Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Lilloxen

Undvika drev?

Rekommendera Poster

5 minuter sedan skrev Rascal:

Om båten står på land är ju drevet lättåtkomligt men det är ju inte då haverierna sker. Även ett servat drev kan ju ge upp och det är ju betydligt fler delar i ett drev. Till skillnad från rak axel skall ju "drevaxeln" vinklas två gånger och dessutom svängas åt sidorna och trimmas upp och ned. 

Aha så du tänker då att om propeller axel blir behäftad med ett fel så lagar du det med båten i sjön då eller? 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev kossor:

Aha så du tänker då att om propeller axel blir behäftad med ett fel så lagar du det med båten i sjön då eller? 

Jag menar att propelleraxlar sällan (behäftas) går sönder om man inte är dålig navigatör och går på grund, med tanke på hur enkel konstruktionen är i jämförelse med dreven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

Jag menar att propelleraxlar sällan (behäftas) går sönder om man inte är dålig navigatör och går på grund, med tanke på hur enkel konstruktionen är i jämförelse med dreven.

Förstår precis 👍 som jag skrev tidigare myntet har två sidor och det ena utesluter inte det andra. Men att skriva att drev är skit och axel is da shit utan problem blir lite väl färgat. Allt utgår från vilken båttyp du vill ha och hur du vill färdas, och hitta det som passar just individen. I mitt fall passar inte axel och jag väljer då drev, den dagen jag köper segelbåt blir det en med axel där man tuffar på i sakta gemak

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev kossor:

Förstår precis 👍 som jag skrev tidigare myntet har två sidor och det ena utesluter inte det andra. Men att skriva att drev är skit och axel is da shit utan problem blir lite väl färgat. Allt utgår från vilken båttyp du vill ha och hur du vill färdas, och hitta det som passar just individen. I mitt fall passar inte axel och jag väljer då drev, den dagen jag köper segelbåt blir det en med axel där man tuffar på i sakta gemak

Jag påstår inte att drev är skit men att det finns nackdelar med många rörliga delar kan vi väl vara överens om. Hur många rörliga delar ett drev innehåller vet jag inte men rak axel innehåller bara en. Men som sagt olika saker passar vissa båtar och människor andra inte.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Rascal:

Jag påstår inte att drev är skit men att det finns nackdelar med många rörliga delar kan vi väl vara överens om. Hur många rörliga delar ett drev innehåller vet jag inte men rak axel innehåller bara en. Men som sagt olika saker passar vissa båtar och människor andra inte.

Håller med dig till fullo.  👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Rascal:

Jag påstår inte att drev är skit men att det finns nackdelar med många rörliga delar kan vi väl vara överens om. Hur många rörliga delar ett drev innehåller vet jag inte men rak axel innehåller bara en. Men som sagt olika saker passar vissa båtar och människor andra inte.

Drevet innehåller en himla massa rörliga delar, ett drev avsett för dubbelpropeller innehåller än fler delar.

Som redan konstaterats har ju båtar med drev inget backslag inombords, det är inbyggt i drevet.

Båtar med axel har ju backslag av olika konstruktion, och för att vara övertydlig så innehåller även dessa en himla massa rörliga delar, men något färre sådana än vad dreven har.

 

Om man nu behöver få sin båt bogserad, kan det vara lättare om den har ett roder, alltså en båt med axel, det kan gå att styra den någon, beroende på vad det är för båttyp. Båtar med drev saknar ju roder i ordets rätta bemärkelse och saknar ju då roderverkan vid bogsering... Både axelbåtar och drevbåtar förlorar ju "roderverkan" styrförmåga i olika grad då propellern inte snurrar.

 

Båtar med drev är ju oftast planande eller ½-planande, sådana båtar blir vindens rov ganska snabbt då man lägger i friläget. Axelbåtar är ju också känsliga för vinden, men inte alls på samma sätt, då dessa har iallafall en liten undervattenskropp.

 

Båtar med drev är lättare att manövrera i trånga hamnar, lättare att backa med, men det kräver en del övning och tankekraft.

Båtar med axel och roder låter sig manövreras bra i låga hastigheter framåt, men vid backgång kan det vara litet si och så med manöverförmågan.

 

Jag vågar påstå rent subjektivt att det finns ungefär lika många fördelar och nackdelar med drev kontra axel med backslag och roder.

Så långt kan det vara oavgjort, men sannolikt är det billigare med underhåll av axel, backslag och propeller, om man nu inte råkar ut för ett totalhaveri, då kan det bli väldigt dyrt för både drevbåtar och axelbåtar...och då är det ju inte längre frågan om underhåll.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jätteintressant detta, men vi har nog förlorat Tråd-Skaparen - det var förra fredagen han skrev sina 2 inlägg...

1. Aquador 23ht och Finnmaster 7050. Båda drevbåtar med 170 hk diesel eller 205-250 hk bensin. Varpå han tvekar köp med avseende på att drev skulle vara komplicerat/dyrt att underhålla.

2. 10 knop är lagom hastighet. Varpå rak axel är ett ytterligt alternativ.

 

När man köper båt kan det knappast var en första fråga att ställa om den har drev eller rak axel!

Först bestämmer man sig för hur båten ska användas. Tex 4 personer ska kunna ligga och sola, sitta och äta utomhus (eller inomhus), kunna sova och ha med sig packning för 3 dagar. Båten ska kunna köras mellan Hanö och Karlskrona på 2 timmar (eller halv dag).

Exemplet ger en storlek och layout på en båt, och dess hastighet. Därefter kommer det ge sig om det är en drevbåt, utombordare eller en snipa, segelbåt...

 

Det är ytterst få båtklasser där man hittar alla driv-alternativ. Än värre blir det i framtiden, eftersom det mesta går i riktning utombordare.

 

De flesta man pratar med i hamnen som ska eller har bytt båt, har missat frågan om hur den ska användas. Det finns båtar för alla aktiviteter, men inte alla i en konstruktion. En viktig punkt är naturligtvis klimatet där båten ska användas eller tiden på året då den används mest. Båtar för Medelhavet och Florida har stora öppna ytor och ett fast tak - för de behöver frisk luft och skugga.

 

En del köper en båt för sin eget intresse, men ändrar sig senare då de inte får med sig frun och eller barnen - tex på grund av att det saknas toalett eller liggyta att sola, går inte att åka vattenskidor eller att den skumpar/väsnas för mycket...

 

Drev eller axel är sig dock en intressant diskussion. Precis som ankaret i fören eller aktern.

Det är mer jobb med ett drev, men fördelarna finns med - tex att tilta upp för att köra på grunt vatten eller in på stranden.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...