på detta alternativ. Men det känns lite synd att köpa en helt ny och skrota den för att få motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SteJig 1 Postad 17 April , 2023 8 minutes ago, Georg_Ohm said: Måste det vara Lencos prylar? Annars kan du söka på "linjärt ställdon 12v", eller "acutator 12v". På Fruugo finner man denna, det kanske inte hjälper dig?? Knappt 1600 + frakt. Klarar av 600N. Hursomhelst finns det sådana i flera olika längder, för olika spänningar. Man brukar manövrera dessa med en enkel polvändare, och dom har då ändlägesbrytare i båda ändarna. Men sedan skall ju dessa klara av marin miljö också.. vet ju inte om den på Fruugo gör det. Men den är enlig specen avsedd att användas bland annat i medicinska applikationer och på jordbruksredskap där miljön kan vara tuff. Kan säkert lösa funktionen, men det kräver en del omkonstruktion rent mekaniskt 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 17 April , 2023 (redigerade) 17 minuter sedan skrev SteJig: Kan säkert lösa funktionen, men det kräver en del omkonstruktion rent mekaniskt Om du ger dig tid att söka på nätet kanske du finner en som är "bolt on". Sedan måste du ju också ordna med en nödöppningsfunktion om du får strömavbrott ombord. Får några år sedan låg vi bredvid en båt som hade elektrisk lucköppning och den urladdade ensamma batteribanken under samma lucka.... Redigerad 17 April , 2023 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SteJig 1 Postad 17 April , 2023 4 minutes ago, Georg_Ohm said: Om du ger dig tid att söka på nätet kanske du finner en som är "bolt on". Sedan måste du ju också ordna med en nödöppningsfunktion om du får strömavbrott ombord. Får några år sedan låg vi bredvid en båt som hade elektrisk lucköppning och den urladdade ensamma batteribanken under samma lucka.... Min gick sönder när luckan var 2 cm öppen. men som tur är kunde jag skruva loss lucköppnaren utifrån. Jga får leta vidare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 17 April , 2023 38 minuter sedan skrev SteJig: Jag har tänkt på detta alternativ. Men det känns lite synd att köpa en helt ny och skrota den för att få motorn. Men det bör ju gå att hitta en en motsvarande 12V-motor på annat håll också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SteJig 1 Postad 17 April , 2023 1 hour ago, No_jah said: Men det bör ju gå att hitta en en motsvarande 12V-motor på annat håll också? Jag har letat men inte hittat någon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 17 April , 2023 4 minuter sedan skrev SteJig: Jag har letat men inte hittat någon Det finns ingen märkning på själva motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SteJig 1 Postad 17 April , 2023 Jo och jag har kontaktat företaget HTI Technology men ännu inget svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser