Gäst Marcus Postad 3 Augusti , 2005 Hej alla seglare. Jag har under mina 28:a levnadsår haft flertal motorbåtar i olika storlek. Har nu börjat funderat på att köpa in en billig segelbåt för att testa segling. Maxpris ca 40tkr. Har funderat en del på dessa båtar: Ohlsson 22 Albin Viggen Bellona 23 Är någon av dessa föredra? Vi är 2st vuxna i familjen samt hund och bebis. MVH Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jocke Postad 4 Augusti , 2005 Ohlsson 22:an skulle jag välja bort men det beror på att jag personligen helt enkelt inte gillar den. Den stora skillnaden mellan Viggen och Bellonan i utrymme är väl att sittbrunnen är större på Viggen medans ruffen är större på Bellonan. Viggens absoluta fördel är nog att om du inte skulle tycka segling är något för dig är nog viggen mycket mer lättsåld. Jag har aldrig seglat Viggen men hört av andra att den kan vara trög i lätta vindar tvärtemot Bellonan. Det kan finnas vissa partiska inslag i detta inlägg då jag är själv en stolt Bellona ägare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sm0rgm 0 Postad 4 Augusti , 2005 Jag har en Maxi 68 som är i den storleken. Tack vare dom höga friborden har den enormt mycket utrymme för den längden. Priset ligger på 40-50'. Tack vare att det finns rätt många tillverkade (1200 st) dyker de rätt ofta upp i annonserna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Pelle Postad 4 Augusti , 2005 En annan bra båt är Birdie 24, såg en annons för inte länge sedan, 45 tkr, kom tyvärr inte ihåg var. Personligen hade jag valt bort viggen, den är ful, trög, underriggad - tiden har sprungit ifrån den. Den har dock god kvalité och är robust och säkerligen lättsåld. Bellonan och Birdien ger bättre seglingsglädje och har modernare linjer. Segling skall ju vara kul! Men det är en smaksak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel Postad 4 Augusti , 2005 RJ85 bör du också titta på. Klassiska former och väldigt prisvärd. Inredning och välbyggdhet kan skilja sig endel eftersom det är en självbyggarbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Pelle Postad 4 Augusti , 2005 Gå in på www.batnet.se, sök på de segelbåtar du är intresserade av, bl a två st Birdie 24 med bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim_Possible 0 Postad 5 Augusti , 2005 Kul att du vill testa segling. Jag trodde jag var en motorbåtsmänniska men blev med segelbåt förra sommaren. Jag måste säga att det är fantastiskt att segla, jag vill inte byta tillbaka till motorbåt- Jag har en maxi 77, jag vet inte vad som skiljer den från -68 förutom storleken. Vi är två barn och två vuxna och det funkar bra. Den är mycket lättseglad och lätthanterad. De kan köpas från 40000 kr och uppåt: http://www.blocket.se/search?q=maxi 77&caller=obl_s&l=0&city=0&category=0&where=3&th=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Postad 5 Augusti , 2005 Maxi77 är nog bland det fulaste som finns. man ska inte behöve skämmas när man angör en hamn. Nej, gå på en RJ eller en Birdie, eller något annat med anständiga linjer! RJ'n tror jag ger det mest båt för pengarna av ovan nämda - den är ju ändå 28fot... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim_Possible 0 Postad 5 Augusti , 2005 Tack för den smockan :roll: :shock: Jag skäms iaf inte när jag går in i hamn med min darling maxi 77. Tur att smaken är delad.. Vad har du själv för estetiskt fulländad båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Marcus Postad 5 Augusti , 2005 Hej igen! Kul med lite olika åsikter. Har läst en del om lite olika båtar på forumet.. Är inte MAxi båtarna väldigt dyra jämfört med andra båtar i samma storlek? Tex Olsson 22 / Maxi 68 är ju en enorm skillnad... Är den värd det? MVH Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JesperochHelena 0 Postad 6 Augusti , 2005 Hej Marcus! I våras letade vi efter vår första segelbåt. Både Ohlsson 22 och Maxi 68 fanns i tankarna. Det blev en Maxi 68. Den har bättre utrymme inuti och är vanligare (lättare att sälja och hitta delar till). Dessutom har den ett riktigt skot mellan förpik och salong vilket vi tyckte var viktigt - det kan vara skönt att ha två rum ibland. Vårt tips är således den dyrare 68:an. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grabowski 0 Postad 6 Augusti , 2005 RJ 85 och sånt är väl inte särskilt vackert om man landar nära en Drake. 8-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sari Postad 8 Augusti , 2005 Vi var oxå motorbåtsägare tills vi köpte en Albin Viggen. Tre barn och två vuxna.Vi lärde oss segla i två säsonger tills vi bytte till större båt. Viggen är en trygg båt stadig och lättseglad.Allt finns utom toa men vi satte in en porta potti i fören. Stor sittbrunn och smarta lösningar.Gott om stuv utrymmen.Vi hade hela familjen mat och kläder med oss för en färd på tre veckor utan problem.Vi hade tur och hittade en välskött med orginalbordet för att ha både ute och inne kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Graham Postad 9 Augusti , 2005 Kolla även på First 40.7 och Dehler 39 SQ, mycket prisvärda båtar för en spottstyvel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas Postad 9 Augusti , 2005 Kolla in en Magnifik Midget, Det är en snygg bra nybörjarbåt på 7 meter. Har själv en sådan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lasse Postad 10 Augusti , 2005 Jag tycker ohlsson 22 är en toppenbåt,man får mycket båt för pengarna. ohlsson 22 är inte stor men har väldigt mycket plats för sin lägd. ohlsson 22 är ett pansarbygge rätt igenom. Jag tycker du ska satsa på denna båt. om du fortfarande är osäker gå in på http://sailguide.com/ där står all fakta om allt man bör veta mvh: lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
japa 0 Postad 23 Augusti , 2005 hej marcus jag har en magnifik midget - du får gärna provsegla den om du vill, det är en prismässigt försvarbar båt i alla lägen och seglar bra, har dessutom fina linjer. nackdelen skulle vara att det är lågt i tak i ruffen .. janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattiasredeborn 0 Postad 31 Augusti , 2005 Hej Marcus! Jag har vår Birdie 24 till salu. Vi har seglat 2 vuxna och 2 barn i den och tycker det går utmärkt! Jag tycker själv den har väldigt snygga linjer och seglar bra. Ytterligare en fördel är att den är bra som förstabåt, den är trygg och man upplever sällan att man har för mycket segel! Du är så klart välkommen att höra av dig (070-620 9235 eller 08-6269235) Hälsningar Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 September , 2005 Du gör ett val för livet. Som han som köpte vår Maxi 77 sa när vi på provseglingen stängde av motorn och det blev bara ett lätt sus från riggen: Det här kan man ju stå ut med! Han var också motorbåtare tidigare och blev riktigt tänd på segling. Han tog mig ad notam när jag tyckte att han kunde ge sig ut själv om han som man ofta gör sticker iväg till båten för att kolla. Är det fin vind så frestar det att ge sig ut. Och så vågar man inte! Han seglade mycket själv redan första sommaren. Det vågade aldrig jag utom med min första lilla OK-jolle. Inget mer kan hända än att du i värsta fall går emot nån brygga eller en grannbåt. Den smällen får man ta. (och grannbåten) Det är en fantastiskt spännande tid de första åren med segelbåt. Jag började själv för över 40 år sedan och har fortfarande inte tröttnat. Typ av segelbåt spelar mindre roll. Välj något som passar kassan. Beträffande utseende på båt: Varför ska Du betala dyra pengar för andras skönhetsupplevelser. Du ser ju själv inte så mycket av din båt när du seglar. Huvudsaken att du får ett snyggt däck och en någorlunda bekväm inredning. Bra segel förstås. Kanske det viktigaste! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 3 September , 2005 Håller inte riktigt med dig om att Magnumägaren inte får berömmelse emellanåt. Forgus31 (Bosse) var ute på min brygga för ett tag sedan och han gav positiva ord om min båt.;-) /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kajfa 0 Postad 4 September , 2005 Ville bara nämna IF en. Härlig seglare som aldrig överaskade oss negativt som nybörjare. Vackra linjer som jag fortfarande blir glad av att se, än att det är 6 år sedan vi sålde henne till förmån för en Omega 28. Perfekt nybörjarbåt som vi ändå behöll i 10 år innan barnen till sist började ta för mycket plats. Lycka till Kaj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst leffe Postad 6 September , 2005 En annan vacker båt som inte nämnts i inläggen är en klassiker från Orust. Innan jag bytte till en större HR-båt seglade jag en Misil II som är en 24-fots seglare. Den är ett rejält bygge och en mkt trevlig, säker båt. Ritad av Olle Enderlein, inbyggd köl som alla(?) Hallberg-Rassy båtar (går du på rejält så räcker det med att plasta skadan på våren när den torkat ut) och klassiskt vackra linjer lite av IF. Seglar inte lika bra som en IF men helt OK som nybörjarbåt. Låga fribord ger en fin kontakt med vattnet. Motor och segelgarderoben avgör priset, bör ligga mellan 40-60 tkr. hälsn leffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan Postad 6 September , 2005 Jag säger som nån annan här gjorde oxå. Glöm inte IF-båten.....långkölad tidklös klassiker... En klockren nybörjarbåt som har utseendet med sig ännu. Maxi 77 ...visst, praktisk storsäljare, men knappast snygg. Men även den ett säkert köp. H-båten ....design och seglarmässigt modern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reiting 0 Postad 6 September , 2005 Köp en Sunwind 20med rullfock mycket bra och säker seglare för en nybörjare. Priset ligger mellan 25 -35000:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Roland Postad 11 September , 2005 Hej Marcus Jag köpte en Monark 700 efter ca 12-13 års seglingsuppehåll. Hade förut Albin 78, Maxi 77, Comfort 26 och Folkbåt. Alla trevliga båtar med sina för och nackdelar. Nu seglar vi två vuxna och tolvårig dotter samt hund, och visst, desto större desto bekvämare. Men också dyrare (både inköp och underhåll), mer djupgående, mer jobb mm. Monarken känns precis lagom stor med fina seglingsegenskaper och det viktigaste,bekväm sittbrunn. Inte så vanlig på beg.marknaden men värd att undersöka om du hittar en. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst SS Postad 18 September , 2005 Bra seglare, t o m bättre seglare än de du har föreslagit är Furioson. En trevlig segelbåt till bra priser. http://furioso.sidan.nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chardonnay 0 Postad 12 Januari , 2006 av de båtar som näms här o med tanke på fmilje situationen hade ajg valt en maxi 68 rymlig inuti o bra sittbrunn för små barn & hundar. Annars hade jag valt en båt med inobordare & riktig toa de kostar lite mer men... du kan ha dem längre, risken är ju annars att du byter med en gång. Vega, Becker 27 eller Maxi 77(med inombordare) är bra familjebåtar med bra sittbrunnar, trygga att segla, oftast riktig toa & inbordsmotorer som gör att den som skall lägga till båten inte behöver hänga ut över akterspegeln o sköta motorn samtidigt det tycker jag är ett stort . Susanne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaptenfulsprit 0 Postad 12 Januari , 2006 hallo jag har en bellona 23 årsm79/80 till salu.om du finner den modellen intressant. står i sthlm . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ebb3 0 Postad 14 Januari , 2006 Köp dig en Maxi 77. Finns att välja på, nästan 4000 båtar byggda och sålda så den är nog inte fel att kolla upp en sådan, det finns många att rådfråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustaf05 0 Postad 14 Januari , 2006 Det finns båtar för alla smakriktningar. Seglar själv i en Albin 57:a sedan 25 år. Liten, billig och lätt att segla själv. Dock ingen nybörjarbåt enligt min mening, den måste ha fart hela tiden och du kan inte släppa rodret en sekund om du inte skaffat ett roderlås. Båten är lätt med ett rätt stort vindfång som det kräver en viss vana att hantera. Du kan hitta på annat under någon sommar utan att känna dåligt samvete för att inte ha utnyttjat ditt investerade kapital. Köpte en IF ett år men tyckte den hade för liten sittbrunn utan att ha mera plats i ruffen. Sålde IF-båten och behöll Albin 57:an. Har aldrig ångrat mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser