Snedseglaren_ 0 Postad 14 April , 2023 Hej! köpt första båten detta år, en Albin Vega med en VP MD6a och är helt ny på detta område. Till mitt problem: Jag har två batterier som jag inte vet hur jag ska koppla.. ett startbatteri 12v 60Ah 500 EH Ett förbrukningsbatteri 12v 73Ah 550 EH Personen jag köpte av hade inte själv fixat med båten utan sålde åt en nära. Säljaren visade vart batterierna ska sitta och sa nått i stilen med att det är viktigt att sätta rätt kablar till rätt batteri, men var osäker på vilken som skulle gå till vilken. Det finns tre kablar med totalt 4 poler. Lite osäker nu hur jag ska koppla då jag läst att man inte ska parallellkoppla när det är olika styrkor. Hittar inget i manualen. Nån som har tips hur jag ska gå till väga? Tack på förhand! bifogar bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 14 April , 2023 Det ser ut att vara gemensam jord till båda batterierna och sen en pluskabel till varje batteri. Den ena pluskablen bör ju då gå till motorn och den andra till förbrukarna, förhoppningsvis via batterifrånskiljare. Så det blir ingen parallellkoppling om batterierna inte har samma förbrukare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad 14 April , 2023 7 minuter sedan skrev Snedseglaren_: Nån som har tips hur jag ska gå till väga? Jag skulle följa kablarna och se vad som finns i andra änden och på så vis lista ut hur det är tänkt att fungera. Med den info som finns i bilden så skulle jag sätta de inringade polskorna på startbatteriet. Varför! Jo, det rimliga är att de grövre kablarna går till motorn. Den klena kabeln är för tunn för den ström som krävs vid start. Kabeln med dubbla polskor ska sitta på batteriernas minuspoler. Om det inte fungerar rent praktiskt att montera polskon som sitter mitt på ledningen på startbatteriet så ta den andra istället. Jag valde den polsko som satt närmast motorn för att slippa lite spänningsfall i kabeln, men troligen är ju den extra polskon tillagd för att gå till förbrukningsbatteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 14 April , 2023 Och sen kanske du ska märka upp kablarna. Men har du tittat på de vita lapparna om de kanske redan är märkta hur de ska kopplas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snedseglaren_ 0 Postad 14 April , 2023 1 timme sedan skrev Mackey: Jag skulle följa kablarna och se vad som finns i andra änden och på så vis lista ut hur det är tänkt att fungera. Jaa, men känns lite svårt att se. Vad ska jag hitta i andra änden för att göra det solklart för mig? 1 timme sedan skrev Mackey: Kabeln med dubbla polskor ska sitta på batteriernas minuspoler. Blir det inte parallellkoppling då, om jag drar samma kabel till båda batterierna? Hur ser man vilken som är plus/minus på bara kablarna? 30 minuter sedan skrev ChristerN: Och sen kanske du ska märka upp kablarna. Men har du tittat på de vita lapparna om de kanske redan är märkta hur de ska kopplas? Joo det stod inget på lapparna, men känns ju rimligt att de sitter där av nån anledning. Men det gör mig lite förvirrad eftersom de sitter på den kabeln som har två poler och sen till den kabel med en pol, så tre poler. Det klickar inte för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 14 April , 2023 (redigerade) 1 timme sedan skrev Snedseglaren_: Jaa, men känns lite svårt att se. Vad ska jag hitta i andra änden för att göra det solklart för mig? Blir det inte parallellkoppling då, om jag drar samma kabel till båda batterierna? Hur ser man vilken som är plus/minus på bara kablarna? Kabeln som går till motorn går antingen direkt till startmotorn men förhoppningsvis via en batterifrånskiljare (strömbrytare) eller en säkring. Kabeln som går till övriga förbrukare kommer att gå till någon form av kopplingsplint eller säkringsdosa och möjligen då via en huvudsäkring eller batterifrånskiljare. Du kommer bara att få gemensam jord, det är inte det samma som parallellkoppling, så länge plus inte går till samma förbrukare, men inte heller det är någon katastrof även om det skiljer i kapacitet. Du kan inte avgöra vad som är plus bara genom att se på kabeln, då måste du mäta med multimeter, enklare är att kika på kabelskorna, där står ett litet + eller - ingjutet Redigerad 14 April , 2023 av Makro Bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snedseglaren_ 0 Postad 14 April , 2023 Tack för alla tips! Det känns rimligt att det är som @Mackey sa, med den grövre kabeln till start och sedan den övre polen på andra kabeln till minus på start. De vita lapparna som sitter vid dessa argumenterar ju även för detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser